پژوهشی جدید در راه است

0

چندی از ظهور بازاریابی محتوا در ایران نگذشته است؛ در طول این مدت بیشتر برندها زمان و هزینه خود را به مطالعه، آشناشدن و آزمون و خطاکردن آنچه در دنیا اثربخش بود، پرداختند.

با کندوکاو نتایج حاصل از رفتار برندهای ایرانی در طول تقریبا ۷ساله آن به موضوعات بسیاری برمی‌خوریم که درباره آنها مرجع مناسبی وجود ندارد، فضای فرهنگی ما در آن نمودی ندارد و صرفا آن چیزی است که در کشورهای توسعه‌یافته اجرا شده و مخاطبان از آن استقبال کرده‌اند.

با توجه به اینکه یکی از مأموریت‌های اصلی فرامحتوا تحقیق و پژوهش و شناسایی نیازها، روندها و تغییرات بازار محتوا‌ست، لذا از گذشته بر آن بودیم که در این مسیر گامی هر چند کوچک برداریم و به شناخت روز بازار محتوا دست یافته و نتایج آن را در اختیار همگان قرار دهیم.

پژوهش‌های گذشته

قطعا اطلاعات موجود کافی نیست و به همین منظور نیاز به انجام پژوهش و به دست آوردن برخی داده‌ها از طریق پژوهش‌های میدانی، وجود دارد. فرامحتوا در این مسیر توانست یکی از اصلی‌ترین پژوهش‌های خود را در یلدای سال گذشته انجام دهد که ۱۹۷ نفر از مدیران کسب‌وکارهای نوپا، سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌کنندگان همایش و بازدیدکنندگان نمایشگاه به سؤالاتی در حوزه محتوای اثربخش پاسخ دادند و نتایج جالبی هم به دست آمد، نتایجی نظیر:

۳۵ درصد از مخاطبان محتوای ویدئویی را ترجیح داده و ۲۷ درصد نمایش محتوا به صورت گرافیکی را جزو علاقه‌مندی‌های خود ثبت کردند. نکته جالب توجه در نتایج حاصل از این پژوهش این است که همچنان ۲۷ درصد از مخاطبان علاقه ‌دارند محتوای خود را به صورت متنی دریافت و مطالعه کنند. ۷ درصد از مشارکت‌کنندگان نیز از محتوای صوتی لذت می‌برند و این درحالی است که تنها ۴درصد از افراد، علاقه‌مند به دریافت فایل‌های قابل دانلود بودند.
۷۴ درصد مردم محتوایی را که منبع علمی داشته باشد یا فردی متخصص آن را نوشته باشد، به محتوای عمومی ترجیح می‌دهند.
۶۰ درصد از افراد بعد از ساعات کاری  محتوای محبوب خود را مطالعه می‌کنند.

نتایج پژوهش:

فرش قرمز استارتاپ‌های ایرانی برای محتوا

رفتارشناسی محتوایی ایرانی‌ها

پژوهش‌های محتوایی در الکامپ ۹۷

پژوهش فوق ما را بر آن داشت تا دو پژوهش دیگر با جامعه آماری بیشتری در الکامپ سال۹۷ با محوریت محتوای مورد علاقه مخاطبان ایرانی انجام دهیم که در آن پژوهش ۱۲۷۳ نفر شرکت کردند.

تفاوت این پژوهش با پژوهش یلدای ۹۶ علاوه بر جامعه آماری بیشتر و سؤالات متفاوت، دسته‌بندی مخاطبان پاسخ‌دهنده به دو دسته مرد و زن بود. در این پژوهش از مخاطبان سؤالات زیر پرسیده شد:

  • مخاطبان ایرانی روزانه چه میزان وقت به مطالعه محتوا اختصاص می‌دهند؟
  • هدف اصلی از مطالعه محتوا چیست؟
  • کدام قالب‌های محتوایی مورد علاقه مخاطب ایرانی است؟
  • بهترین زمان انتشار محتوا چه موقعی از شبانه‌روز است؟
  • کدام پلتفرم بیشتر مورد علاقه مخاطب ایرانی است؟
  • افراد به کدام منبع‌های محتوایی بیشتر علاقه‌مندند؟
و نتایج کلی این پژوهش نشان داد که رفتارهای مخاطبان مرد و زن در نگاه اول و کلان تفاوتی با یکدیگر ندارد زیرا هر دو این دسته‌ها حداکثر ۱ تا ۲ ساعت برای مطالعه محتوای آموزشی که در قالب ویدئو تولید شود و در ساعت ۲۱ تا ۲ نیمه شب از طریق شبکه‌های اجتماعی برندها به دست آنها رسیده باشد، زمان صرف می‌کنند؛ اما زمانی که با دقت بیشتری به داده‌ها نگاه می‌کنیم تفاوت‌هایی را از بعد رفتارهای زنان و مردان در مقابل محتوا مشاهده می‌کنیم.
برای مثال، خانم‌ها شب‌ها محتوای آموزشی، سرگرمی و انگیزشی در قالب‌های ویدئو و متنی را در شبکه‌های اجتماعی بیشتر دنبال می‌کنند و اگر از زبان برندها باشد، به آن اعتماد می‌کنند. این در حالی است که آقایان با درصد بیشتری نسبت به خانم‌ها شب‌ها و نیمه شب محتوای آموزشی، سرگرمی و خبری را در قالب‌های ویدئویی و اینفوگرافیکی در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند اما درصد آقایانی که در وب‌سایت‌ها به دنبال محتوای معتبر هستند، بیشتر از خانم‌هاست.

نتایج پژوهش:

شاخص‌های اثربخشی بازاریابی محتوا از دیدگاه کسب‌وکارها

محتوایی که مخاطبان ایرانی می‌پسندند

و اما پژوهش پیش‌رو

با توجه به پژوهش‌های پیشین که جنبه کلی‌نگری داشت، حال بر آنیم تا پژوهشی انجام دهیم که کمی در حوزه انواع محتوای مورد علاقه مخاطب، دقیق‌تر شود.

به همین جهت در یلدای کارآفرینی امسال پژوهشی را در رابطه با فرمت‌های محتوایی انجام می‌دهیم. فرمت‌های محتوایی بسیار متنوع هستند به طوری‌که شاید برای هر قالب محتوایی مانند ویدئو، متن و… بیش از ۵، ۶ فرمت موجود است و مجموعا کسب‌وکارها امروز از چیزی بالغ بر ۴۰ نوع فرمت در محتوای خود استفاده می‌کنند، در این پژوهش تنها به رایج‌ترین انواع آن می‌پردازیم. فرمت‌هایی نظیر مقالات آموزشی، اینفوگرافیک‌ها، محتوای سریالی و…

راستی شما کدام نوع فرمت محتوایی را بیشتر دوست دارید؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.