آی‌بی‌ام پاسگاه راه انداخته!

0

روابط عمومی  شرکت آی‌بی‌ام تایید کرد که این شرکت اخیرا برای ارزیابی کارمندانش از سیستم هوشمند جدیدی به نام «پاسگاه» استفاده می‌کند.

  رئیس منابع انسانی کمپانی آی‌بی‌ام به خبرنگارمجله فورچون اینطور گفت: «آی‌بی‌ام سیستم بررسی سابق خود را که چیزی نزدیک به ۱۰ سال قدمت داشت‌، کنار گذاشت و سیستم ارزیابی تازه‌ای را راه‌اندازی کرده است.» مطلب فوق همچنین از سوی آی‌بی‌ام و در مجله «کسب‌و‌کار خودی» نیز نقل شده است.

سیستم ارزیابی عملکرد پیشین آی‌بی‌ام تا حدود زیادی نا‌کار‌آمد بود، چرا‌که این سیستم عملکرد هر فرد را به صورت سالانه و با توجه به هدف شرکت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌داد. همچنین این سیستم شامل بخشی به نام «رتبه‌بندی» بود که در آن کارمندان نسبت به یکدیگر و نه بر اساس هدف شرکت، توسط مدیرانشان مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفتند.

سیستم  سابق از دهه ۱۹۹۰ ‌مورد استفاده شرکت‌های بسیاری از جمله جنرال الکتریک بود که در آن مقطع بسیار محبوب می‌نمود. مایکروسافت و یاهو نیز از دیگر شرکت‌هایی بودند که این سیستم در آنها به اجرا در‌می‌آمد. اما کارکنان شرکت‌ها  عقیده داشتند این شیوه ارزیابی ‌باعث ایجاد احساس نفرت و دشمنی بین کارمندان می‌شود. خوشبختانه امروزه ‌این سیستم قدیمی‌ در اکثر شرکت‌ها کنار گذاشته شده است. به عنوان مثال، کمپانی مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ پس از آنکه مدیر‌عامل برنامه‌ریزی شرکت تصمیم به ترک شرکت را داشت، این سیستم را ملغی کرد.

 

 بررسی کارمند= پرچم قرمز اخراج

کمپانی آی‌بی‌ام اخیرا در حال انجام تغییرات بزرگی در درون خود است. این شرکت تلاش دارد که از ریشه سخت‌افزاری خود فاصله گرفته و به سمت  ایده‌های تازه‌ای نظیر رایانش ابری و داده‌های بزرگ حرکت کند. جینی رومتی، مدیر‌عامل کمپانی آی‌بی‌ام، وظیفه سنگین انجام این تغییرات تازه در نیروی کار شرکت را برعهده دارد.

بدین ترتیب آی‌بی‌ام تصمیم به اصلاح سمت‌های شغلی در حیطه‌های سخت‌افزاری و استخدام نیروهای جدید گرفت. در حقیقت این شرکت با فروش برخی‌ واحد‌های خود به کارمندان، تعدادی از کارکنان بخش‌های سخت‌افزاری را اخراج می‌کند که مطمئنا این روند سال‌ها به طول خواهد انجامید. هر چند که آی‌بی‌ام‌ این مسئله را «گسترش منابع» و «توازن نیروی کار» و نه اخراج می‌نامد، اما از هزینه‌ها و تعداد کارمندان اخراج‌شده‌اش  اخباری را منتشر نکرده است.

در سال‌هایی که گذشت کارکنان آی‌بی‌ام اظهار نگرانی‌های زیادی از سیستم ارزیابی شرکت خود را بیان می‌کردند. به گفته این گروه از افراد آی‌بی‌ام، هرچند که توسط این شیوه در برخی ‌سال‌ها رتبه قابل قبولی نصیب شرکت شده است، اما اینگونه ارزیابی‌ها کارمندان را آسیب‌پذیر کرده و نگرانی و اضطراب در آنان را افزایش می‌دهد.

 هزاران نفر از کارکنان به ایجاد سیستم جدید کمک کردند‌

گرسون از مدیران ارشد آی‌بی‌ام به مجله فورچون گفت: «زمانی‌که شرکت فرآیند تغییر سیستم ارزیابی کارکنان را آغاز کرد از افراد خواست تا نظرات خود را در این رابطه بیان کنند. بخش منابع انسانی در سیستم اینترانت شرکت پستی را جهت اظهار‌نظر کارکنان قرار داد. این پست توسط ۷۵هزار نفر از کارکنان خوانده شد و ۲۰۰۰ پاسخ دریافت کرد.»

بخش منابع انسانی همچنین پرسشنامه‌های آنلاینی را برنامه‌ریزی کرد که در آنها  از کارکنان در رابطه با اولویتشان در باب «کار گروهی، توسعه مهارت‌ها و نوآوری و همچنین سیستم سابق ارزیابی کارکنان» نظرخواهی شده بود. سخنگوی آی‌بی‌ام گفت: «جای تعجب نبود که افراد همگی خواستار برچیده‌شدن سیستم سابق بودند. آنها همین طور خواستار ارائه فرصت‌های بیشتر به کارمندان جهت انتخاب اهداف کاری‌شان بودند.»

سخنگوی آی‌بی‌ام در پایان اضافه کرد: «سیستم جدید ارزیابی کارکنان، اهداف کوتاه‌مدت و بازخورد (حداقل) سه ماه یک بار را شامل می‌شود. همچنین ارزیابی کارکنان در پایان هر سال بر اساس پنج موضوع کلی خواهد بود: نتایج کسب‌وکار، میزان تاثیر بر موفقیت شرکت، نوآوری، مهارت و مسئولیت‌پذیری.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.