استفاده آی‌بی‌ام از بلاکچین برای اکوسیستم مواد غذایی

0

آی‌بی‌ام اعلام کرده ‌که استفاده از بلاکچین را برای تقویت یک سیستم مواد غذایی ایمن‌تر، شفاف‌تر و کارآمدتر در سراسر شبکه زنجیره تامین مواد غذایی توسعه خواهد داد.

شبکه فضای ابری مبتنی بر بلاکچین داده‌هایی را از سراسر اکوسیستم مواد غذایی به خرده‌فروشان، تامین‌کنندگان، پرورش‌دهندگان و ارائه‌دهندگان صنعت مواد غذایی ارائه می‌دهد تا کارایی، شفافیت و ردیابی آسان‌تر و وسیع‌تر شود.

از بلاکچین می‌توان برای تراکنش‌های غذایی، مانند پیگیری بازگشت مواد غذایی به منبع در عرض چند ثانیه به جای چند روز یا هفته استفاده کرد. بر‌خلاف پایگاه‌های داده سنتی، ویژگی‌های بلاکچین و توانایی آن برای تایید داده، به اعضای شبکه امکان می‌دهد تا اطلاعات معتبر دریافت کنند. تراکنش‌ها نیز از سوی چندین شخص تایید می‌شوند.

اعضای آی‌بی‌ام فود تراست در ایجاد یک راهکار کسب‌وکار جهانی و قدرتمند کمک کرده‌اند. این راهکار برای کمک به سازمان‌ها در صنعت مواد غذایی طراحی شده ‌تا بتوانند کسب‌و‌کار خود را به طور کارآمدتر اداره کنند و مواد غذایی ایمن‌تر را با هزینه‌های پایین‌تر ارائه دهند.

برخی از آنها عبارتند از: کارفور، توپکو که ۴۹ عضو و بیش از ۱۵هزار فروشگاه و نیز ۶۵میلیون مشتری در هفته دارد، ویک‌فرن با ۳۴۹ فروشگاه و تامین‌کنندگانی مانند بیف‌چین، اسکولار و اسمیت‌فیلد.

بلاکچین در اکوسیستم مواد غذایی

اد تریسی، معاون کارایی زنجیره تامین در انجمن بازاریابی محصول، می‌گوید: «بلاکچین این پتانسیل را دارد که به ما کمک کند تا شفاف‌تر عمل کنیم و نحوه کار صنعت مواد غذایی را از طریق تسریع در تحقیقات، تایید منبع مواد غذایی‌ و ارائه دیدگاه‌ها درباره شرایط و مسیر تحویل مواد غذایی متحول کنیم. در این صورت طول عمر مواد غذایی را به حداکثر می‌رسانیم و هزینه‌ها را کاهش می‌دهیم.»

این شراکت‌های اخیر با یک جنبش در بین خرده‌فروشان و تامین‌کنندگان همراه شده است. برای مثال، والمارت اخیرا اعلام کرده ‌که تامین‌کنندگان سبز خود را ملزم می‌کند تا اطلاعات دیجیتالی را با استفاده از آی‌بی‌ام فود تراست جمع‌آوری کنند.

علاوه بر ایمن‌ترسازی مواد غذایی، این شرکت و راهکارهای آن به منظور تمرکز روی بهینه‌سازی تامین مواد غذایی توسعه یافته‌اند. این شامل دیدگاه‌ها درباره تازگی محصول، کاهش زباله و شفاف‌تر‌کردن زنجیره تامین می‌شود.

آی‌بی‌ام با ارائه‌دهندگان خدمات و فناوری همکاری می‌کند تا به زنجیره تامین، داده‌های حسگر و آزمایش در اکوسیستم بلاکچین کمک کند. این شرکت از مدلی استفاده می‌کند که به اعضای شرکت‌کننده امکان می‌دهد مشخصات منبع غذا را به اشتراک بگذارند، داده‌ها را پردازش کنند و اطلاعات را روی شبکه بلاکچین مجاز ارسال کنند.

سازمان‌هایی که داده‌ها را آپلود می‌کنند، صاحب داده هستند و صاحب داده تنها فردی است که می‌تواند اجازه دیده‌شدن یا به اشتراک گذاشته‌شدن داده را دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.