مستر آموز؛ آموزش طراحی سایت و تعمیرکار سایت

گفت‌وگو با محمدجواد ذوالقدر

0

تمامی استارت‌‌آپ‌ها و شرکت‌ها برای فروش و درآمد اینترنتی نیاز به یک وب‌سایت دارند که صاحب استارت‌‌آپ بتواند یا خودش وب‌سایت را راه‌اندازی کند یا به یک شرکت طراحی سایت این کار را واگذار کند. متاسفانه این نوع از همکاری‌ها همیشه موفق نبوده و صاحب استارت‌‌آپ در راه‌اندازی وب‌سایت به مشکلاتی می‌خورد و شرکت طراحی سایت معمولا نیازشان را برطرف نمی‌کند و یا به خاطر حساسیت بالای داده‌های وب‌سایت، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که راه‌اندازی وب‌سایت توسط خودشان یا تیمشان انجام شود.

در این میان، به استادی نیاز است که بتواند طراحی سایت را به خوبی آموزش داده و یا شخصی که مثل یک تعمیر‌کار مشکلاتی را که وب‌سایتشان دارد، حل کند. مهندس محمدجواد ذوالقدر یکی از کسانی است که چند سالی است از طریق سایت مستر آموز در زمینه آموزش و رفع ایرادات وب‌سایت فعالیت می‌کند که در این گفت‌وگو با فعالیت‌هایش آشنا می‌شویم.

  •  چه رشته‌هایی تدریس می‎کنید؟

تمام مواردی که مربوط به طراحی سایت می‌شود، از جمله سئو، برنامه‌نویسیphp ، وردپرس، طراحی افزونه طراحی  قالب وردپرس، فریم ورک codeigniter، بوت استرپ.

  •  در انتهای کلاس فیلم کلاس نیز داده می‌شود؟

بله، فیلم کلاس به هنرجو ارائه می‌شود. علاوه بر این، چندین قالب و فایل‌های ارزشمندی که طی سال‌ها جمع‌آوری کردم نیز ممکن است به صورت رایگان برای هنرجو کپی بشود.

  •  چه کسانی بیشتر از خدمات آموزشی شما استفاده می‌کنند؟

شرکت‌هایی که نیاز به آموزش کادر فنی خودشان دارند و می‌خواهند که کارمند‌انشان یا مدیرعامل در زمینه طراحی وب‌سایت آموزش ببیند، یا اشخاصی که علاقه دارند یاد بگیرند یا صاحبان وب‌سایت‌ها و یا حتی طراحان وب‌سایت که در حین انجام پروژه به مشکل برخورد کردند.

  •  آیا طراحی اپلیکیشن و برنامه‌نویسی جاوا و nodejs   C# , database, نیز تدریس می‌شود‌؟

بنده به صورت مستقیم تدریس نمی‌کنم بلکه اساتید دیگر هستند که تدریس می‌کنند که با ما کار می‌کنند.

  •   آیا هنرجو با شرکت در کلاس‌های خصوصی شما مدرک نیز دریافت می‌کند؟

بله، بنده یک گواهی صادر می‌کنم که در آن ذکر شده که هنرجو چند ساعت آموزش دیده و چه مباحثی آموزش دیده. ولی با این حال به نظر من در کار طراحی سایت مدرک اصلا اهمیتی ندارد و فقط توانایی و نمونه کار مهم است. من به هنرجو‌هایم توصیه می‌کنم که پروژه شرکت‌های کوچک را بگیرند و به بهترین شکل انجام بدهند تا همین پروژه‌ها به عنوان تبلیغ کار باشد و شغلشان را تضمین کند به طوری که هیچ‌کس حتی راجع به مدرک سوالی نپرسد.

  • خودتان طراحی سایت هم انجام می‌دهید؟

بله، ولی زیاد علاقه‌ای به انجام پروژه ندارم چون تدریس لذت‌بخش‌تر است.

  •  نحوه برگزاری کلاس چطور است؟

آنلاین و حضوری کلاس برگزار می‌کنیم.

  •  نحوه ثبت‌نام چطور است؟

روی سایت مستر‌ آموز اطلاعات تماس و آدرس دفتر هست و هرکسی که بخواهد طراحی وب و سئو و وردپرس یاد بگیرد، می‌تواند با شماره دفتر ۰۲۱۷۷۵۰۰۳۵۹ تماس بگیرد. همچنین می‌توانند وارد سایت ما به آدرس mramooz.com  بشوند و اطلاعات تماس ما هست. البته سامانه رزرو کلاس هم در حال نوشتن است که به زودی رونمایی می‌کنیم برای ثبت‌نام آنلاین.

  •  پشتیبانی هم انجام می‌دهید؟

بله، معمولا روال این است که وب‌سایت‌ها مشکلاتی دارند مثلا افزونه خاصی از سایتشان خراب شده یا بخشی به سایت اضافه کنند یا حتی ظاهر سایتشان ایراد دارد، از ما کمک می‌خواهند.‌

  •  طراح سایت چه کمکی به اکوسیستم استارت‌‌آپی می‌کند؟

همه استارت‌‌آپ‌ها و شرکت‌ها نیاز به وب‌سایت دارند و طراح سایت هم شغلی است که به همه اینها کمک می‌کند تا کسب‌و‌کارشان را به صورت اینترنتی مدیریت کنند.

  •  یک طراح سایت چقدر درآمد دارد؟

بنده ترجیح می‌دهم راجع به درآمد طراح سایت صحبتی نکنم که وعده‌های الکی نداده باشم. طراحی سایت هم مثل هر شغل دیگری با توجه به عملکردتان درآمد دارد.

  •  مثلا مخاطب شما یک نوجوان یا هر شخصی که به فکر شغل و درآمد و علاقه‎مند به کار وب و اینترنت است، برای اینکه تبدیل به یک طراح بشود، از کجا باید شروع کند؟

در مرحله‌‌ اول، باید کامپیوتر و اینترنت داشته باشد و همینطور مرورگر کروم را روی سیستمش نصب کند. به‌عنوان یک طراح وب‌سایت هیچ‌وقت نباید از مرورگری به‌جز کروم استفاده کنید! بعد از اینها، فرد باید نرم‌افزار xampp  را نصب کند و اگر ‌مقداری آشنایی با زبان‌های html  و css  داشته‌ باشد، باید شروع به طراحی صفحات وب کرده و صفحات مختلفی را تولید کند تا تجربه کسب کند. تسلط به زبان‌های مختلف و مخصوصا html و CSS خیلی مهم است.

از لحاظ تحصیلات این شغل نیازی به تحصیلات آنچنانی ندارد و می‌توان گفت برای تبدیل شدن به یک طراح وب‌سایت خوب و حرفه‌ای، باید درس را کنار بگذارید و روی مهارت‌های کامپیوتری‌ کار کنید؛ دروسی که به من در شغلم کمک کرده، مقدار جزئی ریاضیات و مفهوم تابع بوده (در سطح مقدماتی و نه خیلی پیشرفته) و همینطور برنامه‌نویسی که در دانشگاه گذراندم و استادانی که در دانشگاه با آنها آشنا شدم و به من پروژه معرفی کردند، دانشگاه فایده دیگری نداشته. البته ناگفته نماند که هنوز برای انتگرال در زندگی‌ام کاربردی پیدا نکردم!

پس همانطور که گفتم، باید شروع به طراحی صفحات مختلف کنید، در محیط نرم‌افزار xampp که شبیه‌ساز سرور است. می‌توانید صفحات مختلف را به‌صورت آفلاین و برای خودتان طراحی و تمرین کنید. شما می‌توانید این نرم‌افزار را از sourceforge.net   یا از سایت apachefriends.org دانلود و نصب کنید.

  •  در مورد این نرم‌افزار و اتفاقاتی که در آن می‌افتد، توضیح می‌دهید؟ 

xampp  چند نرم‌افزار مختلف دارد؛ یکی apache است، یکی mysql و یکی FileZilla Server‌. اینها نرم‌افزارهایی هستند که وقتی ‌هاست خریداری می‌کنید، روی سرور هستند و  از آنها استفاده می‌کنید و با نصب زمپ محیط سرور را برای راه‌اندازی و طراحی سایت روی سیستم دارید تا وقتی که طراحی سایت تمام شد، وب‌سایت را به ‌هاست منتقل کنید.

در طراحی سایت و انتخاب زبان برنامه‌نویسی ۲ انتخاب هست؛ سرورهای لینوکسی که به زبان php برنامه‌نویسی می‌شود و سرورهای مایکروسافتی که به زبان asp وب‌سایت راه‌اندازی می‌شود. البته وب‌سایت‌های php روی سرور ویندوزی کار می‌کنند ولی راضی‌کننده نیستند. دو پدیده در مورد موفقیت یا شکست تکنولوژی‌ها وجود دارد. یکی چرخه‌  مثبت و دیگری چرخه منفی

  • سرور ویندوز را پیشنهاد می‌دهید یا لینوکس؟

در طراحی سایت و انتخاب زبان برنامه‌نویسی ۲  انتخاب هست؛ سرورهای لینوکسی که به زبان  php برنامه‌نویسی می‌شود و سرورهای مایکروسافتی که به زبان asp  وب‌سایت راه‌اندازی می‌شود. البته وب‌سایت‌های php  روی سرور ویندوزی کار می‌کنند ولی راضی‌کننده نیستند.

دو پدیده در مورد موفقیت یا شکست تکنولوژی‌ها وجود دارد. یکی چرخه‌  مثبت  (positivefeedback loop) و دیگری چرخه منفی  (negative feedback loop). برای یک مهارت یا نرم‌افزار، متقاضی‌های زیادی هست، پس متخصص‌های زیادی هم تربیت می‌شوند و چون متخصصان زیادی دارد، تقاضاهای بیشتری هم برای توسعه نرم‌افزار ایجاد می‌شود؛ این چرخه‌‌ مثبت است. وردپرس در این چرخه قرار گرفت و سال‌های اخیر رشد عجیبی را تجربه کرد.

برعکس این چرخه‌‌ منفی است و متخصصان کمی برای یک زبان برنامه‌نویسی هست، در نتیجه تقاضاهای کمتری برای ایجاد نرم‌افزار هست. در نتیجه تمایل کمتری هست برای یاد‌گرفتن این زبان و همینطور ادامه پیدا می‌کند تا اینکه آن تکنولوژی یا زبان برنامه‌نویسی  منسوخ شود؛ نرم‌افزار‌های تحت وب  مایکروسافتی و سیستم مدیریت محتوا‌های دیگر مثل جوملا در دسته‌‌ دوم جا می‌گیرند.

به‎طوری‌که شرکت‌های بزرگی در ایران از ASP  به سمت php  رفتند. با اینکه عقیده دارم وب‌سایت‌های مایکروسافتی می‌توانند قوی باشند، توصیه نمی‌کنم هنرجو‌ها سمت اینها بروند، چون وقتشان هدر می‌رود. البته کار در این بخش هست ولی بازار طوری است که اگر مهارت کمی داشته باشید، نمی‌توانید درآمدزایی خوبی داشته باشید.

با php  و وردپرس با حداقل دانش هم می‌شود درآمدزایی داشت. بسیاری از چیز‌ها از قبل نوشته شده و به صورت رایگان در دسترس است. البته با گفتن این حرف قطعا برنامه‌نویس‌های مایکروسافتی از دست من عصبانی خواهند شد و از وردپرس ایراد خواهند گرفت. بنده هم در جواب می‌گویم روی چیزی تعصب ندارم و هر چیزی که محبوبیت و کارایی داشته باشد را یاد می‌گیرم و آموزش می‌دهم و اگر خواستید هم  به آنها وردپرس آموزش می‌دهم.

  •  یک طراح وب چه خصوصیاتی دارد؟

در درجه‌‌ اول باید آدم با‌حوصله‌ای باشد و بتواند ساعت‌ها پشت سیستم طاقت بیاورد؛ باید تحمل این موضوع را داشته باشد که چند ساعت مداوم با مشکل دست و پنجه نرم کند و از زیر مشکلاتی که حین کار پیش می‌آید، در نرود.  همینطور باید جست‌وجوگر باشد و بتواند مشکلاتش را از طریق جست‌وجو حل کند؛
زبان انگلیسی‌اش هم قوی باشد و بتواند دنبال جواب مسئله‌هایش بگردد.

از مهارت‌های دیگر اینکه نکته‌های اصلی زبان‌های مختلف و نرم‌افزارها را بلد باشد و وقتی با مسئله یا راه‌حلی مواجه می‌شود، تشخیص بدهد چه اتفاقی در حل این مسئله می‌افتد. یکی از ایرادات امروز،  کمبود کیفیت و خوش‌قولی است. باید وقتی پروژه‌ای را تحویل می‌گیرد، طبق زمان‌بندی عمل کند و به‌موقع کار را تحویل بدهد و البته با کیفیت.

  •  در چه سنی می‌توان طراح سایت موفقی شد؟

بهترین بازه‌ سنی یادگیری ۱۴ تا ۱۸ سالگی است و ۱۸ تا ۲۵ سالگی سال‌های طلایی است و فرد انرژی و توانایی‌های زیادی دارد. بعد از آن باید یک وب‌سایت قوی برای خودش طراحی کرده باشد و آن را کسب‌و‌کار اصلی قرار بدهد. خودمن دو وب‌سایت  کتاب استور و دوربین شاپ را راه‌اندازی کردم تا بتوانم با رشد آنها آینده شغلی خودم را تضمین کنم.

  •   درآمد یک طراح وب خوب است؟ می‌توان در خانه طراحی کرد و درآمد داشت؟

بله درآمد یک طراح وب‌سایت خوب آنقدر هست که معاشش را تامین کند و اگر متعهد باشد می‌تواند در خانه کار کند و دستمزدش را بگیرد.

  •  برای کسی که آشنایی مقدماتی با طراحی وب دارد، پیشنهاد می‌کنید اولین سایت را برای کی و چی طراحی کند؟

برای خودش. یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کند و با سئو  محصولاتش را بفروشد یا یک وب‌سایت مخصوص طراحی سایت داشته باشد و پروژه بگیرد.

  • پیشنهاد می‎کنید طراح مبتدی برای اولین پروژه چه دستمزدی بگیرد؟

نمی‌شود عدد خاصی مشخص کرد چون قیمت‌ها متغیرند اما مهم این است که نمونه‌کارهای خوبی داشته‌ باشد. اگر بخواهید مشتری داشته باشید، باید نمونه‌کارهای خوب داشته ‌باشید. اگر مشتری‌ راضی باشد، او خودش برای شما تبلیغ و مشتری جذب می‌کند.

  • طراح وب باید فوتوشاپ و نرم‌افزارهای مشابه بداند؟

بله تاحدودی باید بتواند عکس ادیت کند؛ صرف طراحی و html برای طراح کافی نیست. باید بتواند بعد از تکمیل سایت بارگذاری اولیه‌ را انجام بدهد و بخش‌های مختلف را به مشتری نشان بدهد.

  •  برای مبتدی‌هایی که می‌خواهند وردپرس حرفه‌ای آموزش ببینند، چه خدماتی ارائه می‌دهید؟ 

در مستر آموز به مبتدی‌ها یک آموزش کلی وردپرس، قالب‌های آماده و افزونه‌های پراستفاده آموزش می‌دهم. سپس html /css /bootstrap / jquery  و طراحی یک قالب را.  یاد می‌دهم که چطوری این قالب‌ها به وردپرس تبدیل شوند و اگر بخواهند این قالب‌ها مانند سایت‌های خارجی صفحه‌ساز و کنترل‌پنل حرفه‌ای داشته باشند، دوره‌ای دارم تا بتوانند در وب‌سایت‌های خارجی فروش کنند و با آنها رقابت کنند.

بعضی وردپرس دارند یا قالب طراحی کرده‌اند که مشکلات و باگ‌هایی دارند یا امکانات خاصی می‌خواهند به وب‌سایتشان اضافه کنند که می‌توانم به آنها هم کمک کنم.

  •  برای دوستانی که می‌خواهند برنامه‌نویسی php  را حرفه‌ای یاد بگیرند و سامانه یا سیستم مدیریت محتوا طراحی کنند، چه خدماتی دارید؟

در ابتدا باید بخش فرانت‌اند را حرفه‌ای باشند، سپس مفاهیم اولیه php  را آموزش می‌دهم و بعد مفاهیم شی‌ءگرایی و معماری MVC  و یک فریم‌ورک ساده می‌سازم. بعد از یادگیری شکل کار فریم‌ورک، فریم‌ورک کد ایگنایتر و سامانه یا سیستم مدیریت محتوا با آن می‌سازم و یاد می‌دهم چطور نکات امنیتی را حل کنند تا مقابل هک‌های معمولی مقاوم باشند.

بعضی‌ها در میانه این مراحل هستند و به روال تدریس نیاز ندارند و مشکلاتشان در php  را می‌خواهند حل کنند که ساعتی تدریس می‌کنم.

  •  در زمینه   ux/ui  یا طراحی رابط کاربری خدماتی دارید؟

سری اصول طراحی هست که استفاده می‌کنم و موقع آموزش به هنرجو‌ها این مسائل را یادآور می‌شوم که هر بخش وب‌سایت یک مفهمومی دارد و چطور آن مفهوم را ایجاد کنند. دوستانی که وب‌سایتشان رابط کاربری خوبی ندارد، می‌توانند بهینه‌سازی را به من بسپارند تا نرخ تبدیل وب‌سایتشان بالاتر برود.

چند سوال دیگر از محمدجواد

 

  • در سئو و جایگاه صفحه اول گوگل چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

سئو علمی دائم در حال تغییر است و متخصصان سئو خیلی توافق ندارند. باتوجه به دانش هنرجو و نیازش نکات اساسی را انتقال می‌دهم که با انجام آنها رتبه‌های خوبی در نتایج جست‌وجو به دست می‌آورند.

  • پیشنهاد می‌کنید در دوره‌های آموزشگاه‌ها شرکت کنند یا فیلم‌های آموزشی ببینند؟

مسلما هیچ‌چیز جایگزین آموزش حضوری و انتقال تجربه نمی‌شود؛ پیشنهاد می‌کنم اگر قصد حرفه‌ای شدن دارند، در کلاس خصوصی بنده شرکت کنند.

  •  برای طراحی سایت از کجا ‌هاست تهیه می‎کنید؟

تبلیغ شرکت خاصی را نمی‌کنم ولی ‌هاست نامحدود تهیه نکنند چرا که وجود خارجی ندارد و اگر در تهیه و پشتیبانی مشکل داشتند، می‌توانند با بنده تماس بگیرند تا با توجه به نیازشان هاست خوب برایشان تهیه کنم و پشتیبانی و حل مشکلات ‌هاستشان را هم انجام می‌دهم.

  •  نکته یا توصیه‌ برای بچه‌های علاقه‌مند؟ نرم‌افزارها و زبان‌های جانبی مناسب آنها؟

برای راحت‌تر‌شدن کار پیشنهاد می‌کنم از ویرایشگر brackets استفاده کنند و  شخصا اکستنشن emmet  را برای سرعت‌دادن به کدنویسی html استفاده می‌کنم، ولی برای find and replace ؛ از Dreamweaver  استفاده می‌کنم.

برای طراحی سایت فروشگاهی و شرکتی، wordpress   را توصیه می‌کنم البته از ویرایشگر جدید وردپرس، گوتنبرگ، متنفرم و افزونه غیرفعال‌سازی گوتنبرگ را همیشه فعال دارم ولی وردپرس انتخاب من است.

برای تولید سامانه، php   و معماری MVC  و فریم‌ورک کدایگنایتر یاد بگیرند. بعد اگر نیاز بود، سراغ لاراول بروند ولی هرگز اول با لاراول کار نکنند، چون ناامید می‌شوند. همینطور برای کارهای مختلف به‌مرور یاد می‌گیرند چه کار کنند. در ضمن جست‌وجو برای کتاب‌‌هایی که از قبل نوشته شدند و استفاده از آنها هم توصیه می‌شود.

  •  دغدغه شما چیست؟

چند روز پیش قالبی طراحی کردم و سریع توسط شخصی ریپ شد و در وب‌سایت‌های مختلف برای فروش قرار گرفت. به وب‌سایت پیام دادم و در پاسخ گفتند که کاری نمی‌توانیم بکنیم و درست هم بود. برای طراحان هیچ قانونی وجود ندارد و بدتر، همه می‌توانند در دورترین نقطه ایران یک سایت راه‌اندازی کنند و از مردم کلاهبرداری کنند یا فایل‌ها و قالب‌هایی که حقوق مادی و معنوی‌اش متعلق به شخص دیگری است را بفروشد.

پیگیری چنین مواردی سخت و هزینه‌بر است و نمی‌شود کاری کرد. حتی سایت‌های بزرگ در تهران هم خیلی وقت‌ها چنین کاری می‌کنند. نمونه‌اش قالب دیجی‌کالا. هر نسخه‌ای که طراحی شد، به چندین شکل مختلف کپی و فروخته شد.

اگرچه الهام‌گرفتن از طرح‌ها یا کپی رنگ‌بندی یا استفاده از عکس‌های اینترنتی را ایراد نمی‌بینم ولی ریپ‌کردن قالب معضلی است که طراحان همیشه دارند.

  • در روز گره‌گشایی شرکت می‎کنید؟

بله و همه دوستانی که وب‌سایتشان مشکل دارد یا می‌خواهند طراحی سایت یاد بگیرند و در کسب‌وکار اینترنتی و سئو و برنامه‌نویسی php  مشکلاتی دارند، در این روز می‌توانند مراجعه کنند و مشکلاتشان را در میان بگذارند.

  •  برای چه شرکت‌هایی خدمات آموزشی و رفع مشکلات انجام داده‌اید؟

شرکت‌های زیادی بودند مثل همین هفته‌نامه شنبه که صفحه لندینگ یلدا ۹۷ را طراحی کردم. به کارکنان شرکت ایساکو آموزش دادم. وب‌سایت استاد سلام هم بخش اجاره فضای آموزشی  طراحی خودم بود.

  • اخیرا اکوسیستم استارت‌‌آپی ایران تغییراتی داشته، آیا به آن امید دارید؟

بله، ایران بهترین جا برای کار کردن است، چون پر از نیاز و خلأ‌هایی است که می‌تواند یک وب‌سایت باشد تا این نیاز‌ها رفع شود. ما نسلی هستیم که هر نیازی داشتیم برای حلش به سراغ اپلیکیشن یا سایت می‌رویم. تمام اینها اگر خوب عمل کنند، می‌توانند موفق بشوند. باید در نظر داشت بعضی نیاز‌ها واقعا اشتباه است و بعضی رقبا واقعا بزرگ هستند. رقابت سخت است ولی برای انجام فعالیت موانع قانونی نسبتا کمی داریم. خیلی از دوستان به مشکلات و خلأ‌های قانونی ایراد‌هایی می‌گیرند ولی من می‌گویم تلاش کنیم تا با یکدیگر ایران را آباد کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.