چشم انداز بورسی شدن استارتاپ ها

0

با توجه به رشد درآمدزایی و بلوغ مجموعه شیپور، عرضه اولیه سهام این شرکت در بازار سرمایه طی روزهای گذشته به تصویب هیئت مدیره شرکت نت تجارت اهورا (شیپور) رسید. به همین مناسبت، رامین ربیعی، رئیس هیئت مدیره شیپور و مدیرعامل گروه مالی فیروزه، در یادداشتی از اهمیت و چشم انداز بورسی شدن استارتاپ ها گفته است:

این روزها بازار سرمایه ایران شاهد تحولات شگرفی است. سیلی از نقدینگی به بازار سرازیر شده که بخش بزرگی از آن صرف بالابردن قیمت سهام شرکت ها شده است. این در حالی است که این حجم از نقدینگی با تزریق مستقیم به سرمایه شرکت ها می توانست به جای بالابردن قیمت سهام، به رشد و توسعه بازار، محصولات و درآمدزایی آنها کمک کند. همچنین هزاران کسب وکار نوپا و استارتاپ در کشور داریم که یک ده هزارم معاملات یک روز بازار سرمایه می توانست یکی از آنها را تا چندین ماه و سال تامین مالی کند. با درایت و آینده نگری می توان از اقبال عمومی پیش آمده برای بورس بهره جست و سیل نقدینگی جدیدی را که وارد بازار شده است، طوری جهت داد که به جای ایجاد حباب در بازار با تزریق مستقیم به شرکت ها موجب افزایش تولید و رشد اقتصادی کشور شود. این مهم ازطریق افزایش سرمایه های سریع و به‎موقع، انتشار سهام جدید و عرضه های اولیه با سلب حق تقدم ممکن می شود. بدون شک در سال های پیش رو، کسب وکارهای نوپا، استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان و فناوری محور نقش شگرفی در کاهش وابستگی اقتصاد ایران به فروش منابع طبیعی و مشتقات آن ایفا خواهند کرد. همچنین این شرکت ها با ایجاد تحول ساختاری در صنایع و روش های سنتی چشم انداز درخشانی از رشد و توسعه در دهه های آتی پیش روی خود دارند. به همین سبب عرضه اولیه شرکت های استارتاپی و فناورانه و دسترسی آنها به نقدینگی موجود در بازار سرمایه بدون شک می تواند مستقیما به رشد تولید ناخالص ملی و متنوع سازی ساختار اقتصادی کشور یاری برساند.

با نگاه به نقش صنایع فناوری محور و استارتاپ ها در آینده اقتصاد کشور و همچنین دورنمای ظرفیت رشد آنها در دهه های پیش رو و مقایسه آن با سهم این گروه بنگاه ها از منابع بازار پول، بازار سرمایه و صندوق ارزی کشور، می توان دریافت که این بخش کلیدی و آینده ساز اقتصاد مورد بی مهری واقع شده و تقریبا هیچ دسترسی ای به بازارهای تامین مالی مرسوم کشور نداشته است. بنا به داده های آماری سال ۹۷ در حالی که بیشتر صنایع و بخش های اقتصادی ایران رشد منفی داشته اند، بخش فناوری اطلاعات رشد مثبت شش درصدی را تجربه کرده است. این ظرفیت رشد را می توان به اقتصاد دیجیتال و کسب وکارهای اینترنتی و فناوری محور نیز تعمیم داد. همچنین کسب وکارهای فناور افزون بر خلق برندهای ملی بدون رانت و حمایت های دولتی، برای هزاران ایرانی به طور مستقیم و میلیون ها ایرانی به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده اند. با وجود این، سهم این کسب وکارها از وام های بانکی، وام های ارزی و امکانات و نقدینگی بازار سرمایه تقریبا صفر بوده است.

بررسی بیش از ۵۰۰ شرکت بورسی و فرابورسی با سوابق طولانی نشان می دهد، تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد آنها مالک برندهای به واقع «ملی» هستند که مردم در جای جای ایران آنها را می شناسند. این در حالی است که در بین کسب وکارهای نوپای استارتاپی که چند سالی از شکل گیری آنها نمی گذرد به راحتی می توان ۱۰ شرکت را نام برد که خالق برندهای ملی بوده اند و امروزه خدمات خود را در سراسر ایران ارائه می کنند. این شرکت ها قطعا به درجه ای از ثبات و بلوغ رسیده اند که می توانند به عنوان پیش قراولان اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه کشور پذیرفته و سهام آنها به عموم سهام داران و سرمایه گذاران عرضه شود. ورود این کسب وکارهای نوپا اما بالغ به بازار سرمایه هم راه را برای عرضه دیگر استارتاپ های ایرانی هموار می کند و هم به میلیون ها ایرانی فرصت می دهد که در صنایع آینده نگر و مدرن ملی سرمایه گذاری کنند. شکی نیست که با ورود این شرکت ها به بازار سرمایه و دسترسی آنها به تامین مالی ازطریق بورس می تواند به رشد پایدار آنها کمک کرده و همچنین دورنمای توسعه خدمات و تسخیر بازارهای جدید منطقه ای را به روی آنها بگشایند.
منبع: روزنامه شرق

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.