کارمندان‌تان‌را به تعطیلات زورکی بفرستید!

0

مدیران سنتی تفکرشان حول این اصل می‌چرخد که هرچه بیشتر بتوانند کارمندان را در شرکت نگه دارند و از مرخصی رفتن و تفریحات خارج کار آن‌ها کمتر کنند سود و درآمد آن‌ها بیشتر خواهد شد. اما کافی است به چهره‌های افسرده و بی‌حال  کارمندان این‌جور مدیرها نگاه کنید تا متوجه شوید که دوره این حرف‌ها گذشته است. امروز به این نتیجه رسیده‌اند که در اعطای مرخصی به کارمندان برای تعطیلات، تنها گروهی که از این اوقات فراغت سود عایدشان می‌شود، کارمندان نیستند. تجارت‌هایی که برای اوقات  فراغت افراد و تزریق نیرویی دوباره در آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی دارند، به‌طور میانگین از هزینه‌های درمانی کمتر و همچنین از استعفای کمتر که منجر به کاهش هزینه‌های استخدام کارمندان تازه می‌شود، بهره‌مند می‌شوند. از طرفی آمار در این‌گونه شرکت‌ها نشان‌دهنده راندمان بالاتر و در نتیجه کیفیت بهتر کار کارمندان و تعهد آنان نسبت به تجارت مربوطه است.

اما مشکل از زمانی آغاز می‌شود که اغلب کارمندان تمایلی به استفاده از همه امکانات مرخصی و زمان‌های استراحت خود ندارند. این در حالی است که اثرات منفی ناشی از ساعات کار طولانی و فشار کار می‌تواند یک تجارت را در شروع کار خود با شکست روبه‌رو کند. در این میان متخصصان نیروی انسانی نقش به‌سزایی را در تشویق و توجیه این افراد برای استفاده از زمان‌های استراحت خود ایفا می‌کنند. روش کار این متخصصان یافتن راهی برای گنجاندن زمان تعطیلات در فشرده‌ترین برنامه‌های کاری است.

  •  شرکت‌های سلامت

با وجود اینکه ممکن است افرادی که تمام وقت خود را که شامل روزهای تعطیل و زمان استراحت بین کار است را وقف انجام کار کنند، مورد ستایش و تحسین عده‌ای قرار بگیرند، مدیران شرکت‌های مطرح و موفق به این نتیجه رسیده‌اند که مزایای بهره‌مندی از کارمندانی که از تمام اوقات فراغت خود استفاده می‌کنند، به مراتب بیشتر از کارمندانی است که همواره در شرکت مشغول به کار هستند. این مزایا شامل پیشرفت در نوآوری و خلاقیت افراد، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های درمانی است. بر اساس تحقیقی از شرکت مشاوره سیبسون، تجارت‌هایی که از برنامه‌ریزی مدونی برای ساعات کار و ساعات غیرکار و استراحت کارمندان استفاده می‌کنند، هزینه‌های ناشی از استعفای کارمندان در این شرکت‌ها به مراتب کمتر (استعفای کارمندان کمتر است) و تعهد شغلی در آن‌ها به طرز چشمگیری بیشتر است.

  •  برنامه‌ریزی برای ساعات آزاد

در تحقیقاتی با موضوع سلامت در شرکت مشاوره سیبسون نشان داده شد که در شرکت‌هایی که برنامه‌ریزی دقیقی برای تعطیلات کارمندانشان دارند یا با توضیح دقیق‌تر، شرکت‌هایی که افراد را ملزم به استفاده از این ساعات می‌دانند، آمار غیبت‌های فاقد دلیل کارمندان به‌مراتب کمتر از شرکت‌های مشابه اما با شرایط کمتر است.

علاوه بر مزایای گفته‌شده در بالا،رنک اسمیت معاون شرکت ونتیج وست، اعلام کرده که سیاست الزام کارمندان به استفاده از تعطیلات به این شرکت کمک می‌کند تا خطاهای محاسباتی یا معاملات جعلی را در کارمندان شناسایی و رفع و رجوع کند. او با  اعلام اینکه پس از اجرای سیاست فوق، میزان استعفای کارمندان به‌طرز چشمگیری کاهش یافته، اضافه کرد که افزایش روحیه و انگیزه برای کار به وسیله این سیاست، بهبود پیدا کرده است.

  •  افزایش تعهد

طبق گفته مشاوران شرکت مشاوره سایبرون افزایش روحیه تیمی و تعهد شغلی از مواردی است که شاید مدیران آن را از عوامل استفاده از سیاست «الزام ساعات تعطیلات» ندانند. این در حالی است که به گفته این متخصصان، تعطیلات و اوقات فراغت، عاملی برای ایجاد نزدیکی بیشتر در افراد و ایجاد محیطی صمیمانه‌تر در محیط کار است.

  •  راهی برای تشویق

توانایی صاحبان سرمایه و مدیران منابع انسانی برای انتقال پیام خود به کارمندان مبنی بر استفاده از اوقات فراغت، از توانمندی‌های کلیدی مدیران و صاحبان کسب‌وکار است. این مهم تنها با ایجاد یک رابطه صحیح و صمیمانه با افراد امکان می‌پذیرد. در اغلب تجارت‌ها، سیگنال‌هایی متناقض از سوی مدیران به‌سوی کارمندان فرستاده می‌شود. پیام‌هایی که معمولا در زمان تشویق، این افراد را مشتاق به استفاده از تعطیلات می‌کند و از سویی، به شکلی احساس گناه از ترک شرکت در روح و روان این افراد وارد می‌کند. پس با متعادل کردن زمان تعطیلات کارمندان به صورت سالانه و به شکلی که در صورت عدم استفاده از زمان‌های تعطیلات در طول سال، این زمان‌ها سوخته‌شده تلقی شود و از روش‌های مشابه، افراد را ترغیب و مشتاق به استفاده از این ساعات مهم کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.