اطلاعات کاربران پیام‌رسان‌ سروش هرگز لو نرفته است

مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام‌رسان سروش در رویداد موبایل ایران عنوان کرد

1

به گزارش هفته‌نامه شنبه، رویداد موبایل ایران، در روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد در کتابخانه ملی برگزار شد. پنل «پیام‌رسان داخلی: ضرر یا ضرورت» یکی از پنل‌‌های برگزار شده در این رویداد بود. مرتضی رحیمی مدیرعامل سروش‌، میثم عسگری مدیرعامل آی‌گپ و محمد تهرانی مدیر خدمات ارزش افزوده‌ی پیام‌رسان گپ در این پنل به سوالات مجریان پنل درباره‌ی چالش‌های پیام‌رسان‌های داخلی پاسخ دادند.

رحیمی مدیرعامل سروش در ابتدای این نشست عنوان کرد: «خوشحالم که قرار است در اینجا درباره‌ی امنیت پیام‌رسان‌ها به‌عنوان مهم‌ترین موضوع صحبت شود. در همین رابطه لازم است بگویم ما تا به حال حتی یک مورد درز اطلاعات کاربران در سروش نداشته‌ایم؛ موردی که در همین اواخر راجع به یکی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی کشور نیز مشاهده شد. ولی ما موکدا در مورد حریم خصوصی کاربران‌مان حساسیم و تمام تلاش تیم فنی سروش، متوجه رعایت پروتکل‌های پیچیده‌ای است که مورد مشابهی برای کاربران سروش اتفاق نیفتد.»

وی در ادامه درباره اینکه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران به چه صورت می‌تواند اتفاق بیفتد، گفت: «وقتی درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی حرف می‌زنیم، باید بدانیم ویژگی این فضاها به‌نحوی است که ممکن است افراد سودجو، بتوانند با اغفال کاربران، اقدام به کلاه‌برداری‌ کنند. موارد متعددی را شنیده‌ایم که افراد در تلگرام، هدف این کلاهبرداری‌ها قرار گرفته‌اند.

در چنین مواقعی مردم انتظار دارند از آنها حمایت شود. اما وقتی در یک اپلیکیشن خارجی این اتفاق رخ می‌دهد، دست مردم به جایی نمی‌رسد و حمایت لازم صورت نمی‌گیرد. حفاظت از اطلاعات کاربران در برابر این کلاهبرداران اینترنتی، یکی از مهم‌ترین وظایف تیم امنیت سروش است.»

مدیر عامل سروش ادامه داد: «امروز بیش از سه و نیم میلیون کاربر فعال ماهانه‌ی سروش، بدون دغدغه‌ی سرقت اطلاعات شخصی‌شان در سروش فعالیت می‌کنند. تا این لحظه بیش از ۵.۵ میلیون ویدیو و بیش از یک میلیارد عکس در پیام‌رسان سروش تبادل شده که حتی یک مورد شکایت از سمت کاربران‌مان در خصوص لو رفتن این طلاعات شخصی نداشته‌ایم؛ این در حالی است که تیم ‌CRM هوشمندسازی شده‌ی ما به‌صورت ۲۴ساعته در هفت روز هفته پاسخگوی تمام کاربران است.»

وی در ادامه بیان کرد: «باید به این نکته اشاره کنم که ما پس از اضافه کردن امکان پرداخت درون کانال‌ها، به چند مورد شکایت رسیدگی کردیم و توانستیم از حقوق تضییع‌شده‌ی کاربران‌مان دفاع کنیم.
روال کار به این صورت است که سروش صحت تمام پرداخت‌های درون کانال‌های تضمین می‌کند.

یعنی اگر کاربری، خریدی در یکی از کانال‌ها انجام بدهد اما جنس به دستش نرسد یا آنچه که دریافت کرده مطابق کالایی که سفارش داده نباشد، ما بازگشت هزینه‌ی پرداخت شده را تضمین می‌کنیم. در تلاشیم این ویژگی پیام‌رسان سروش را بیشتر توسعه دهیم، چرا که به‌طور مشهود باعث جلب رضایت کاربران برای خرید اینترنتی امن شده است. در حالی که این امنیت خرید در هیچکدام از پیام‌رسان‌های خارجی وجود ندارد.»

در ادامه‌ی نشست، بحث فیلترینگ مطرح شد و مجری پنل، موضع شرکت‌کنندگان در پنل را درباره‌ی آن جویا شد. تهرانی مدیر خدمات ارزش افزوده‌ی پیام‌رسان گپ در این باره عنوان کرد: «به هیچ وجه موافق فیلترینگ تلگرام نبودیم. چراکه این کار به عنوان یک ضدتبلیغ برای ما عمل کرد و اگر تلگرام فیلتر نمی‌شد، چه بسا که اکنون تعداد کاربران ما بیشتر از الان بود.»

  • در بخش دیگری از این گفت‌وگو، مجری از مدیرعامل سروش پرسید آیا پیام‌رسان‌‌های ایرانی به خصوص سروش می‌توانند به درآمدزایی برسند؟

رحیمی در این باره گفت: «تفاوت اصلی پیام‌رسان‌ها با اپ‌های دیگر، هزینه‌های بالای طراحی و توسعه‌ و زیرساخت بسیار گران‌قیمت پیام‌رسان‌هاست. ما حدود ۶۰ درصد از سرمایه‌ای که تا به حال جذب کرده‌ایم را صرف راه‌اندازی زیرساخت قدرتمند ابری سروش کرده‌ایم که اجاره کردن آن در شرایط فعلی، هزینه‌ی به مراتب بالاتری داشت. در حقیقت با این کار سرمایه‌گذاری سودآوری انجام داده‌ایم.

با توجه به نکته‌هایی که گفتم، مدل درآمدزایی پیام‌رسان‌ها با سایر اپ‌های تجاری بسیار متفاوت است. امروز هیچ پیام‌رسانی در دنیا از اشتراک‌گذاری عکس و فیلم و فایل نمی‌تواند درآمدزایی کند، چرا که این امکانات در تمام پیام‌رسان‌ها به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

سروش برای درآمدزایی سراغ شیوه‌های خلاقانه‌ای رفته که یک نمونه از آن، طراحی خدمات ارزش افزوده است. مورد دیگر، راه‌اندازی ویترین سروش است که در بخش تبلیغات و معرفی کسب‌و‌کارهای برتر به کاربران، فعال است. همچنین تیم توسعه‌ی بازار ما به‌طور جدی مشغول طراحی راه‌های مختلف و خلاقانه‌ای برای درآمدزا کردن سروش هستند.»

مجری پنل در مورد هزینه‌ها و شرایط اقتصادی پیام‌رسان سروش از رحیمی سوال کرد و او پاسخ داد: «سرمایه‌گذار اولیه پیام‌رسان سروش سازمان صدا و سیما بوده که باتوجه به هزینه‌های بالا و اینکه ما برای توسعه کار به سرمایه بیشتری نیاز داشتیم، شرکت مُهَیمِن نیز به عنوان سرمایه‌گذار دوم به ما اضافه شد. در حال حاضر نیز مشغول مذاکره با چند تیم تجاری برای جذب سرمایه‌ هستیم.»

تهرانی نماینده پیام‌رسان گپ نیز درباره فعالیت‌های پیام‌رسان گپ توضیح داد: «بیشتر فعالیت ما در حوزه بازی بوده و از سال ۹۲ تا ۹۵ به صورت شخصی سرمایه‌گذار داشتیم و بعد از حدود ۸ ماه دوندگی به تازگی با MTN آفریقا و ایرانسل به عنوان شریک تجاری به توافق رسیده‌ایم.»

میثم عسگری مدیرعامل آی‌گپ نیز درباره پیام‌رسان آی‌گپ اظهار داشت: همراه اول و بانک پارسیان سرمایه‌گذارهای اصلی ما هستند. البته اینکه گفته می‌شود پیام‌رسان‌های ایرانی نمی‌توانند درآمدزایی کنند و مشتری ندارند، ‌درست نیست. چراکه همین الان ما برای پیام‌رسان آی‌گپ از سوی بخش خصوصی پیشنهادات خوبی داریم.»

  • در انتهای پنل، مجری به رحیمی گفت تصور عموم مردم این است که سروش بعد از فیلترشدن تلگرام ایجاد شده است. نظر شما در این باره چیست؟

رحیمی(مدیرعامل سروش) توضیح داد: «پیام‌رسان سروش در سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد اما با توجه به اینکه آن زمان هنوز کسی ضرورت داشتن پیام‌رسان‌ داخلی را حس نکرده بود، سرمایه‌گذاری خوبی روی آن صورت نگرفت. این اتفاق سبب شد که بعد از فیلتر شدن وایبر، تلگرام جای آن را بگیرد. بعد از آن کم کم ضرورت سرمایه‌گذاری روی پیام‌رسان‌های داخلی احساس شد و سرمایه‌گذارها به این حوزه ورود کردند.»

وی ادامه داد: «ما همواره از آخرین تکنولوژی‌های دنیا در حوزه‌ی برنامه‌نویسی، زیرساخت و فناوری ابری استفاده کرده و آنها را بومی‌سازی می‌کنیم. به پشتوانه‌ی همین دانش فنی، به رکورد یک میلیون کاربر آنلاین به‌صورت همزمان رسیدیم.

در حال حاضر ۸۷ پیام‌رسان و شبکه‌ی اجتماعی ریز و درشت و در ایران وجود دارد ولی تلگرام ذهن مخاطب را به این سمت برده که پیام‌رسان باید تمام ویژگی‌ها و خدمات تلگرام را بدون کم و کاست ارائه کند. در غیر این صورت مردم از آن استفاده نمی‌کنند.

رحیمی در پایان درباره تعداد افرادی که در پیام رسان سروش حضور دارند، بیان کرد: «تا به حال ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر یکتا در پیام رسان سروش ثبت‌نام کرده‌اند که ۳.۵ میلیون نفر از آنها کاربران فعال ماهانه سروش هستند.»

#رپورتاژ_آگهی

۱ دیدگاه
  1. محمود می‌گوید

    سروش رسما یکی از نمونه های اپلیکیشن های دولتیه. اینکه مدیر عاملش اینطوری در مورد برنامه ای که همه میدونن با پول کشور ساخته شده حرف میزنه عجیبه.
    بعد از اینهمه تبلیغات هم عملکردشون واقعا ضعیف بوده. کافیه ادم نظرات کاربراییکه برنامه رو توی مارکتهای مختلف دانلود کردن بخونه تا بفهمه چقدر ضعیف عمل کردن. حالا در مورد امنیت هم صحبت میکنن. شده حکایت کشور خودمون که اقتصادش از هم پاشیده و میگن به جاش امنیت داریم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.