آنهایی می مانند که نیازهای اولیه را برطرف کنند

محمدمهدی باریده، هم‌بنیانگذار پی‌پینگ

1

اگر کسب‌و‌کاری نتواند نیاز اصلی بازار را درست تشخیص داده و راه‌حلی متناسب با تغییر بازار ارائه کند و کسب‌و‌کارش را در بازارهای جدید گسترش ندهد، نمی‌تواند کسب‌وکارش را در سال جدید هم تثبیت کند. ما در پی‌پینگ با استفاده از این سه اصل، روش‌های بازاریابی و فرآیندها‌ی‌مان را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

سال ۹۷ را می‌توان یکی از سخت‌ترین دوران فضای اقتصادی کشور دانست. در این سال تحریم‌های مختلف، سنگ‌اندازی در فضای توسعه کسب‌وکار و تلاش برای آشنایی بیشتر فضای کشور با محصولات دانش‌بنیان و استارتاپی بود.

ما در پی‌پینگ سال بسیار دشواری را طی کردیم. تجربه فیلترینگ برای نوبت سوم با وجود فعالیت پلتفرمی پرداخت، تحریم سرویس‌های خارجی جهت دریافت زیرساخت‌های مختلف هم دیگر واقعیت سال ۹۷ بود. در نهایت رونمایی از پلتفرم کاملا توسعه‌یافته پی‌پینگ با حجم امکانات وسیع برای بازارهای مختلف از جمله اقدامات ما در این سال سخت بود.

از بزرگ‌ترین مشکلات ما درگیری با نهادهای قانونگذار در سال گذشته بود که پس از تلاش ۳ساله فین‌تک‌های حوزه پرداخت و مذاکرات متعدد توانستیم چارچوب پرداخت‌یاری را به صورت عملیاتی با شاپرک و بانک مرکزی تصویب کرده و پیاده‌سازی کنیم و الان پی‌پینگ به‌عنوان یکی از نخستین مجموعه‌های پرداخت‌یار در حال فعالیت است.

این مستند با همکاری نهادهای قضایی، دولت و پلیس فتا به سرانجام رسیده است. مشکل تحریم و زیرساخت‌های داخلی فضای بسیار سختی را برای توسعه و حتی رونمایی از سرویس جدید برای ما ایجاد کرد که همین مورد باعث شد رونمایی از محصول جدید پی‌پینگ‌، ۳ماه عقب بیفتد اما با استفاده از ترکیب سرویس‌های جدید خارجی و توانمندی‌های سرویس‌های داخلی رونمایی از پلتفرم جدید پی‌پینگ به همراه معماری استاندارد و به‌روز انجام پذیرفت که قابلیت مقیاس‌پذیری گسترده به همراه ورود به بازارهای جدید را برای ما فراهم می‌آورد.

چرا خیلی‌ها تاب نیاوردند؟

به نظر می‌رسد که عدم تحمل و تاب‌آوری کسب‌وکار نسبت به فشارهای موجود نظیر نداشتن راه‌حل جایگزین برای سرویس‌های مختلف، عدم برنامه‌ریزی برای مدیریت هزینه‌ها و به‌طور کلی عدم آشنایی با مدیریت کسب‌و‌کار در زمان بحران دلیل اصلی تعطیلی یا شکست استارتاپ‌هاست.

اگر کسب‌و‌کاری نتواند نیاز اصلی بازار را درست تشخیص داده و راه‌حلی متناسب با تغییر بازار ارائه کند و کسب‌و‌کارش را در بازارهای جدید گسترش ندهد، نمی‌تواند کسب‌وکارش را در سال جدید هم تثبیت کند. ما در پی‌پینگ با استفاده از این سه اصل، روش‌های بازاریابی و فرآیندها‌ی‌مان را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

بشخصه خودم در سال گذشته شاید با بیش از ۷۰کسب‌وکار مختلف در بازه‌های زمانی مختلف جلسات مشاوره داشتم. حتی به راه‌اندازی دو کسب‌وکار کوچک در بازار اقدام کردم. نکته مهم و اساسی شناخت درست از فضای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار با تمرکز بر نیاز اصلی مشتریان است.

به نظرم بازار داخلی ایران، فضای بسیار زیادی برای فعالیت ایده‌های خلاقانه دارد. استارتاپ‌های موجود هنوز راه زیادی برای در اختیارگرفتن بازار هدف خودشان دارند. تیم‌های جدید می‌توانند با بهبود خدمات موجود، حتی بازار کسب‌و‌کارهای جدیدتر را تحت تاثیر خود قرار دهند.

عدم تحمل و تاب‌آوری کسب‌وکار نسبت به فشارهای موجود نظیر نداشتن راه‌حل جایگزین برای سرویس‌های مختلف، عدم برنامه‌ریزی برای مدیریت هزینه‌ها و به‌طور کلی عدم آشنایی با مدیریت کسب‌و‌کار در زمان بحران دلیل اصلی تعطیلی یا شکست استارتاپ‌هاست

خود افراد نقطه شروع کسب‌وکار هستند نه سرمایه

نقطه شروع هر کسب‌وکار، به نظر من مبتنی بر فعالیت خود افراد بدون جذب سرمایه است. اینکه کسب‌وکاری با هدف جذب سرمایه شروع به فعالیت کند، از بزرگ‌ترین اشتباهات ذهنی افراد در شروع کار است. شخصا معتقد هستم که استارتاپ‌ها بعد از ساخت MVP و validate‌کردن ایده‌های خودشان باید به دنبال جذب سرمایه باشند‌.

به نظرم فعالیت کسب‌وکارها در ابتدای کار، باید به صورت بوت‌استرپ باشد. نکته دیگر اینکه بهترین روند استقرار یک کسب‌و‌کار در مرحله اول به صورت ریموت، در مرحله بعد حضور در فضاهای کار اشتراکی و در صورتی که یک کسب‌وکار به میزان حد رشد معینی رسید، می‌تواند مستقلا جهت دفترکار مستقل اقدام کند.

این روند با توجه به استیج یک استارتاپ علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، باعث می‌شود کسب‌وکارها مراحل رشد خود را اولا به صورت مستقل و در مراحل بعدی در فضایی همراه با دیگر استارتاپ‌ها طی کنند.

هر کسب‌وکار با جذب نیروهای توانمند در ابتدای مسیر، می‌تواند در راستای کاهش هزینه‌ها تمرکز داشته باشد. متاسفانه بسیار دیده شده که استارتاپ‌ها، مخصوصا کسب‌و‌کارهایی که جذب سرمایه داشته‌اند، برای هر وظیفه، یک نفر یا چندین نفر را استخدام کرده‌‌اند.

به نظر من هنر یک کسب‌و‌کار در شکستن تسک‌ها و سپردن آن به افراد مختلف است. تجربه سه‌ساله ما در پی‌پینگ که ۲‌سال آن به صورت بوت‌استرپ جلو رفت ثابت کرد که تا زمانی که امکان دارد تسک‌ها شکسته شده و با مشخص کردن KPIها، سایر کارها برون‌سپاری شود.

فضاهای جدیدی برای ایجاد کسب‌وکار ایجاد می‌شود

با توجه به شرایط ویژه اقتصادی شاهد تغییرات عمده‌ای در مدل زندگی افراد شاهد خواهیم بود. این تغییرات به طور خاص در مدل‌هایی مانند تفریحات افراد نیز حتی رخ خواهد داد. توجه به این سبک زندگی در حال تغییر بسیار می‌تواند به ایجاد فضاهای جدید برای کسب‌وکارها کمک می‌کند که به‌طور معمول غافل هستند.

استارتاپ‌هایی که توانایی تغییر و همسان‌سازی در بیزینس مدل خود با شرایط جدید را دارند، قطعا می‌توانند در بازار فعلی ادامه دهند. نکته بسیار اساسی آنجاست که اگر رقبای کسب‌وکارها به هر دلیلی نتوانند به مسیر خود ادامه دهند و شکست بخورند، بازار ایجاد شده را مستقیما به رقبای خود واگذار می‌کنند.

به نظر من در سال ۹۸، کسب‌و‌کارهایی که ‌روی خدمات احتیاجات پایه‌ای همچون آموزش، غذا و… فعالیت می‌کنند، بازار خود را به‌راحتی مدیریت خواهند کرد. ۹۸، سالی است که برای پی‌پینگ و مشتریانش پر از خدمات با امکانات جدید است و خیلی از کسب‌وکارها را قرار است تحت‌الشعاع خدماتش قرار بدهد.

رقابت جنبه مثبتی است که معمولا مغفول می‌ماند. هر چقدر فضا رقابتی‌تر باشد، مشتریان ما مشتاق دریافت خدمات جدیدتر و پشتیبانی با‌کیفیت‌تر هستند و این فضا به خودی خود می‌تواند جو مثبتی را در فضای جامعه ایجاد کند. به امید اینکه روزبه‌روز شاهد رونق فضای استارتاپی باشیم.

۱ دیدگاه
  1. رضا می‌گوید

    با تشکر از مطالب مفید شما
    در حوزه سفارش آنلاین نان استارت آپ های بسیاری شکل گرفته ولی مشخص نیست آیا تداوم دارند در این نوع کسب و کار یا نه.
    اگه امکان داره در این زمینه توضیحاتی بفرمایید
    با تشکر

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.