کشکول؛ دورهم خبر بخوانید

0

جرقه شکل‌گیری یک سایت اشتراک‌گذاری مطلب در ذهن مهدی نیازی‌منش شکل می‌گیرد.

عامل‌هایی چون نبود مکانی برای پیگیری سایت‌های مورد علاقه، عدم انتشار خوب مطالب سایت‌ها، عدم دیده شدن بعضی از مطالب سایت‌ها و نبود جایی برای دسته‌بندی مطالب سبب شد که کشکول راه‌اندازی شود. در مورد این سایت با یکی از بنیان‌گذاران آن مهدی نیازی‌منش به گفتگو نشستیم.

 

 سایت کشکول دقیقا چه سرویسی به کاربران می‌دهد؟

کشکول نوعی خبرخوان است که به شکل شبکه اجتماعی برای دسترسی به اخبار و مطالب و ثبت بازخورد آن‌ها عمل می‌کند. در این شبکه فقط مطالب، اخبار و کلا محتوای نشرشده سایت‌ها وجود دارد. ممکن است شما دوست داشته باشید مطالب یک سایت خاص را پیگیری کنید یا مطالب را براساس یک تگ خاص دنبال کنید یا مطالبی را بخوانید که بقیه بازنشر می‌کنند. سعی داریم کشکول را به سمتی ببریم که واکنش افراد را نسبت به مطالبی که می‌خوانند به بهترین نحو ثبت کند.

 

 چطور این سرویس را به‌روز می‌کنید؟

این همیشه بزرگ‌ترین چالش فنی ما بوده که به شیوه‌ای مطالب را دریافت، تفکیک و ذخیره کنیم. علت سرعت زیاد کشکول این است که مطالب در خود کشکول ذخیره می‌شوند و نیازی نیست همان زمانی که شما می‌خواهید مطالب را ببینید از سایت‌ها گرفته شوند.

 

 با توجه به اینکه برای عموم کاربران این سایت رایگان است، کشکول از چه طریق درآمدزایی می‌کند؟

یکی از قیدهایی که برای خودمان تعیین کرده‌ایم این است که کشکول برای کاربران همیشه رایگان باشد و مطمئنا همیشه به این قید پایبند خواهیم بود. سعی داریم کشکول را رشد بدهیم تا به سهم بیشتری از بازار برسیم و مدل درآمدی را که طراحی کرده‌ایم پیاده کنیم. تمرکز درآمدزایی مدل ما بیشتر از وجه دوم مخاطبان ماست.

 

 بازار محدودی را انتخاب نکرده‌اید؟

نه. کشکول یک پلتفرم دووجهی است. یک طرف این مدل کاربران هستند و طرف دیگر سایت‌ها. این پلتفرم قصد دارد کار هردو را راحت‌تر کند ولی تاکنون سایت‌ها خیلی برای همکاری رغبت نشان دادند. به همین خاطر سعی داریم سرویس‌هایی را که یک صاحب سایت برای انتشار و رساندن مطالبش به دست کاربر نیاز دارد راه‌اندازی کنیم. برای مثال اخیرا سرویسی راه‌اندازی کردیم که مدیران سایت‌ها می‌توانند سایتشان را به کانال تلگرام وصل کنند تا مطالبشان پس از انتشار به صورت خودکار در کانال تلگرامشان قرار بگیرد. همچنین همیشه از سایت‌ها خواسته‌ایم برای سهولت دسترسی کاربرانشان به مطالب، کشکول را به آن‌ها معرفی کنند تا از این طریق به مطالب خودشان راحت‌تر دسترسی پیدا کنند. کشکول راه‌حل خوبی برای سایت‌های تازه‌کار است که تولید محتوای ارزشمند دارند. چون از طریق کشکول می‌توانند خیلی راحت سهم بازارشان را افزایش دهند.

 

 برای دستیابی به رضایت بیشتر مشتریان بر چه مزیت رقابتی تاکید می‌کنید؟

اگر کشکول را با خبرخوان‌های داخلی مقایسه کنیم باید بگویم که مزیت رقابتی ما امکان شخصی‌سازی مطالب است. خبرخوان‌های ایرانی خود از یک سری سایت حمایت می‌کنند و کاربر را مجبور می‌کنند که فقط مطالب را از طریق آن سایت‌ها پیگیری کند. یعنی شما نمی‌توانید هیچ سایت یا تگ خاصی را دنبال کنید و محیط یکسانی برای همه کاربران در نظر گرفته شده. ولی شما در کشکول سایت‌ها و تگ‌هایی که به آن علاقه دارید را دنبال می‌کنید.

مزیت رقابتی ما نسبت به رقبای خارجی، اجتماعی بودن ماست. ما می‌خواهیم کشکول را به سمت ارتباط دوطرفه مطالب ببریم. یعنی علاوه بر اینکه کاربر مطالبی را که می‌خواهد دریافت کند، مطالب بتوانند واکنش کاربر را ثبت کنند تا از این طریق سایت‌ها بتوانند محبوبیت مطالبشان را ارزیابی کنند.

 

 چشم‌اندازتان برای آینده این کسب‌وکار چیست؟

کشکول را در آینده سرویسی جامع با محوریت مطالب با پلتفرم‌های مختلف می‌بینیم. امیدواریم تا پایان سال ۹۵ بتوانیم اپلیکیشن  iOS را هم عرضه کنیم و بعد از آن اپلیکیشن کشکول را برای پلتفرم‌های دیگر هم بسازیم.

 

 فکر می‌کنید بزرگ‌ترین مشکل شما در آینده چیست؟

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما این است که بگوییم کشکول چیست و دقیقا چه نیازی را برطرف می‌کند. همچنین برای ارتباط و دسترسی به خبرگزاری‌های بزرگ، کمی نیاز به حمایت داریم و فکر می‌کنیم در صورتی که حمایتشان را داشته باشیم راه را خیلی راحت‌تر پیش می‌رویم.

 

 با توجه به اینکه می‌دانم فرصت همکاری با استارتاپ‌های بسیاری را داشته‌اید، توصیه شما به افرادی که در استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند چیست؟

واقعیت این است که راه‌اندازی استارتاپ کلا با کسب‌وکارهای دیگر متفاوت است. یکی از اشتباهات تمامی کسانی که قصد دارند وارد این حوزه شوند این است که فکر می‌کنند برای شروع نیاز به تامین مالی زیادی دارند. در صورتی که استارتاپ‌ها در بدو شروع فقط و فقط به یک تیم خوب نیاز دارند. تیم خوب و باانگیزه می‌تواند تمامی مشکلات را حل کند. توصیه من این است که دنبال تیم مناسب بگردید. پول اولین چیز برای شروع یک استارتاپ نیست. حتی در اکثر مواقع پول زیاد برای شروع باعث شکست استارتاپ می‌شود. اگر نیاز کاربر را درک کنید و صبر و تحمل کافی داشته باشید حتما به موفقیت خواهید رسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.