اخراجی‌های عاقبت‌بخیر آی‌بی‌ام

0

در دنیای فناوری کلمه SAP در واقع به عنوان سرکلمه‌های سامانه، برنامه کاربردی‌ و محصول معرفی می‌شود، اما در دنیای کسب‌وکار SAP تبدیل به نماد یک شرکت موفق شده که در حوزه فناوری خدمات و محصولاتی عرضه می‌کند.

مالکان سومین شرکت بزرگ رایانه‌ای دنیا

شرکت سپ در واقع یک شرکت نرم‌افزاری چندملیتی آلمانی است که بیشتر به عنوان عرضه‌کننده نرم‌افزارهایی شناخته‌شده که برای مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار و ارتباط با مشتریان راه‌حل ارائه می‌کند.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر والدورف آلمان واقع است اما دفاتری در ۱۸۰ نقطه در دنیا دارد و تلاش می‌کند بیش از ۴۳۷هزار مشتری خود در ۱۸۰ کشور را پشتیبانی کند.

در سال ۱۹۷۱ شرکت زیراکس تصمیم گرفت کار در حوزه سخت‌افزارهای رایانه‌ای را ترک کند و به همین دلیل از شرکت آی‌بی‌ام‌ خواست که سامانه‌های تجاری‌اش را روی فناوری خودش منتقل کند.

در آن زمان به عنوان جبران خسارت شرکت آی‌بی‌ام‌ حقوق نرم‌افزار داده‌های علمی موسوم به SDS که ارزشی برابر با ۸۰هزار دلار داشت، به این شرکت داده شد.

در آن زمان ۵‌نفر از مهندسان آی‌بی‌‌ام که همگی آلمانی و از منطقه منهایم بودند، در حال کار روی نرم‌افزاری مبتنی بر این سامانه بودند که به آنها گفته شد ادامه طرح‌شان مورد نیاز نیست و کار را متوقف کنند. این ۵نفر به جای متوقف‌کردن کار تصمیم به ترک شرکت و ایجاد شرکتی جدید گرفتند.

تاسیسSAP

به این ترتیب آنها در سال ۱۹۷۲ شرکت جدیدی به نام SAP تاسیس کردند. نخستین مشتری این شرکت، بخش آلمانی صنایع شیمیایی امپریال بود که SAP برای آنها سامانه حقوق و دستمزد کارکنان را ایجاد کرد.

در این سامانه آنها به جای استفاده از کارت‌های سوراخ‌شده، اطلاعات را روی ابزارهای الکترونیکی ذخیره کردند و همین به آنها این امکان را داد که نرم‌افزار مستقلی را داشته باشند که قابل ارائه به سایر بازیگران نیز هست.

در ادامه همین مسیر آنها در سال ۱۹۷۳ نخستین محصول تجاری خود را عرضه کردند که نخستین سامانه محاسبه مالی بود.

شرکت SAP در سال ۲۰۱۷ با بیش از ۸۸هزار کارمند درآمدی بیش از ۴ میلیارد یورو را کسب کرده و ارزش خود را به بیش از ۴۲٫۴ میلیارد یورو برساند.

به این ترتیب آنها موفق به ارائه سامانه‌ای شدند که چندین وظیفه را انجام می‌داد و منجر به استفاده از مراکز ذخیره مرکز اطلاعات و نیاز به وجود بانک اطلاعات و بهبود شیوه‌های نگهداری و ذخیره اطلاعات شد.

شرکت پس از موفقیت در برداشتن گام‌های نخست و ۵سال پس از تاسیس، دفتر مرکزی خود را به والدورف منتقل کرد و در سال ۱۹۷۹ نسخه دوم از نرم‌افزارش را ارائه کرد و در ادامه آن در سال ۱۹۹۲ نسخه سوم را روانه بازار کرد.

شرکت از سال ۱۹۹۰ ‌دنباله‌روی از گرایش عمومی بازار استفاده از رایانه‌های بزرگ را رها کرده و سراغ معماری‌های سخت‌افزاری موسوم به کاربر/خدمات‌دهنده رفت‌ و در ادامه همین روند سازگاری با فناوری‌های روز آنها در سال ۲۰۰۴ نسخه جدیدی از نرم‌افزار خود را با قابلیت استفاده در اینترنت عرضه کردند.

شرکت از سال ۱۹۸۸ سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرده و در فهرست شرکت‌های بورس فرانکفورت و اشتوتگارت قرار گرفته و از سال ۱۹۹۵ وارد فهرست بورس سهام آلمان به نام DAX شده و از سال ۲۰۰۳ در فهرست شرکت‌های بورس اروپایی به نام STOXX Europeمعرفی شد.

شرکت SAP از سال ۱۹۹۱ تا ابتدای ۲۰۱۹ تعداد ۷۰ شرکت و کسب‌وکار مرتبط با حوزه فعالیت خود را خریداری کرده‌ و تحت مدیریت گرفته و در حال حاضر ۹۸هزار کارمند دارد اما در سال ۲۰۱۳ با داشتن بیش از ۶۶هزار کارمند موفق به کسب درآمدی معادل ۳٫۳ میلیارد یورو شده بود و در همان سال ارزش کل شرکت معادل ۲۷ میلیارد دلار بود.

اما در ادامه موفق شد در سال ۲۰۱۷ با بیش از ۸۸هزار کارمند درآمدی بیش از ۴ میلیارد یورو را کسب کرده و ارزش خود را به بیش از ۴۲٫۴ میلیارد یورو برساند.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ SAP به عنوان سومین شرکت بزرگ نرم‌افزار و برنامه‌نویسی شناخته شده و کار خود را در اروپا، آسیا، آفریقا، خاورمیانه‌ و آمریکای شمالی و جنوبی توسعه داده.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.