آیا باید ماکسیم را جدی گرفت؟

0

 اما گسترش استفاده از تلفن‎های هوشمند و دسترسی مناسب به اینترنت همراه و جوان‌بودن جمعیت و میل آنها به استفاده از خدمات نوین را هم باید به‌دلایل موفقیت این شرکت‎ها اضافه کرد. خیلی‎ها فکر می‏کردند تب این پدیده هم خیلی‌زود خواهد خوابید؛ اما ظاهرا تازه در آغاز یک رقابت شدیدتر در این حوزه قرار داریم چرا‌که حالا پای «ماکسیم» هم به میان آمده است؛ تاکسی اینترنتی روسی که وارد بازار کشورمان شده و می‏خواهد بازار را از دست اسنپ و تپسی  در‌بیاورد یا شاید هم بخش دیگری از بازار سنتی حمل‌و‌نقل درون‌شهری را در تهران نشانه گرفته است. برخی کارشناسان بر این باورند که خود این خبر هم آغازی بر یک رقابت دیگر است. ایران که فقط تهران نیست و دور نیست روزی که تاکسی اینترنتی به سایر شهرهای کلان کشورمان هم برود و حتی حمل‌و‌نقل برون‌شهری را هم به قبضه خود درآورد. سرعت زیاد در گسترش، خاصیت فعالیت‎هایی با بنیه و مبتنی بر فناوری‎های نوین است. زیرساخت‎های اینترنتی هم که آماده است. پس چرا که نه؟

اعلام رقم یک میلیون دلار سرمایه گذاری در ماکسیم نا امید کننده‌است و شاید ورود ماکسیم هم مثل آژانسی فقط سر و صدا باشد. اما با این حال ورود یک شرکت با مالکیت صددرصد خارجی بدون اینکه ایرانی ها سهمی در آن داشته ‌باشد بار دیگر زنگ‌های خطر را برای آینده اکوسیستم استارتاپی ایران به صدا در آورده‌ است

  ماکسیم هم آمد 

شرکت روسی تاکسی اینترنتی ماکسیم  به‌عنوان رقیب اسنپ و تپسی  حالا به‌طور رسمی اعلام کرده که در ایران فعالیت‌های خود را شروع کرده و آمده است برای طولانی‌مدت بماند.‌ حمید برزگر، مدیرعامل این شرکت تاکسی‌یاب به کانال استارتاپ ۳۶۰ گفته است: «ماکسیم ‌می‌خواهد جایگاه اول بازار تاکسی اینترنتی را در ایران داشته باشد و به ‌‌قول روس‌ها زمان این را ثابت می‌کند.» به گفته برزگر، ماکسیم هم‌اکنون ۶۰۰ راننده دارد و سرویس آزمایشی خودش را شروع کرده و می‌خواهد حدود ۱۵۰۰ نفر به‌جز راننده هم برای عملیات این شرکت استخدام کند. راه‌اندازی کال‌سنتر بزرگ یکی از مهم‌ترین هدف‌های این شرکت است و به گفته مدیرعامل آن می‌توان بدون نیاز به اپلیکیشن و با تماس با این مرکز تماس در‌خواست تاکسی کرد.

آنچه که این‌روزها در کلانشهر تهران با عنوان اسنپ و تپسی شناخته می‌شود و حالا با رقیبی تازه به نام ماکسیم هم مواجه شده، نمونه‌های ایرانی اپلیکیشن حمل‌و‌نقل «اوبر» هستند. نکته جالب اینکه در زمان آغاز به کار اوبر هم مقاومت‎هایی که این روزها از سوی اصناف سنتی در کشورمان در برابر نمونه‎های وطنی آن شاهد هستیم وجود داشته اما به قول همان روس‎ها، زمان ثابت کرده ‌که برنده بازی «فناوری» است. سال ۲۰۰۹ بود که تحول عظیمی در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی اتفاق افتاد. خاستگاه این تغییر، کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا بود. ایده جدیدی که توسط گرت کمپ به یک طرح انقلابی تبدیل شد، خیلی‌زود با پشتیبانی و شراکت تریویس کلینیک در قامت سرمایه‌گذار، آغازگر راهی شد که می‌توان آن را تغییر عظیم در سیستم حمل‌و‌نقل عنوان کرد. اوبر وارد بازار کار شد. ورودش بازار را رقابتی نکرد بلکه با قدرت آن را به انحصار خود درآورد. با ورود اپلیکیشن اوبر به عرصه حمل‌و‌نقل در کالیفرنیا، آنچه که اتفاق افتاد، این بود که اوبر ۷۰درصد از حمل‌و‌نقل‌های روزانه کالیفرنیا را زیر لوای خود قرار داد. تاکسی‌های معمولی شهری چاره‌ای جز پایین‌آوردن نرخ‌های خود نداشتند تا بتوانند این انحصار را بشکنند و فضا را رقابتی کنند؛ اتفاقی که قطعا به مذاق آنها خوش نمی‌آمد و بعدها جرقه اعتراضاتی را زد که شعله‌های آتش آن روز‌به‌روز گسترده‌تر می‌شد.

  دعوا بر سر میلیاردها تومان گردش مالی روزانه است

شاید به نظر بسیاری از ما که زیاد اهل حساب و کتاب نیستیم، دعوا و بحث‎های دامنه‎دار بر سر فعالیت تاکسی‎ها در کلانشهرها بی‌مورد باشد و حتی ورود شرکت‎های خارجی به این عرصه را هم شوخی بدانیم؛ اما واقعیت این است که دعوا بر سر میلیاردها تومان گردش مالی روزانه آن هم فعلا فقط در تهران است.

آمار می‎گوید: راننده‎ای با ۵ساعت كار شبانه با تاكسي اينترنتي، درآمد متوسط خالص ۸۰ هزار تومان  خواهد داشت و درآمد ناخالصش هم  حدود ۱۲۰‌هزار‌تومان است؛ با حسابي سرانگشتي، ۵ساعت كار روزانه در يك تاكسي اينترنتي، در انتهاي ‌ماه درآمدي ۲ميليون و ۴۰۰ هزار توماني خواهد داشت‌ اما همه‌چيز محدود به محاسبات حدودي مي‌شود و اطلاعات دقيقي درباره گردش مالي و ارزش شركت‌هاي نوين وجود ندارد.

برآوردها نشان می‎دهد میزان گردش مالی فعلی اسنپ و تپسی با بیش از ۱۲۰هزار راننده، باید رقمی بیش از ۵۰میلیارد تومان در روز باشد. اگرچه این حساب‌وکتاب‌ها دقیق نیست اما دور از انتظار نیست که شرکتی از کشور همسایه شمالی، سودای دستیابی به رتبه اول این بازار را داشته باشد. کسب‌وکارهای نوپا، عمر نسبتا کمتری نسبت به سایر فعالیت‎ها در کشورمان دارند. لذا طبیعی است که پتانسیل و جذب این حوزه بیش از سایر بخش‌ها باشد و از این‌رو‌ست که ورود تاکسی اینترنتی دیگری که در روسیه با برند تجاری «ماکسیم» فعالیت می‌کند، زیاد هم جای تعجب ندارد.

 تاکسی‎های اینترنتی در ایران در آغاز راه

 آخرین آمار و اطلاعات نشان می‎دهد بعد از اوج‌گرفتن فعالیت اسنپ و تپسی‌ از درآمد آژانس‎های تاکسی در تهران کم شده است؛ یعنی هنوز جای افزایش درآمد  برای فعالیت این نوع شرکت‏ها وجود دارد. ماکسیم که تازه‌وارد این عرصه است،  اعلام کرده که وارد جنگ قیمتی با این دو برند نخواهد شد. آنها می‏دانند هنوز جنگی۷۰درصدی آن هم فقط در تهران پیش رو دارند. سازمان این شرکت هم تفاوت‎هایی با اسنپ و تپسی دارد و قرار نیست در خیابان از راننده‎ها ثبت کنند؛ یعنی تحولی هم از نظر ارائه خدمات در راه است. اسنپ و تپسی هر چند خود منشأ تحولی مهم در این عرصه هستند اما فعالیت‌شان هم خالی از اشکال نیست. اعتراض‎ها به فعالیت آنها در ماه‎های اخیر از جنبه‎های مختلف بالا گرفته و شرکت‎های جدید فضایی مناسب برای بازارسازی دارند. نگاهی به ارزش شرکت‎های مشابه خارجی فعال در این عرصه  نشان می‏دهد این کسب‌و‌کار مبتنی بر فناوری هنوز در ایران در اول جاده پیشرفت است. براساس آمار ارائه‌شده ارزش شرکت اوبر به عنوان بزرگ‎ترین شرکت تاکسی اینترنتی در جهان ۶۸ میلیارد دلار است و ارزش دی‌دی، یکی از شرکت‎های تاکسی اینترنتی چین هم حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد می‎شود. بنابراین این کسب‌و‌کار باید به رسمیت شناخته شود و به جای برخی موضعگیری‎های عجیب که این روزها شاهدش هستیم، باید قوانین مناسب برای آن هم با سرعت طراحی و تصویب شود. شرکت‎های ایرانی هم باید بجنبدند که از قافله عقب نمانند. اعلام رقم یک میلیون دلار سرمایه گذاری در ماکسیم نا امید کننده‌است و شاید ورود ماکسیم هم مثل آژانسی فقط سر و صدا باشد. اما با این حال ورود یک شرکت با مالکیت صددرصد خارجی بدون اینکه ایرانی ها سهمی در آن داشته ‌باشد بار دیگر زنگ‌های خطر را برای آینده اکوسیستم استارتاپی ایران به صدا در آورده‌ است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.