یونیتی؛ سامانه هوشمند کنترل اقلیم گلخانه

0

از کارکردهای سامانه یونیتی کنترل دما و رطوبت هوا، رطوبت خاک و دی‌اکسید کربن هوا (کنترل اقلیم)، اینترنت اشیا، فرمان‌پذیری و … است.

استارتاپ یونیتی‌ به نشانی unity-tech.ir توسط حامد نیکروان، مهدی پولادی و نسیم رستگارزاده بنیانگذاری شده است.

حامد ارشد برق از دانشگاه صنعتی اصفهان دارد، مهدی میکروبیولوژی خوانده و در حال دفاع از رساله دکتری‌اش است. نسیم نیز کارشناسی برق دارد. همگی اهل شیراز هستند و هیات مدیره شرکت فناوری توحیدی آرمانشهر را تشکیل می‌دهند.

حامد می‌گوید:

زندگی افراد موفق را که برای ما می‌گویند، معمولا از وجه موفقیت‌اش می‌گویند نه از وجه شکست و ناامیدی‌هایش. در این یک سال و حتی سال بعدش، بارها می‌خواستم برخی از وقتم را بروم بیرون کار کنم تا یک درآمدی داشته باشم.

برای تاکسی تلفنی اقدام کردم، برای ماساژ خانگی آگهی زدم، آپگرید دوربین مداربسته را آموزش دیدم، چند بار از پدرم خواستم که بشوم راننده‌اش تا حقوقم را بدهد. گفت نمی‌خواهد، من همینطوری به تو پول می‌دهم ولی نمی‌توانستم بپذیرم. البته به کار خیلی علاقه داشتم. با جان و دل و تقریبا بدون مرخصی کار می‌کردیم تا ایده یونیتی به ثمر نشست.

او قبل از استارتاپ یونیتی، پیمانکار بود و با ادارات دولتی سروکار داشت و از کاری که می‌کرد، ناراضی بود. بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد پیمانکاری را کنار بگذارد و به تحقیق بپردازد. از میان موضوعات مختلف به موضوع کشاورزی و باغداری علاقه پیدا می‌کند و پس از مدتی به پیشنهاد یک دوست قدیمی تصمیم می‌گیرد یک سامانه کامل و هوشمند برای گلخانه راه بیندازد.

سامانه هوشمند کنترل اقلیم گلخانه یونیتی بعد از ۲ سال تلاش، تجاری و به بازار عرضه شد و تاکنون چند فروش هم داشته است که همگی ماحصل تلاش تیم بوده؛ از قالب‌ها تا طراحی جعبه‌ها. با تلاش اعضای یونیتی، این سامانه از سوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری موفق شده است تاییدیه دانش‌بنیان بگیرد.

یونیتی چگونه کار می‌کند؟

یونیتی شامل ۱۰ ماژول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که مشتری برحسب نیاز خریداری می‌کند. از کارکردهای این سامانه می‌توان به این موارد اشاره کرد: کنترل دما و رطوبت هوا، رطوبت خاک و دی‌اکسید کربن هوا (کنترل اقلیم)، اینترنت اشیا، فرمان‌پذیری و گزارش‌دهی از راه دور (کنترل و مانیتورینگ بر بستر اینترنت)، آپگرید یا به‌روز‌رسانی نرم‌افزار گلخانه از دفتر شرکت.

قبلا که محصول آماده نداشتیم، آبیاری هوشمند برای باغ‌ها و منازل را اجرا می‌کردیم، اتوماسیون دیزل ژنراتور و خیلی کم خرید و فروش داشتیم. ولی الان، غیر از وقتی که برای تحقیق و توسعه محصولات جدید یا به‌روز‌رساندن محصول فعلی می‌گذاریم، بیشتر وقتمان را برای گلخانه صرف می‌کنیم. همه کارهای گلخانه، اعم از مشاوره پیش از احداث، احداث سازه، نصب تجهیزات و اجرای تاسیسات، سامانه هوشمند کنترل اقلیم، مشاوره کشت گلخانه‌ای و فروش محصول گلخانه در بازار داخل یا خارج از کشور.

این سامانه از آذرماه پارسال وارد بازار شده و حدودا ۶ ماه است که به فروش می‌رسد.

بیشتر مشتری‌ها از طریق سایت یونیتی با ما آشنا می‌شوند و از داخل و خارج استان مشتری داریم. ما در پارک علم و فناوری فارس هستیم و این فرصت خیلی خوبی برای شناخته‌شدن است. علاوه بر اجاره کمی که پرداخت می‌کنیم، معافیت‌هایی داریم و وام‌هایی هم دریافت می‌کنیم.

در ابتدا سرمایه اولیه نداشتیم ولی خرد خرد جور شد. بخشی از محل پروژه‌ها، بخشی از هدیه سالگرد ازدواج و تولد بچه و عیدی و کمک‌های پدر و مادر، بخشی از وام‌های پارک علم و فناوری یا صندوق‌های خانوادگی، بخشی از فروش مثلا خودرو شخصی، بخشی از قناعت در مخارج زندگی، بخشی از سوی سرمایه‌گذارها و غیره.

حامد می‌گوید در این راه مهم‌ترین چالشی که داشته‌اند، صبر‌کردن و نا‌امید‌نشدن بوده است و اینکه اجازه ندهند مسائل و مشکلات آنها را از پا بیندازد. حامد توصیه‌ای هم برای استارتاپ‌ها دارد:

«در شرکت حتی بعضی مواقع در مسائل کوچک با همه افرادی که نظری دارند مشورت کنید. استارتاپ‌ها هرچند که جمع دوستانه و صمیمی دارند و شریک هم هستند، ولی دقت کنند باید همیشه از نظر مدیر گروه پیروی کنند. همه باید یک مسیر را دنبال کنند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.