ویلاگ جای وبلاگ را می‌گیرد

0

ویلاگینگ (vlogging) یا همان وبلاگ‌نویسی ویدئویی امروزه به یک کسب‌وکار بزرگ تبدیل شده است. با توجه به آمار منتشر‌شده از سایت یوتیوب، صعود انفجاری بازدید از ویلاگرهای ۱۸ تا ۴۹ ساله از طریق رسانه اینترنتی یوتیوب در ساعات پربیننده، بیشتر از هر شبکه دیگری در ایالات متحده آمریکا، به این صنعت رونق بخشیده است، اگرچه وبلاگ‌نویسی سنتی که صنعتی چند میلیون ‌دلاری به حساب می‌آید، هنور پابرجاست. در حقیقت کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک، در هر صورت وابستگی سنگینی به وبلاگ‌ها دارند چرا که نیازمند گرفتن رتبه‌ای بالاتر در موتورهای جست‌وجو هستند.

مارک شافر، یکی از وبلاگرهای معروف، در راه‌حل‌های بازاریابی شافر می‌گوید: «محتوای متنی همچنان بسیار اهمیت دارد و همیشه پابرجا  خواهد بود چرا که یکی از راه‌های اصلی مردم برای یادگیری و جذب اطلاعات است و اما سوال اساسی اینجاست که همچنان وبلاگ‌نویسی به اندازه سال‌های گذشته اهمیت خواهد داشت؟ وبلاگ‌ها و ویلاگ‌ها هر دو در راستای اهداف خود، مفید خواهند بود اما شواهد و روندهای موجود ثابت‌بودن میزان اهمیت نقش وبلاگ‌ها نسبت به گذشته را پیش‌بینی نمی‌کنند. تحلیل این روندها نه تنها از استقبال مخاطبان از محتوای ویدئویی نشأت گرفته است، بلکه بر اساس آمار منتشر‌شده  بیشترین درصد به اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و لینکدین را دارا بوده است‌.

احتمالا‌ این سوال برایتان پیش آمده که وبلاگ‌نویسی به شیوه سنتی، آیا آینده‌ای خواهد داشت؟ علیرغم محبوبیت ویلاگ‌ها، وبلاگ‌نویسی هنوز هم یک روش کارآمد برای توسعه کسب‌وکارها محسوب می‌شود. البته نباید فراموش کنید آنچه موردنیاز است، محتوای باکیفیت است. اگر ۱۰ سال قبل یک شرکت، از طریق وبلاگ و نوشتن هرآنچه مورد معرفی بود می‌توانست مخاطبان و بازدیدکنندگانش را از طریق موتور جست‌وجو‌ بالا ببرد، امروزه با افزایش رقابت بین بسیاری از وبلاگ‌ها و البته تغییرات پیوسته الگوریتم‌های همیشه در حال تکامل گوگل، شما نیاز خواهید داشت تا ارزش بیشتری را از طریق ارائه یک کیفیت برتر در محتوای خود دارا باشید تا رتبه بالایی در جست‌وجوهای گوگل به‌دست آورید. بلاگ‌نویسی همچنان هم دارای ارزش بسیاری برای کسب‌وکارهاست به این دلیل که شما همچنان نیاز دارید ترافیک و بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان را تبدیل به کاربران همراه کنید. بنابراین نوشتن محتوا در قالب وبلاگ، به حاشیه رانده نخواهد شد، اما افزوده‌شدن رویکردهای جدید مثل ویلاگ، باعث افزایش میزان دسترسی مخاطبان خواهد شد.

  •  ویلاگ یک رویکرد جدید در وبلاگ‌نویسی

وبلاگ‌های ویدئویی به اختصار ویلاگ، به معنای یک وبلاگ با فرمت تصویری تعریف خواهند شد که بسیاری از برندهای بزرگ، در حال استفاده از این رویکرد نوین به عنوان یکی از داغ‎‌ترین استراتژی‌های روز در بازاریابی محتوا هستند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امسال سه‌چهارم حجم وب‌ها به ویدئوها اختصاص یابد. از سال ۲۰۱۵ تعداد افرادی که در یوتیوب ویدئو تماشا می‌کنند روزانه ۴۰درصد رشد داشته است. واقعا چرا محبوبیت ویلاگ‌ها در حال رشد است؟ دلایل ساده‌ای برای محبوبیت ویلاگ‌ها وجود دارد. محتوای ویدئویی یک ابزار عالی برای انتقال پیام شما با  محتوایی هیجان‌انگیز و جذاب است.  تحقیقات نشان می‌دهد که مشتریانی که ویدئوی معرفی محصول را می‌بینند، ۶۴ درصد بیش از سایرین برای خرید محصول علاقه نشان می‌دهند.  مخاطبان بسیار راحت‌تر با آن ارتباط برقرار می‌کنند. طبق بررسی‌های وب‌سایت MOZ، وجود ویدئوها در صفحات فرود میزان تعامل کاربران را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.

  •  چگونه ویلاگر شویم؟ 

برای تهیه و تولید یک محتوای ویدئویی یا ویلاگ، چند گام ساده وجود دارد که می‌تواند شما را در اجرای اثربخش این استراتژی موفق کند:

برای شروع کافی است به سند استراتژی محتوای خود رجوع کنید و موضوعی متناسب با نیاز و پرسونای مخاطبان خود را انتخاب کنید. هر موضوعی که ویژگی‌های برند شما و نیاز مخاطبان را در نظر بگیرد می‌تواند سوژه مورد نظر شما باشد. می‌تواند از ویلاگرهای دیگر الهام بگیرید اما بایستی بدانید که منحصر‌به‌فرد بودن و تقلیدی‌نبودن محتواست که خاصیت تماشایی بودن به آن می‌بخشد. پس کپی نکنید. یک حساب کاربری در وب‌سایت‌های اشتراک ویدئو به نام شرکت و برند خود داشته باشید.

تعدادی ویدئو جذاب و البته آموزشی و کاربردی بسازید. ویدئوهای خود را به‌صورت روزانه برای مخاطبانتان منتشر کنید. سعی کنید اختلاف پست‌های شما از دو روز بیشتر نشود چرا که آن چیزی که شما به تماشاگرانتان می‌دهید، تبدیل به یک استاندارد می‌شود و می‌توانید مخاطبانتان را به زمان حساس کنید. هیچ‌کس به ویلاگ شما علاقه‌مند نخواهد شد اگر سال تا سال ویدئویی منتشر نکنید. سعی کنید با نظم مشخصی پست بگذارید. ارسال سه یا چهار ویدئو در هفته برای یک ویلاگر ایده‌آل خواهد بود. اگر این تعداد برایتان زیاد است، لااقل هفته‌ای یک ویدئو به اشتراک بگذارید. با طرفدارهای خود ارتباط برقرار کنید و آنها را نادیده نگیرید. برای پاسخ به نظرات و پیام‌های آنها وقت بگذارید. این باعث می‌شود که فالوئرهای شما احساس خوبی نسبت به تعامل دوطرفه شما پیدا کنند.  مخاطبان نیاز به زمان کمتری برای تماشای ویدئو دارند تا خواندن مطلب کامل وبلاگ. در حقیقت، بسیاری از مردم، حتی تماشای یک ویدئوی طولانی را به خواندن یک وبلاگ که خواندنش تنها چند دقیقه طول می‌کشد، ترجیح می‌دهند چراکه ۹۰ درصد اطلاعاتی که به مغز انسان از طریق ویدئو انتقال پیدا می‌کند ۶۰هزار بار سریع‌تر از انتقال همان میزان از اطلاعات از طریق محتوای متنی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.