چاپ آنلاین در فانوس‌پرینت

سیدمحمد ‌هاشمی در یک بازار شلوغ دنبال چیست؟

0

فانوس‌پرینت سامانه‌ای است که مشتریان می‌توانند قیمت پروژه‌های چاپی خود را براساس پارامترهایی که می‌توانند خودشان تغییر دهند، به صورت آنلاین بیابند.

حوزه چاپ آنلاین چند وقتی است که در اکوسیستم استارتاپی جای خود را باز کرده و استارتاپ‌های زیادی به این حوزه ورود کرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد بازار همچنان پرکشش است و به رقابت نیفتاده است. استارتاپ فانوس‌پرینت هم به نشانی fanoosprint.ir یکی از استارتاپ‌های قدیمی در این حوزه است که کار خود را در سال ۹۲ آغاز کرده است.

سیدمحمد ‌هاشمی ۳۷ ساله بنیانگذار این استارتاپ است. او متولد تهران است و کارشناسی مدیریت فرهنگی از دانشگاه علمی کاربردی دارد.

قبل از راه‌اندازی این استارتاپ من طراح بودم و کارهای گرافیکی انجام می‌دادم و به نوعی با فرآیندهای چاپ نیز در ارتباط بودم و سفارش‌هایی را که از مشتریان می‌گرفتم، به چاپخانه‌های مختلف برای چاپ می‌سپردم.

من به عنوان گرافیست همیشه دغدغه قیمت‌کردن چاپ برای پروژه‌هایی که برای مشتریان طراحی می‌کردم را داشتم تا بتوانم مناسب‌ترین قیمت را برای چاپ طراحی‌های انجام‌شده به مشتریان اعلام کنم، ولی همواره با چاپخانه‌ها مشکل داشتم و نمی‌توانستم قیمت‌یابی را به‌درستی انجام دهم.

از طرفی چاپخانه‌ها عمدتا بد‌قول بودند و پروژه‌ها را به‌موقع تحویل نمی‌دادند. از اوایل سال ۹۰ با برند فانوس‌پرینت پروژه‌های طراحی و گرافیکی را انجام می‌دادم و بعد از مدتی تصمیم گرفتم تیمی تشکیل دهم و کار خود را گسترش دهم تا بتوانیم کارهای مربوط به چاپ را نیز خودمان انجام دهیم. بر همین اساس استارتاپ فانوس‌پرینت در حوزه چاپ از سال ۹۲ شکل گرفت.

  •  در فانوس‌پرینت چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

فانوس‌پرینت در واقع سامانه‌ای است که مشتریان می‌توانند قیمت پروژه‌های چاپی خود را براساس پارامترهایی که می‌توانند خودشان تغییر دهند، به صورت آنلاین بیابند. در فانوس‌پرینت هر سه حوزه چاپ افست، دیجیتال و عریض پوشش داده شده و حدود ۵۰ محصول ارائه می‌شود.

این محصولات در ۴ دسته محصولات اداری و مالی همچون سربرگ، ست اداری، اسناد مالی و اداری، پروپوزال و غیره، تبلیغات و بازاریابی مانند بروشور، کاتالوگ، تراکت و غیره، محصولات شخصی مانند کارت عروسی، پک جشن تولد و غیره و رویدادها و همایش‌ها همچون مجموعه مقالات، بنر، کارت ورود به همایش و غیره تقسیم می‌شوند.

  •  مشتریان چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

مشتریان می‌توانند فایل‌های آماده خود را برای چاپ در سایت آپلود کنند و پارامترهای مورد نظر خود مانند تعداد، جنس کاغذ، نوع چاپ و غیره را به دلخواه تغییر دهند و درخواست چاپ کنند.

از طرفی ما کارهای مربوط به طراحی را نیز جداگانه انجام می‌دهیم به این ترتیب که کاربران می‌توانند پارامترهایی همچون تم سازمانی، لوگو، محتوای مورد نظر و غیره را که برای طراحی محصول در نظر دارند، در سایت وارد کنند تا ما علاوه بر چاپ محصول، طراحی آن را نیز انجام دهیم.

در واقع تفاوت اصلی ما با سایر سایت‌هایی که کار چاپ آنلاین انجام می‌دهند، این است که ما طرح‌های از پیش تعیین‌شده‌ای نداریم که مشتری بخواهد از بین آن طرحی را انتخاب و سفارشی‌سازی کند بلکه برای کاربرانی که نیاز به طراحی دارند، به صورت اختصاصی کارهای طراحی را انجام می‌دهیم.

  •  تاکنون چه تعداد پروژه چاپی در فانوس‌پرینت انجام شده است و چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

مجموع سفارش‌های ثبت‌شده از زمان راه‌اندازی سایت تا‌کنون ۴۸۷۲ سفارش بوده و از ۲ سال پیش تاکنون حدود ۵۰ هزار سفارش در سامانه قیمت آنلاین محاسبه هزینه شده است.

  •  با توجه به اینکه در حوزه‌ای کار می‌کنید که سرمایه‌بر است، با چه سرمایه‌ای شروع کردید و تا‌کنون چقدر در کار هزینه کرده‌اید؟

ما با سرمایه اولیه ۸۰ میلیون تومان کار را شروع کردیم و تاکنون با سرمایه شخصی کارها را پیش برده‌ایم و سرمایه هزینه‌شده فانوس‌پرینت تاکنون در سه بخش زیرساخت کارگاه، زیرساخت نرم‌افزاری و سایت، اجاره محل سایت و کارگاه چاپ۶۴۰ میلیون تومان بوده است، ولی برای توسعه کار از سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنیم.

  •  در حال حاضر درآمدها هزینه‌ها را پوشش می‌دهد؟

بله، در حال حاضر نقطه سر به سر را رد کرده‌ایم و سفارشات خارج از پتانسیل کارگاهی را در شبکه ایجاد‌شده از همکاران فعال شامل چاپخانه‌های افست و دیجیتال و خدمات تکمیلی مرتبط توزیع می‌کنیم.

  •  ارزیابی از حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، دارید؟

بازار چاپ بازار بزرگی است و به دو بخش عمده دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود. انجمن چاپخانه‌داران در آماری که منتشر کرده است، حجم این بازار را در ایران سالانه ۲۰۰۰ میلیون دلار برآورد کرده که ما سهم بسیار کوچکی از این بازار را داریم و تلاش می‌کنیم سهم خود را از بازار افزایش دهیم.

  •  حوزه چاپ آنلاین چقدر شناخته شده و آیا شما موفق شده‌اید جایگاه خود را در بازار ایجاد کنید؟

با توجه به اینکه استفاده از اینترنت گسترش یافته، بازار چاپ آنلاین نیز در حال گسترش است. در حال حاضر حدود ۱۲ رقیب در بازار هستند ولی از آنجایی که بازار بزرگ است، حدود ۴ رقیب را رقیب اصلی خود می‌دانیم و البته در حوزه قیمت‌یابی با تغییر پارامترها به صورت آنلاین می‌توانم بگویم رقیبی نداریم.

ما با سرمایه اولیه ۸۰ میلیون تومان کار را شروع کردیم و تاکنون با سرمایه شخصی کارها را پیش برده‌ایم و سرمایه هزینه‌شده تاکنون در سه بخش زیرساخت کارگاه، زیرساخت نرم‌افزاری و سایت، اجاره محل سایت و کارگاه چاپ۶۴۰ میلیون تومان بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.