استارتاپی برای مراقبت از وقت آدم‌ها

لاواژ خدمات هتلداری را درمنزل ارائه می‌دهد

0

اکثر افراد با این مشکل روبه‌رو هستند که مجبورند کل زمانی که نیروی خدماتی در منزل آنها کار می‌کنند، بالای سرش باشند تا کار را درست انجام دهد. تصمیم گرفتیم در خدماتمان نیروهای ناظر را هم ارائه دهیم

استارتاپ لاواژ به نشانی lavage.ir توسط علی فخرعلی، امیر پاشا و حسام باطبی در حوزه خدمات منزل راه‌اندازی شده است. با علی هم‌صحبت شدیم تا از داستان استارتاپشان باخبر شویم. علی ۳۱ ساله و متولد مازندران است و لیسانس مهندسی صنایع و ارشد MBA دانشگاه تهران دارد. او می‌گوید تا قبل از این کارهای مختلفی انجام می‌داده و در بخش مارکتینگ و پخش برند کاله مشغول به کار بوده است.

«‌من از ۲۴ سالگی به این فکر می‌کردم که بیزینسی برای خودم راه بیندازم و از آنجایی که شمالی بودم، استارتاپ‌هایی را قبل از این در حوزه فروش آنلاین میوه و برنج راه انداختم ولی این نوع استارتاپ‌ها از آنجایی که با بازار سنتی سر و کار دارند و از طرف دیگر سرمایه‌بر بودند، به نتیجه نرسیدند و با شکست مواجه شدند.

در ابتدا فکر می‌کردم که راه‌اندازی استارتاپ این است که فقط یک سایت طراحی کنیم ولی با مشورت‌هایی که با شتاب‌دهنده‌های مختلفی داشتم و تجربیاتی که خودمان کسب کردیم، به این نتیجه رسیدیم که باید خدمات را در قالب پلتفرم ارائه دهیم و حوزه خدمات می‌تواند حوزه پر‌کششی باشد و تصمیم گرفتیم استارتاپ لاواژ را راه بیندازیم.»

  • ایده لاواژ از کجا به ذهنتان رسید؟

با مشورت‌هایی که با شتاب‌دهنده‌های مختلف داشتیم، ایده به ذهنمان رسید چرا‌که حوزه پر‌کششی است و از طرف دیگر هم نسبت به ایده‌های قبلی کم‌دردسرتر بود و سرمایه کمی برای راه‌اندازی نیاز داشت. با تحقیقات و بنچ‌مارک‌هایی که با سایت‌های خارجی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که یک پلتفرم در حوزه ارائه خدمات منزل راه بیندازیم.

برای شروع کار به دنبال هم‌بنیانگذار می‌گشتم چون یکی از دلایل شکست قبلی من این بود که هم‌بنیانگذار نداشتم و وقتی افراد در استارتاپ سهمی ندارند ‌روی کار به خوبی فکر نمی‌کنند و این منجر می‌شود بهره‌وری پایین بیاید و کارها پیش نرود، ولی در حال حاضر یک تیم همفکر داریم.

  • با توجه به اینکه حوزه خدمات تا‌کنون برای اکوسیستم استارتاپی جذاب بوده است و استارتاپ‌های زیادی به این حوزه ورود کرده‌اند، این موضوع مانعی برای ورود شما به این حوزه نبود؟

در هر حوزه‌ای رقیب وجود دارد ولی از آنجایی که بازار ‌بزرگی است، استارتاپ‌های مختلفی می‌توانند به این حوزه ورود کنند‌ و هنوز شرکت خدماتی بارزی در این حوزه وجود ندارد و رهبر بازار مشخص نشده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد این حوزه نیازمند کار بیشتری است و با توجه به تقاضایی که برای این نوع خدمات وجود دارد، بازار از کشش مناسبی برخوردار است.

  • در مورد لاواژ بیشتر بگویید، چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

روز اولی که لاواژ را راه انداختیم، به این فکر می‌کردیم که خدمات را در بازار گوشه‌ای و فقط به قشر مرفه جامعه ارائه دهیم، چراکه با توجه به وضعیت اقتصادی که ‌پیش آمده، فکر می‌کردیم قشر مرفه پردرآمد جامعه آسیب‌پذیر نیستند و همواره به این خدمات نیاز دارند‌.

از افراد مختلف نظر‌سنجی کردیم تا دغدغه افراد را برای دریافت خدمات منزل پیدا کنیم و متوجه شدیم اکثر افراد با این مشکل روبه‌رو هستند که مجبورند کل زمانی که نیروی خدماتی در منزل آنها کار می‌کنند، بالای سر او باشند تا کار را درست انجام دهد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در خدماتمان نیروهای ناظر را هم ارائه دهیم.

به این ترتیب که کارشناسان ناظر را که طراحی دکوراسیون و هتلداری خوانده‌اند، به همراه نیروهای خدماتی می‌فرستیم تا ‌روی کار آنها نظارت داشته باشند.

  • کارشناسان ناظر لاواژ چه وظیفه‌ای دارند؟

آنها چک‌لیستی از کارهایی که باید نیروی خدماتی انجام دهد، در اختیار دارند و آن را در نهایت چک می‌کنند. در ابتدای شروع کار هم چک‌لیستی که صاحبخانه به نیروی خدماتی می‌دهد را بررسی می‌کنند که با توجه به مدت زمانی که نیروی خدماتی در اختیار دارد، تعداد معقولی از کارهای خواسته‌شده با‌کیفت مورد نظر ارائه شود.

در واقع وجه تمایز ما با سایر رقبا، نیروهای ناظر هستند که خدمات هتلداری را در منزل ارائه می‌دهند و می‌توانند در چیدمان منزل به خانم‌های خانه‌دار مشاوره دهند.

اکثر افراد با این مشکل روبه‌رو هستند که مجبورند کل زمانی که نیروی خدماتی در منزل آنها کار می‌کنند، بالای سرش باشند تا کار را درست انجام دهد. تصمیم گرفتیم در خدماتمان نیروهای ناظر را هم ارائه دهیم

  • در حال حاضر فقط به قشر بالای جامعه خدمات می‌دهید؟

با توجه به اینکه با گوشه‌ای‌کردن بازار سفارشات کمتری دریافت می‌کردیم، تصمیم گرفتیم خدمات اکو یا اقتصادی نیز به خدمات اضافه کنیم تا همه بتوانند از خدمات استفاده کنند.

  • شما خودتان نیروی نظافتی دارید یا با شرکت‌های خدماتی همکاری دارید؟

ما با ۳ شرکت خدماتی قرارداد بسته‌ایم و چند نیروی خدماتی را از آنها رزرو کرده‌ایم و برایشان کلاس آموزشی گذاشتیم تا با استانداردهای ما خدمات را ارائه دهند. برای نیروهای خدماتی هم این شیوه جذاب‌تر است. در حال حاضر این شرکت‌های خدماتی هر کدام ۱۵۰ نیرو دارند که با توجه سفارشاتی که داریم، از این نیروها استفاده می‌کنیم.

  • هزینه استفاده از خدمات را چقدر تعیین کرده‌اید؟

در حال حاضر خدمات نظافت و پذیرایی را ارائه می‌دهیم و در خدمات VIP فقط ۳۰ درصد گران‌تر از بازار هستیم.
خدمات اقتصادی را در رنج بازار روزی ۱۰۰ هزار تومان و خدمات VIP را ۱۳۰ هزار تومان ارائه می‌دهیم.

  • روزانه چند سفارش دریافت می‌کنید؟

به طور متوسط روزانه ۱۰ سفارش داریم.

  • در حال حاضر درآمدها هزینه‌ها را پوشش می‌دهد؟

نه، هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. از آنجایی که می‌دانید هزینه تبلیغات بالاست و ما هر‌چه درآمد داریم، صرف تبلیغات می‌کنیم.

  • کشش بازار را تا‌کنون چطور ارزیابی کرده‌اید؟ و حجم بازار چقدر است؟

بازار بزرگ است ولی به‌شدت سنتی است و از طرف دیگر قیمت‌های نیروهای خدماتی پایین است. برای همین رقابت زیاد است ولی در کل حجم بازار بزرگ است. در ارزیابی‌هایی که داشتیم، حجم بازار تهران به‌تنهایی حدود یک میلیارد سود سالانه می‌تواند برای ‌ما داشته باشد. این ارزیابی‌ها هم براساس میزان مصرف سرانه شوینده بوده است.

  • مهم‌ترین چالش‌هایی که داشته‌اید، چه چیزی بود؟

من قبل از اینکه کار را شروع کنم و سایت را بالا بیاورم، از روش‌های سنتی تامین‌کنندگان خدمات را ارزیابی کردم چون اکثر آنها بدقولی می‌کردند و نیروی خدماتی را ارسال نمی‌کردند و مجبور بودیم تامین‌کنندگان را تغییر دهیم که این مهم‌ترین چالش ما بود، ولی در حال حاضر با این سه شرکت خدماتی به خوبی کارها را پیش می‌بریم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.