استارتاپی مدیریت کنید

0

قوانین ثابت و مشخصی در استارتاپ‌ها وجود ندارد. معلمان، کتاب‌ها و بلاگ‌ها همیشه مشاوره‌های متناقضی را ارائه می‌دهند و مشخص کردن اینکه کدام‌یک در اولویت‌ است، کار دشواری است. گاهی اوقات شما به این فکر می‌کنید که آیا دارید کار درست را انجام می‌دهید. در اینجا به ۶ نکته می‌پردازیم که تعهدات اصلی یک مدیرعامل را در استارتاپ مشخص می‌کند.

  • گردش نقدی

اگر پول شما تمام شود، هیچ کاری نمی‌توانید بکنید. وظیفه مدیرعامل این است که درآمد، هزینه‌ها و امور مالی خارجی را مدیریت کند تا از این طریق رشد مداوم کسب‌وکار حفظ شود. به‌علاوه باید به این نکته اشاره کرد که یک پیش‌زمینه برای مدیریت گردش نقدی کارآمد استفاده از یک فرهنگ شرکتی به‌شدت معیارمحور است. بدون داشتن یک تصویر قابل اعتماد و جامع از معیارها، مدیرعامل نمی‌تواند دریابد که چگونه باید از اهرم‌های مناسب برای اثرگذاری روی درآمد و مخارج استفاده کند و نخواهد توانست به‌طور موفقیت‌آمیز با فرصت‌های رشد از طریق سرمایه‌گذارهای بالقوه و جدید ارتباط برقرار کند.

  • ویژن محصول

تیم شما باید به‌طور مداوم بداند که شرکت چه کار می‌کند و نسبت به آن اشتیاق داشته باشد. این مسئولیت شماست که به‌طور منظم ویژن محصول شرکت خود را با ایجاد تعاملات با مشتریان خود بازبینی کنید. یک جلسه ماهیانه، موقعیت خوبی است تا به تیم شما یادآوری شود که شما می‌دانید دارید چه‌کار می‌کنید.

باید حداقل چند ماه به کارمندان به‌طور مستقیم یادآوری کرد که همیشه نسبت به شغل خود آگاه باشند. به خاطر داشته باشید که رضایت شغلی تعداد زیادی از افراد از این تصور ناشی می‌شود که کار آن‌ها به اهداف تیم بسیار کمک می‌کند.

  • ایجاد تیم

سرمایه‌داران خطرپذیر به دنبال پنج چیز در استارتاپ هستند. افراد، محصول، افراد، بازار و افراد. اگر ناخدای کشتی لایق و شایسته نباشد، احتمال آن خیلی کم خواهد بود که کشتی در مسیر درست خود حرکت کند. یک مدیرعامل به‌طور مداوم این سوال را می‌پرسد که آیا افراد مناسب در سمت‌های مناسب قرار دارند؟ آیا نقش‌ها باید دوباره سازماندهی شوند؟ آیا افراد نامناسب روی عملکرد سایر اعضای تیم تاثیر می‌گذارند؟ آیا افراد شغل خود را دوست دارند؟ آیا ما باید فرصت‌های شغلی جدیدی را برای نیازهای برآورده‌نشده درباره رهبری و ریاست ایجاد کنیم؟

بهینه‌سازی مداوم تناسب تیم کار دشواری است، اما وقتی شما افراد مناسب را در جایگاه‌های مناسب قرار دهید، همه چیز آسان‌تر خواهد بود.

  • مدیریت سرمایه‌گذار

از لحظه‌ای که استارتاپ شما از بیرون سرمایه جذب می‌کند، شما ناگهان یک رئیس جدید پیدا می‌کنید؛ یعنی سهامدارهای شما. مطلع، مفید و راضی نگاه داشتن سرمایه‌گذاران یکی از چیزهایی که است بیش از همه نادیده گرفته شده است و مدیران عامل می‌توانند برای افزایش احتمال موفقیت خود به آن توجه کنند.

یک مدیرعامل خوب می‌داند چه فرکانس و اطلاعاتی را برای هر رده از سرمایه‌گذاران ارسال کند. او فهرستی از تمام مهارت‌های سرمایه‌گذاران خود را تهیه می‌کند تا به خاطر داشته باشد که باید در مواقع مناسب درباره علاقه‌مندی‌های آن‌ها سوال کند. این فرد هرگز نمی‌گذارد چند ماه بدون برقراری هیچ‌گونه تماسی بگذرد (برقراری تماس‌ها به نوع رابطه و تعداد سرمایه‌گذاران بستگی دارد).

سرمایه‌گذاران شما می‌توانند بهترین فروشندگان شما باشند اگر به درستی از آن‌ها استفاده کنید.

  • مدیریت برند

ایجاد و حفظ یک برند قدرتمند (از نظر شخصی و برای شرکت شما) محصول رهبری متفکرانه و فعالیت‌های مدیریت رابطه است. این فعالیت‌ها را به آسانی می‌توان نادیده گرفت اما در عین حال می‌تواند به‌طور چشمگیری اعتبار شما را در بازار افزایش دهد.

برای ایجاد یک برند قوی، باید از وقت خود نهایت استفاده را کنید. ممکن است نیاز باشد در رویدادهای صنعت سخنرانی کنید، کارهایی را برای همکاران خود انجام دهید، مطالبی را در بلاگ ارائه دهید، در توییتر فعال باشد یا یادداشت‌هایی را با دستخط خود برای بهترین مشتریان، شرکا یا همکاران خود ارسال کنید. به‌مرور زمان، به این نتیجه می‌رسید که اختصاص زمان به توسعه پروفایل و تقویت سرمایه‌گذاری‌های شخصی ارزشش را داشته است.

  • توسعه شرکت

وقتی شما مشغول کار روی محصول و تیم خود هستید، به آسانی ممکن است مدیریت شرکت خود را در صنعت فراموش کنید. ممکن است فرصت‌های بزرگی وجود داشته باشد اما تنها کافی است مکالمات درستی داشته باشید. برای مثال، آیا باید با سایر شرکت‌ها در حوزه خود شریک شوید؟ آیا باید برای خرید شرکت در آینده آماده شوید؟ آیا باید به دنبال فرصت‌های کوچک برای خرید شرکت‌های دیگر باشید؟

تحقیقات و ارتباط با بازیکنان اصلی در بازار شما به شما کمک خواهد کرد تا مسیر موفقیت را طی کنید. جاستین کان در راهنمای خود برای فروش یک شرکت می‌گوید که موفقیت‌آمیزترین خرید و فروش‌ها در اثر مکالمات بین استارتاپ و خریدار انجام می‌شود. هر چقدر شما روابط بیشتری با بازیکنان اصلی در صنعت خود داشته باشید (اعم از شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های حقوقی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر) با موفقیت بیشتری می‌توانید یک مسیر را تا انتها طی کنید.

به‌طور طبیعی، فعالیت‌های تصادفی بیشتری وجود دارد که یک مدیرعامل باید آن‌ها را در برنامه روزانه خود جای دهد. اما اگر شما به این ۶ نکته مدیریت استارتاپی توجه نکنید، شرکت شما شرایط سختی را تجربه خواهد کرد تا به موفقیت برسد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.