یک‌پی: یک کیف پول آنلاین

پلتفرمی که تراکنش‌های مالی چندارزی را امکان‌پذیر کرده‌است

0

پلتفرم یک‌پی، با داشتن چندین سرویس متمایز آنلاین جهت انجام تراکنش‌های مالی، یک کیف پول چندارزی محسوب می‌شود که بستری مناسب را برای انجام تراکنش‌های مالی میان ایران و سایر کشورهای جهان فراهم کرده است. در ادامه احسان برخورداری، مدیر اجرایی یک‌‌پی، از خدمات اصلی این پلتفرم می‌گوید.

بعد از تجربه تلاش برای تأسیس اولین بانک آف‌شور در منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۹۲ که با همت تعدادی از مدیران باتجربه در زمینه‌های مختلف بانکی با سابقه حدودا ۱۰ تا ۱۵ساله شکل گرفت، افرادی از گروه مذکور، با هدف تسهیل فرایندهای پرداخت خرد ارزی و ریالی و بین‌المللی، برند یک‌پی را در شرکت ریبو رویال کیش، به عنوان یک پلتفرم پرداخت بین‌المللی، راه‌اندازی کردند که تمرکز اصلی آن روی ارائه خدمات مالی خرد است که تعریف آن، تراکنش‌های زیر ۲۵۰۰ یورو و معادل آن است.

پلتفرم یک‌پی، با داشتن چندین سرویس متمایز آنلاین جهت انجام تراکنش‌های مالی، یک کیف پول چندارزی محسوب می‌شود که بستری مناسب را برای انجام تراکنش‌های مالی میان ایران و سایر کشورهای جهان فراهم کرده است. در ادامه احسان برخورداری، مدیر اجرایی یک‌‌پی، از خدمات اصلی این پلتفرم می‌گوید.

  لزوم ایجاد یک کیف‌ پول‌ چند‌ارزی

یک‌پی، سامانه آنلاین کیف پول ارزی، در مرحله اول با این ایده شکل گرفت که از طریق ارائه درگاه‌های شتاب به سایت‌های خارجی، این امکان را به ایرانیان بدهد تا بتوانند با کارت‌های شتاب خود، از سایت‌های خارجی مانند سایت‌های پوشاک خارجی یا سایت‌های خدماتی که مورد تأیید نهادهای قانونگذاری ایران هستند، خرید کنند.

در مجموعه یک‌پی که با ایده مذکور در سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرد، لزوم ایجاد یک کیف پول چندارزی به شدت احساس شد؛ کیف پولی که یک پذیرنده بتواند به صورت آنی، وجهی را با ارز مورد نظر خود دریافت کند و همینطور، خریدار نیز بتواند بر اساس ارز مدنظر خویش، تراکنش خرید را انجام دهد، مثلا یک فرد ایرانی بتواند با کارت شتاب خود، ارز ریالی را پرداخت کرده و طرف پذیرنده نیز با ارز مورد نظر خود، مثلا یورو، در لحظه و به صورت آنی، وجه را دریافت کند.

اگرچه ایده شکل‌گیری یک سامانه آنلاین کیف پول از سال ۱۳۹۴ کلید خورد، اما فرایند مارکتینگ‌ یک‌پی تقریبا از اسفند پارسال و یا به طور دقیق‌تر، فروردین ماه سال جاری آغاز شد. حدود دو سال و نیم زمان نیاز بود تا  فرایند تغییر و توسعه‌ این شرکت طی شود و سایت‌ها و خدمات اصلی آن شکل بگیرند، تقریبا می‌توان گفت این پلتفرم از فروردین ماه سال جاری شروع به کار کرده است. در این مدت، قریب به ۱۰ هزار کاربر جذب کرده و وب‌سایت‌هایی هم که ساپورت می‌کند، در حدود ۱۵۰ سایت هستند که یک سری از آنها کامل شده و یک سری هم در حال پیاده‌سازی درگاه‌های پرادخت هستند.

  استقبال کاربران عادی از یک‌پی

یکی از اتفاقاتی که پس از شکل‌گیری پلتفرم یک‌پی رخ داد، استفاده کاربران عادی از آن است، از آنجایی که این سیستم خیلی راحت هم به حساب‌های خارجی و هم به حساب‌های داخلی‌ آنها متصل می‌شود، کیف پول چندارزی یک‌پی، به صورت قابل توجهی مد نظر کاربران عادی قرار گرفت؛ چراکه به واقع می‌شود ظرف تنها چند دقیقه، یک وجه خرد را از بانکی مثل دویچه‌بانک آلمان به یکی از حساب‌های داخلی ایران منتقل کرد. در واقع سیستم یک‌پی یک نقطه اتصال بین شبکه بانکی داخل کشور و شبکه بانکی جهانی به شمار رفته و پر کردن این فضا، یکی از اهداف اصلی آن بوده است.

  یک فضای مطلوب برای وب‌سایت‌های داخلی

ارائه خدمات به وب‌‌سایت‌های داخل کشور، یکی دیگر از مراحلی است که یک‌پی در روند رشد و توسعه خود پشت سر گذاشته است. به این معنا که همان خدماتی را که برای وب‌سایت‌های خارج از کشور ارائه می‌داد، برای وب‌سایت‌های داخلی هم ارائه کند؛ یعنی برای سایت‌های داخل کشور که مشتری‌های خارجی دارند، یک درگاه پرداخت بین‌المللی ایجاد کند.

در این صورت، یک فرد خارجی می‌تواند با کارت بانکی بین‌المللی خود از درگاه یک‌پی خرید کرده و سایت پذیرنده نیز به صورت آنی معادل ریالی آن را دریافت کند، به عنوان مثال یک توریست، بلیت هواپیما به همراه دو شب هتل نیاز دارد، برای انجام این کار، کافی ‌است وارد یک سایت رزرواسیون آنلاین ایرانی شده و وجه لازم را با ارز مورد نظر خود پرداخت می‌کند، بلافاصله آن وجه، در کیف پول ارزی وب‌سایت داخلی شارژ می‌شود.

یک‌پی در حال حاضر ۹ ارز را ساپورت کرده و برای رسیدن به ۱۵ ارز در چند ماه آینده تلاش می‌کند. مشتری‌های بالفعل این شرکت نیز شامل صنایعی مانند توریسم، آی‌تی، فروش خدمات، استارتاپ‌ها و سایت‌های فعال در حوزه هاستینگ و میزبانی دامنه و وب‌سایت، فروشگاه‌های آنلاین کتاب و کتاب‌های صوتی، رزرواسیون آنلاین و … هستند. 

فریلنسر‌ها نیز بخش قابل توجهی از کاربران یک‌پی هستند که با خارج از کشور همکاری کرده و در لحظه می‌توانند معادل ریالی‌ خود را به نرخ روز، از کارفرمای خارج از کشور دریافت کنند. همچنین سایت‌هایی که دونیت یا کراودفاندینگ انجام می‌دهند می‌توانند از درگاه‌های پرداخت یک‌پی بهره‌مند شوند.

پلتفرم یک‌پی، با داشتن چندین سرویس متمایز آنلاین جهت انجام تراکنش‌های مالی، یک کیف پول چندارزی محسوب می‌شود که بستری مناسب را برای انجام تراکنش‌های مالی میان ایران و سایر کشورهای جهان فراهم کرده است

  خدمات پرداخت برای مشتریان خارجی

از آنجایی که بسیاری از مراکز داخلی کشور، مشتریان خارجی دارند که برای پرداخت‌های خود نیاز به تغییر ارز دارند، یکی دیگر از خدمات یک‌پی، ارائه خدمات پرداختی به مراکزی است که مشتریان خارجی دارند، مانند بیمارستان‌ها و هتل‌ها.

در این خصوص، یک‌پی به مشتریانی که کارت‌های بین‌المللی دارند، امکان استفاده از خدماتی را می‌دهد که خیلی راحت با تلفن همراه خود می‌توانند وجهی که مورد نظر آنهاست، به صورت ارزی و آنلاین پرداخت کرده و پذیرنده نیز بتواند آن ارز را با معادل ریالی و به نرخ روز، در لحظه، در کیف پول خود دریافت کرده و به حساب بانکی داخل ایران واریز کند.

  کارت اعتباری ارزی یک‌پی

ایجاد ارزش افزوده در فضای رقابتی بین شرکت‌ها، فرایندی مهم قلمداد می‌شود، در همین راستا و برای ایجاد یک ارزش افزوده، یک‌پی اقدام به ارائه کارت‌های بین‌المللی می‌کند که به کیف پول مشتریان متصل بوده و تسهیلات قابل توجهی را در تراکنش‌های مالی برای آنها ایجاد می‌کنند. کارت‌های اعتباری و بانکی بین‌المللی که به مشتریان یک‌پی ارائه می‌شوند، دو مزیت عمده را برای آنها ایجاد می‌کنند؛ یکی اینکه به صورت آنی می‌توانند با کارت شتاب داخل ایران، وارد پرتال خود شده و این کارت‌های اعتباری را شارژ کنند و دیگر اینکه اگر مبلغی، چه کم و چه زیاد، در کارت اعتباری‌شان باقی مانده باشد، می‌توانند در لحظه و به صورت آنی، معادل ریالی آن را به حساب‌های داخلی خود واریز کنند.

سامانه یک‌استاک: اتصال به بورس ایران

یک‌پی در راستای فرایند رشد و توسعه خود، سامانه جدیدی به نام یک‌استاک را راه‌اندازی کرده است که یکی از زیرمجموعه‌های یک‌پی محسوب می‌شود. این سامانه که زیرساخت آن ایجاد شده است، در فرایند دریافت مجوزهای لازم قرار داشته و هدف عمده آن اتصال کیف پول یک‌پی به بورس ایران است.

به این معنا که با اتصال این کیف پول به کارگزاری‌ها، این امکان برای افرادی که خارج از کشور بوده و کد بورسی دارند، فراهم می‌شود که بدون اینکه نیازی به حساب بانکی داخلی داشته باشند، از طریق این سامانه بتوانند در بازار بورس ایران سهام خریده و یا اینکه سود سهام خود را دریافت کنند. فرایند این سامانه نیز به این طریق است که کاربران از طریق کیف پول خود، می‌توانند وجهی را شارژ کرده و معادل ریالی آن را سهام خریدای کنند و یا اینکه در صورت دریافت سود و یا فروش سهام در بازار بورس، معادل ارزی آن را با ارز مورد نظر خود دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.