از تمامی اعضای سازمان کمک بگیرید

زینب رئوفی، هم‌بنیانگذار استارت‌آپ سیمیآروم

0

«از آنجایی که سلامت نیاز جدی همه جوامع، از جمله ایران، است، نوآوریِ استارتاپ‌ها موجب انجام‌گرفتن سریع‌تر و بهینه‌تر کارها می‌شود. خصوصاً در بازار اصلی سلامت ایران که سال‌ها دست سازمان‌های دولتی بوده و همیشه سرعت رشد نیاز به خدمات از سرعت رشد ارائه آنها بیشتر بوده است.» بخشی از حرف‌های زینب رئوفی، هم‌بنیانگذار استارتاپ مشاوره آنلاین سیمیآروم، را خواندید در پاسخ به سؤالات «شنبه». این گفتگوی کوتاه را در ادامه بخوانید.

  • چه موانعی بر سر راه رشد سریع استارتاپ‌های حوزه سلامت وجود دارد؟

یکی از موانع اصلی فقدان قوانین صریح و روشن در خصوص فعالیت‌های آنلاین است. مانع بعدی، نگاه تک‌بعدی بعضی از پزشکان به این حوزه است که حاضر به امتحان روش‌های جدید درمانی نمی‌شوند (مقاومت پزشکان در مقابل تغییر).

مانع دیگر هم عدم فرهنگ‌سازی برای استفاده از این دست خدمات در داخل کشور است. در حالی که استارتاپ‌های بسیار بزرگ دنیا روی درمان‌های آنلاین کار می‌کنند، هنوز بعضی از مراجعین در مقابل این روش‌های درمانی گارد دارند.

  • استارتاپ‌ها چه کمک‌هایی به حوزه سلامت، به‌ویژه در زمینه پیش‌گیری از بیماری، می‌کنند؟

در زمینه استارتاپ خودمان، شناخت به‌موقع یک بیماری یا اختلال روانی از آسیب‌های جدی بعدی بیمار و خانواده‌اش جلوگیری می‌کند. ویزیت ساده و به‌موقع بیماران مانع صرف هزینه‌های گزاف بستری‌شدن در بیمارستان روانی می‌شود، چیزی که به دولت، بیمه و خانواده بیمار تحمیل شده است.

جامعه هدف اولیه ما ایرانی‌های مقیم خارج هستند که دسترسی به مشاور هم‌زبان و هم‌فرهنگ ندارند. مشاوره‌ها به صورت صوتی و تصویری با متخصصان برگزار می‌شود

  • آیا استارتاپ‌های این حوزه آنطور که بایدوشاید به ارزش افزوده بازار سلامت اضافه کرده‌اند؟

به نظر من، در این حوزه حرکت‌های خیلی خوبی انجام شروع شده است و نسبت به چند سال قبل استارتاپ‌های خیلی خوبی وارد این اکوسیستم شده‌اند. قطعاً تا گرفتن سهم قابل ملاحظه از این بازار فاصله زیادی وجود دارد. ولی نمی‌توان از پیشرفت‌های سال‌های اخیر چشم‌پوشی کرد.

  • آیا در حوزه پزشکی و سلامت ایران ظرفیت‌های دیده‌نشده‌ای به‌منظور راه‌اندازی استارتاپ وجود دارد؟

توجه به نیازهای روانی گروه‌های خاص بسیار مفید و اثربخش است ـ مثلاً کودکان و نوجوانان، سالمندان، مادران باردار، افراد دارای بیماری جسمی مشابه (ایدز، اوتیسم و الخ) و مشاغل خاص (پرستاران، آتش‌نشانان و …).

  • از بیزینس مدل کسب‌وکارتان بگویید و از مهمترین چالش‌های آن.

کسب‌وکار ما در خصوص مشاوره روانشناسی و روانپزشکی آنلاین برای فارسی‌زبانان سراسر دنیاست. جامعه هدف اولیه ما ایرانی‌های مقیم خارج هستند که دسترسی به مشاور هم‌زبان و هم‌فرهنگ ندارند.
مشاوره‌ها به صورت صوتی و تصویری با متخصصان برگزار می‌شود.

در هر جلسه برگزارشده سهمی برای سیمیآروم در نظر گرفته می‌شود. چالش اصلی داشتن تیم خوب است. تیم خوب و همدل برای هر چالشی راه‌حلی پیدا می‌کند و راه را ادامه می‌دهد. یکی از مهمترین کارهایی که هر کسب‌و‌کار باید در موردش دقت کند چگونگی جذب نیروهای انسانی برای پیشبرد اهداف است.

  • تفاوت راه‌اندازی استارتاپ در حوزه پزشکی با راه‌اندازی آن در سایر حوزه‌ها چیست؟

در حوزه پزشکی و روانپرشکی کیفیت خدمات بسیار اهمیت دارد. چون ما با جسم و روح افراد در ارتباطیم و کوچکترین اشتباه مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.