۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار روانشناسی ایران

وحید کریمانه بنیا‌نگذار استارتاپ فول‌فکر

1

سه سال و نیم از آغاز به کار فول‌فکر می‌گذرد. این استارتاپ در زمینه روانشناسی و سلامت روان کار می‌کند و اکنون با ۳۰ روانشناس همکاری دارد. در واقع، فول‌فکر یک پلتفرم روانشناسی آنلاین است. حق مشاوره‌ها مطابق نرخ سازمان نظام روانشناسی است: ساعتی ۶۰ هزار تومان. این استارتاپ طی دو مرحله ۵۸۰ میلیون تومان جذب سرمایه داشته است.

طی مدتی که از آغاز به کارش می‌گذرد، حدود ۲۰۰ هزار نفر از آن خدمات دریافت کرده‌اند. تیم‌ فول‌فکر الان ۱۲ نفر یار دارد. کریمانه می‌گوید با کم‌کردن هزینه‌های اجاره دفتر و منشی و… توانسته‌اند هزینه هر جلسه روانشناسی را به ۶۰هزار تومان برسانند. اما در بازار آفلاین این نرخ گاه به سه تا چهار برابر هم می‌رسد.

تنها یک‌دهم درصد از بازار روانشناسی آنلاین شده است

اندازه بازار روانشناسی در ایران نزدیک به دو هزار میلیارد تومان در سال است. این بازار رو به رشد است. بنا به اظهارات کریمانه، کمتر از یک‌دهم درصد این بازار آنلاین شده است. فول‌فکر فعلاً برای بقاء در این شرایط سخت اقتصادی می‌جنگد.

اما برنامه‌هایی برای ورود به خاورمیانه، افغانستان و تاجیکستان دارد. همچنین، قصد دارد به ایرانیان خارج از کشور هم خدمات ارائه کند. وحید کریمانه می‌گوید اگر بخواهیم به هوش مصنوعی و… فکر کنیم به سرمایه زیادی نیاز داریم. به‌دست‌آوردن این سرمایه‌ در شرایط فعلی اقتصاد ایران خیلی سخت است.

کار در بازار سلامت سخت است. به‌ویژه اگر خدمات از نوع نیازهایی چون دارو نباشد. فول‌فکر زمانی با ۱۵۰ روانشناس همکاری می‌کرد. اما به‌منظور افزایش کیفیت همکاری‌اش را تنها با ۳۰روانشناس ادامه داد.

ریش‌هایم در این بازار سفید شد

کریمانه در مورد سختی‌های کار در این حوزه می‌گوید: «وارد بازاری شده‌ایم که از جنس‌شان نیستیم و ما را پس می‌زنند و ممارست و سخت‌کوشی زیادی می‌طلبد. مقاومت‌ها در این حوزه بسیار زیاد است. حوزه هم یک حوزه علمی است و باید همانقدر علمی و دقیق باشیم. انگار وارد کشور جدیدی شده‌ایم. حضور در این حیطه دقیقاً به همین شکل است.

ریش‌هایم توی این بازار سفید شده است. در حال حاضر، شبکه ارتباطی خوبی میان روانشناس‌ها ساخته‌ایم. به صورت مداوم با دیگرانی که در سطح جهانی در این حوزه کار می‌کنند در حال مکاتبه هستیم و از آخرین اخبار و اطلاعات و مراودات این حوزه باخبر می‌شویم.

این حوزه ادبیات ویژه خود را دارد، آدم‌های خاص خود را. مثلاً فین‌تک و پرداخت جذابیت بیشتری دارند. اما آدم‌ها حوزه روانشناسی را با دلشان انتخاب می‌کنند. بیمه روانشناسی را حمایت نمی‌کند و این موجب می‌شود که حجم بازار نامشخص باشد. افراد کمی به هزینه‌کردن در حوزه روانشناسی باور دارند.

در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر روانشناسی و خدمات اینچنینی شامل بیمه می‌شوند. ورود به این بازار بسیار سخت است. وقتی با سایر دوستان که در حوزه‌های دیگر کار می‌کنند صحبت می‌کنم، متوجه می‌شوم که مقاومت ورود به بازار را آنقدر که ما در فول‌فکر تجربه کرده‌ایم، آنها تجربه نکرده‌اند.

دولتی‌ها افسار بازار را در اختیار دارند

بخش‌های دولتی زیادی هم در بازار روانشناسی دخیل هستند: این بخش‌ها در تسهیل این حوزه هم بد، کند و رقابتی عمل می‌کنند. مثلاً خود سازمان بهزیستی با ما وارد رقابت می‌شود و فضا برای کارکردن نابرابر.»

بنیا‌نگذار فول‌فکر می‌گوید: «می‌توان روی ۸۰میلیون نفر جمعیت ایران، به‌عنوان مخاطب و مشتری بازار روانشناسی، حساب کرد. اما یک نکته مهم در این جا وجود دارد: به مردم آموزشی در این زمینه داده نشده است.

در جامعه ما نگاه فراگیر و مثبتی نسبت به حوزه روانشناسی وجود ندارد. یعنی مردم از ضرورت استفاده از خدمات روانشناسی مطلع نیستند. الان مردم می‌دانند که برای جابه‌جایی در سطح شهر باید از خدمات تاکسی‌های آنلاین استفاده کنند. اما به آنها آموزش داده نشده که در مواقعی که به لحاظ روانی تحت فشار هستند از خدمات روانشناسی و مشاوره‌ بهره بگیرند.

پس باید فرهنگ‌سازی انجام شود. ما انتظار داریم که دولت در این زمینه پیش‌قدم شود و در جهت فرهنگ‌سازی برای استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی تلاش کرد. عدم شناخت و عدم آشنایی با ضرورت استفاده از خدمات رواشناسی مزید بر علت شده که بازار خدمات روانشناسی هم در رکود اقتصادی فعلی به شدت آسیب ببیند. البته من نمی‌خواهم درباره موارد ناامیدکننده صحبت کنم. ما امیدواریم و همچنان تلاش می‌کنیم.

۱ دیدگاه
  1. حمید می‌گوید

    سلام
    چطور میتونیم با آقای کریمانه صحبت کنیم و سوالات خودمون رو بپرسیم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.