استوری؛ عمری کوتاه اما تاثیری دراز دارد!

0

برندسازی در دنیای امروز ابزارهای جدیدی پیدا کرده ‌که بعضا در اختیار اکثر نام‌های تجاری بزرگ و کوچک قرار دارند. فضای مجازی با هزینه‌های پایین‌تر و در عین حال بسامد بالاتری از مخاطبان، یکی از ابزارهای نوینی است که تأثیر زیادی بر روند تبلیغات و برندسازی در سال‌های اخیر داشته ‌و به همین منظور نیز در اینجا سعی می‌شود به بررسی و تحلیل ظرفیت‌های بازاریابی یکی از شبکه‌های معروف اجتماعی، یعنی اینستاگرام پرداخته شود، ضمن اینکه در این بررسی به طور خاص‌تری یکی از قابلیت‌های تقریبا جدید این شبکه، به نام استوری، نشان داده خواهد شد.

از آنجایی که اینستاگرام خصوصا در ایران کاربران قابل‌توجهی پیدا کرده است، توجه به نوع تبلیغات برخی از برندهای جهان می‌تواند یک عامل راهگشا در راه‌اندازی و طراحی برنامه‌های تبلیغاتی مربوط به این شبکه اجتماعی باشد. قابلیت استوری این موقعیت را برای کاربران ایجاد می‌کند که بتوانند جدای از محتوایی که در پروفایل خود دارند، ویدئوها و عکس‌های دیگری را نیز در بالای صفحه به نمایش بگذارند که در نهایت فالوئرهای آنها ظرف ۲۴ ساعت می‌توانند فیلم‌ها و عکس‌های مذکور را ببینند. این قابلیت می‌تواند در معرفی برندها، محصولات جدید آنها و بعضا برخی شیوه‌های خاص بازاریابی آنها مؤثر واقع شود، به طوری که ویدئوها و تصاویری که تنها برای ۲۴ ساعت در دید عموم قرار دارند، می‌توانند یک عامل تبلیغاتی کوتاه‌مدت ولی تأثیرگذار به شمار روند. البته شایان ذکر است نوع انتخاب محتوای استوری و توجه به برخی نکات خلاقانه، در تأثیرگذاری روند تبلیغاتی آنها بسیار مؤثر است، به همین منظور نیز در ادامه برخی از استوری‌های جالب توجه و قابل تأمل از برندهای جهان را بررسی خواهیم کرد:

  •  یک استوری کاربردی

از جمله محتواهای تأثیرگذاری که می‌توان در استوری اینستاگرام در روند برندسازی پیاده کرد، این است که یک نام تجاری بتواند مخاطبان خود را به محصولاتش نزدیک کرده و قابلیت‌های یک محصول را برای آنها نمایش دهد. از این منظر، یک برند می‌تواند در استوری خودش یک محصول را به صورت کاربردی به مخاطبان خود نشان داده و نحوه استفاده از آن و نتیجه کاربرد آن را نمایش دهد، مانند استوری که برند Beyond Yog برای معرفی شلوارهای ورزش یوگای خود، تهیه کرد. در استوری مورد نظر، این برند برای نشان‌دادن انعطاف‌پذیری و دوام بالای این محصول به صورت کاربردی، یک فرد را در حال ورزش یوگا با شلوار مذکور نشان می‌دهد، به طوری که مخاطب می‌تواند قابلیت‌های بالقوه یک برند را به صورت بالفعل ببیند.

  •  یک استوری طنزآمیز

با توجه به اینکه استوری یک پست کوتاه‌مدت است، استفاده از روش‌های طنزآمیز و ایجاد محتوای خنده‌دار نیز می‌تواند در جلب توجه مخاطبان تأثیرگذار باشد، انتخاب عکس‌ها و کلیپ‌های طنز‌آمیز که به نوعی با محصولات برند مورد نظر نیز در ارتباط باشند، نشان‌دهنده خلاقیتی است که صاحبان برند مذکور در روند بازاریابی خود دارند، به همین منظور نیز بسیاری از کارشناسان برندسازی معتقدند که در بخش استوری اینستاگرام، صرفا نباید به دنبال بیان یک داستان خاص و یا روایت یک روز از زندگی باشیم، اگرچه که این مورد نیز در جای خود اهمیت دارد؛ اما متفاوت عمل‌کردن و خصوصا صبغه طنزآمیز دادن به محتوای استوری، مخاطبان بیشتری را در پی خواهد داشت. BarkBox برندی که فعالیت اصلی آن در خدمات اشتراک ماهانه اسباب‌بازی است، در یک اقدام خلاقانه، استوری را به نمایش گذاشته که محتوای آن مصاحبه با یک سگ جذاب و با نمک بود، مطمئنا چنین مکالمه‌ای با داشتن رگه‌هایی از طنز، می‌تواند یک نکته خاص و متفاوت در روند بازاریابی استوری برند بارک‌باکس در اینستاگرام باشد.

یک نام تجاری می‌تواند یکی از نمایش‌های ۲۴ساعته خود را به شفاف‌سازی و نزدیک‌شدن بیشتر با مخاطبان خود اختصاص داده‌ و با نشان دادن جلوه‌هایی حقیقی از فعالیت اصلی خود، نحوه تولید محصولات، ارتباط اعضا و همکاران شرکت با یکدیگر و … یک رابطه دوستانه و البته تأثیرگذار را با کاربران خود ایجاد کند 

  •  یک استوری کنجکاو

شرکت دادن مخاطب در درک و دریافت یک محتوای تبلیغاتی، ماندگاری بیشتری را برای تبلیغ مورد نظر به دنبال خواهد داشت، چراکه کنجکاوی جزئی از روحیات انسان‌ها بوده و هر چقدر بیشتر بتوان حس کنجکاوی یک انسان را برانگیخت، درگیری ذهنی او با موضوع مورد‌نظر نیز بیشتر خواهد شد و در نهایت می‌توان با استفاده از یک قالب بازاریابی کوتاه‌مدت و ۲۴ ساعته، تأثیرگذاری بیشتر و ماندگارتری را رقم زد. بر همین اساس، یکی از رهکارهای عمده در طراحی استوری اینستاگرام در راستای برندسازی، درگیر‌کردن مخاطب و به چالش‌کشیدن ذهن او درباره برند مورد نظر است،‌ طراحی یک سؤال مناسب در ارتباط با یک محصول خاص و یا حل یک معما و چیستان از سوی مخاطبان، می‌توانند به عنوان نمونه‌هایی باشند که در رابطه با برانگیختن حس کنجکاوی مطرح می‌شوند. مطمئنا طرح چنین موضوعاتی با توجه به نوع یک برند و محتوا و محصولات آن متفاوت خواهد بود و طراحی یک سؤال مناسب، در موفقیت این روش بسیار مهم خواهد بود. Travel + Leisure که یک شرکت گردشگری است، اقدامی جالب توجه را در یکی از استوری‌های خود رقم زده است، به این صورت که از مخاطبان خود می‌خواهد مکان جغرافیایی را که در تصویر می‌بینند، حدس بزنند. در واقع انتقال حس چالش، مسابقه و همینطور برانگیختن حس کنجکاوی باعث توجه چشمگیر مخاطبان به چنین سؤالی می‌شود، بر همین اساس هر برندی می‌تواند با توجه به نوع محصولات و خدمات، کاربران اینستاگرام خود را در موقعیتی چالش‌برانگیز قرار داده و با مشارکت دادن آنها در محتوای استوری، فرایند بازاریابی خود را گسترده‌تر کند. 

  •  یک استوری مستند

عموما برای تولید محتوای بازاریابی و به دنبال آن تهیه یک تصویر و یا یک ویدئوی کوتاه، زمان زیادی صرف می‌شود که البته این امر اجتناب‌ناپذیر است، اما در کنار ساخت برنامه‌های تبلیغاتی و صرف وقت فراوان برای صفحه نمایش استوری در اینستاگرام، گاهی اوقات نشان‌دادن واقعیت مستند یک برند نیز خالی از لطف نخواهد بود. یک نام تجاری می‌تواند یکی از نمایش‌های ۲۴ساعته خود را به شفاف‌سازی و نزدیک‌شدن بیشتر با مخاطبان خود اختصاص داده‌ و با نشان دادن جلوه‌هایی حقیقی از فعالیت اصلی خود، نحوه تولید محصولات، ارتباط اعضا و همکاران شرکت با یکدیگر و … یک رابطه دوستانه و البته تأثیرگذار را با کاربران خود ایجاد کند، مطمئنا نمایش چنین فضاهای مستندی برای مخاطبان بسیار جذاب بوده و همچنین میزان اعتماد آنها را به برند مورد نظر بیشتر خواهد کرد، بنابراین این نکته در عین حال که برای برندهای بزرگ و نام‌آشنای جهان می‌تواند بسیار مفید باشد، در رابطه با شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌هایی که در حال برندسازی و کسب هویت برای خود هستند نیز تأثیر‌گذار خواهد بود، چراکه با ایجاد یک فضای دوستانه و شفاف، مخاطبان بیشتری را به صفحه اجتماعی خود دعوت می‌کنند؛ ضمن اینکه تماشای یک ویدئو، با علم به اینکه مستند و واقعی است نیز به خودی خود برای مخاطبان جذاب خواهد بود. در همین راستا UCLA Athletics به عنوان یکی از باشگاه‌های ورزشی شناخته‌شده آمریکا، برخی از استوری‌های اینستاگرام خود را به پخش پشت صحنه تمرینات و بازی‌های تیم‌های خود اختصاص داده و بازخورد بسیار گسترده‌ای نیز از سوی مخاطبان دریافت کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.