آفریقا، امیدهای متصل به اینترنت!

0

آفریقا دیگر با اتصال و استفاده از اینترنت غریبه نیست. در حالی‌که آفریقا ممکن است در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته‌تر عقب باشد، واقعیت آن است که بیش از دو برابر جمعیت آفریقا به تلفن همراه دسترسی دارند. با افزایش استفاده از تلفن هوشمند و توسعه سواد فناوری اطلاعات، روی آوردن به اینترنت اشیاء یک روند طبیعی برای این قاره است.

اینترنت اشیاء را باید چیزی بیش از فناوری دانست؛ یک اکوسیستم از محصولات و خدمات – از نرم‌افزار گرفته تا فناوری فضای ابری – به همراه یک فضای مناسب برای کسب‌و‌کار واقعی. بحثی که چشم‌انداز خوبی را برای منطقه به همراه دارد.

استفاده از راهکارهای اینترنت اشیاء در سراسر آفریقا یک ایده دور از دسترس نیست: تحقیقات نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت در آفریقا به بیش از ۵۰ درصد رسیده‌ و تا سال ۲۰۲۵ تعداد کاربران اینترنتی به ۶۰۰ میلیون نفر می‌رسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که پتانسیل اینترنت اشیاء در کشورهای در حال توسعه زیاد است و این کشورها تا سال ۲۰۲۰، به میزان ۴۰درصد از ارزش جهانی اینترنت اشیاء را در اختیار خواهند داشت.

در حال حاضر، ۱۵درصد از جمعیت جهان در آفریقا زندگی می‌کنند. بیش از نیمی از رشد جمعیت جهانی از اکنون تا سال ۲۰۵۰ از این قاره نشأت خواهد گرفت. این بدین معنی است که داشتن یک سیستم متصل جهانی امری حیاتی است.

اینترنت اشیاء این پتانسیل را دارد تا بسیاری از مسائل پیش روی این قاره را حل کند. بسیاری از کشورهای آفریقایی در حال حاضر وارد حوزه اینترنت اشیاء شده‌اند. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در اتیوپی در حال نظارت بر وضعیت سلامت بیماران سرپایی خود هستند تا درمان بهتری را ارائه دهند. چراغ‌های راهنمای هوشمند در نایروبی به کاهش ترافیک کمک می‌کند. ارائه‌دهندگان تدارکات در آفریقای جنوبی از دستگاه‌های اندازه‌گیری هوشمند استفاده می‌کنند که از قبل به ساکنان هشدار می‌دهند. از تصویربرداری ماهواره‌ای، تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای و اپلیکیشن‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌ها در استفاده از اینترنت اشیاء یاد می‌شود.

پتانسیل اینترنت اشیاء نامحدود است. با پیشرفت فناوری در زندگی روزمره اکثر افراد،آنها می‌توانند انتظار راهکارهای اینترنت اشیاء بیشتری را داشته باشند که آفریقا با آن روبه‌روست. کشاورزی در قاره آفریقا نیز یک صنعت حیاتی و چالش‌برانگیز است. ۹۵ درصد از زمین‌های کشاورزی آفریقا برای آبیاری به باران نیاز دارند. این بدان معنی است که محصولات غذایی اغلب کم هستند و امنیت غذایی در این منطقه وجود ندارد. اینجاست که اینترنت اشیاء می‌تواند مفید باشد: حسگرهای بی‌سیم می‌توانند رشد محصولات، رطوبت خاک و میزان آب را پیگیری کنند. دستگاه‌های خودکار می‌توانند جایگزین نیروی کار انسانی شوند. در نتیجه محصولات بهتر با هزینه کمتر تولید خواهند شد. طبق گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، تولید غذا باید تا ۶۰ درصد افزایش یابد تا بتوان غذای مورد نیاز برای جمعیت را تامین کرد.

با کمک این سازمان مسئولان این کشور از اینترنت اشیاء در این حوزه استفاده می‌کنند. آنها از بیگ‌دیتا برای ورود به بازار آتی مزرعه‌داری استفاده می‌کنند. این موضوع به مالکان، اپراتورها، کارگزاران و مشاوران کشاورزی به مزرعه‌داران کمک می‌کند تا بازده و کارآیی خود را افزایش دهند. حسگرها در تجهیزات آنها به مزرعه‌داران کمک می‌کند تا گله خود را مدیریت کرده و استهلاک تراکتورهای خود و نیز میزان مصرف سوخت را کاهش دهند. این اطلاعات با داده‌های آب و هوایی تاریخی و زمان واقعی، شرایط خاک، قابلیت‌های محصولات و بسیاری از داده‌های دیگر ترکیب شده است.

روبات‌ها و سیستم‌های متصل می‌توانند به محدود‌کردن اثرات یک مصیبت عظیم کمک کنند. در حالی‌که فناوری فعلی نسبتا نابالغ است، درآینده فناوری اینترنت اشیاء و روبات‌های توسعه‌یافته و مکانیسم‌های کنترل‌کننده می‌توانند زندگی بسیاری را نجات داده و از شیوع بیماری‌ها جلوگیری کند.

آینده روشن است اما هنوز موانعی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. هزینه اعمال اینترنت اشیاء بالاست و سرمایه‌گذاری بیشتر از خارج از این منطقه انجام خواهد گرفت. به علاوه خطرات بالقوه هک‌کردن یک تهدید به شمار می‌رود و فناوری مجهز به اینترنت نیز دخیل است. داشتن مهارت‌های مناسب و برنامه‌های آموزشی نیز با ورود فناوری جدید یک ضرورت خواهد بود. در کل، اتصال یک موضوع مهم است. بسیاری از کشورهای آفریقایی به این موضوع واقف نیستند. کمبود زیرساخت مناسب نیز می‌تواند نوعی مزیت برای آفریقا باشد. به جای به‌روز‌رسانی‌های فناورانه تدریجی، این قاره می‌تواند به طور ناگهانی از فناوری‌های جدید به گونه‌ای استفاده کند که سایر کشورهای توسعه‌یافته نمی‌توانند. این بدان معنی است که تصمیمات درباره این تغییرات روی راهکارهای آینده تاثیر خواهند گذاشت.

جای بحث نیست که اینترنت اشیاء دارد وارد آفریقا می‌شود و کسب‌و‌کارهای آفریقایی نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. اکنون باید با دید باز از نوآوری‌ها استقبال کرد. به علاوه، آگاهی از چالش‌های امنیتی اجتناب‌ناپذیر و توانایی در بازگشت سرمایه از جمله مهارت‌های اصلی برای یک اکوسیستم فناوری جدید هستند. برای یک قاره که از روحیه کارآفرینی‌اش تغذیه می‌کند، چشم‌انداز یک آینده با اینترنت اشیاء بسیار روشن خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.