کاهش قیمت ساده‌ترین راه اما اشتباهی مهلک است

نغمه مصطفوی هم‌بنیانگذار کاربانک:

0

به نظر من شکست استارتاپ‌ها در سال ۹۷، بیشتر به جهت نبود دانش کسب‌وکار بود. اگرچه نمی‌توان منکر این قضیه شد که سختی امسال، سرعت کنار‌رفتن و البته تعداد استارتاپ‌ها را نیز بیشتر کرد. یک بنگاه اقتصادی برای رسیدن به اهداف خود نیازمند مشتریان است.

اگر‌‌چه سال گذشته اکوسیستم استارتاپی سال سختی را گذراند و بسیاری از استارتاپ‌ها نتوانستند به فعالیت خودشان ادامه بدهند و برخی ‌سرمایه‌گذاران ترجیح دادند برای سرمایه‌گذاری فعلا اقدامی نکنند، اما از نیمه دوم سال شرایط بهتر شد. کاربانک هم از این قاعده مستثنی نبود.

کاربانک چون از ابتدا بدون جذب سرمایه‌ کارش را شروع کرده بود، آمادگی لازم برای شرایط سخت را داشت. تعدیل نیرو در خیلی از شرکت‌ها به دلیل مسائل اقتصادی از مشکلات اصلی سال ۹۷ بود. خبر تعدیل نیروی دیجی‌کالا تاثیر عمیقی روی اکوسیستم داشت. ما سعی کردیم در این شرایط کنار شرکت‌ها باشیم و کمک کنیم نیروهایی که از این شرکت‌ها تعدیل شده‌اند، بتوانند کار بعدی خودشان را پیدا کنند.

کنار نیروهای تعدیل‌شده بودیم

در کاربانک ما سعی کردیم در ابتدا شرایط را بررسی کنیم و البته کارکنان شرکت را به عنوان یکی از ذی‌نفعان مهم شرکت در جریان امور بگذاریم. همچنین بررسی و تحقیق از بازار جهت یافتن بهترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر در راستای فروش بیشتر، همکاری با برخی ‌شرکت‌های همکار جهت هم‌افزایی از عمده فعالیت مجموعه ما بود.

از کارهای دیگر می‌توانم به کاهش هزینه‌های غیرضروری اشاره کنم. به نظر من شکست استارتاپ‌ها در سال ۹۷، بیشتر به جهت نبود دانش کسب‌وکار بود. اگرچه نمی‌توان منکر این قضیه شد که سختی امسال، سرعت کنار‌رفتن و البته تعداد استارتاپ‌ها را نیز بیشتر کرد. یک بنگاه اقتصادی برای رسیدن به اهداف خود نیازمند مشتریان است.

تمام اهداف خود را باید حول مشتری‌مداری و جذب مشتریان وفادار مشخص کرده و بر همان اساس نیز استراتژی‌های شرکت تعیین شود. در شرایط بد اقتصادی باید برای مشتری خلق ارزش کرد. کاهش قیمت برای ایجاد ارزش ساده‌ترین و البته بیشتر مواقع اشتباهی مهلک است. این مدل شرایط بد اقتصادی خاص کشور ما نیست. باید سعی کنیم اتفاق‌های سایر کشورها و استراتژی‌های شرکت‌های موفق و غیرموفق را مطالعه کنیم. این روش کمک می‌کند تا اشتباهات دیگران را تکرار نکنیم.

خبرهای خوبی هم بود

در ماه‌های پایانی سال ۹۷ خبرهای خوبی از سرمایه‌گذاری روی برخی استارتاپ‌ها شنیدیم. این موضوع موید این مطلب است که سرمایه‌گذاران جسور همچنان قصد دارند در این اکوسیستم سرمایه‌گذاری کنند.
اما ما باید یادمان باشد که چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم.

ایده‌هایی برای سرمایه‌گذاران جذاب هستند که ایده‌های نو باشند و البته مشکلی از زندگی مردم کم کنند.قبل از شروع کسب‌و‌کار حتما مدتی در یک شرکت کار کنید. کسب تجربه و آموزش مهارت‌های نرم کمک می‌کند که سریع‌تر به اهداف‌تان برسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.