وقتی بمب استرس، کسب‌ وکار را می‌ترکاند!

0

از آنجایی که شرایط اقتصادی، این روزها فشار بیشتری را به کسب‌وکارها وارد می‌کند، رقابت‌های بین کسب‌وکارها این فشار را وسیع‌تر هم می‌کند. در نهایت این فشار از مدیران به کارمندان منتقل می‌شود و قصه تلخ استرس کاری از همین جا آغاز می‌شود. از جایی که در میانه یک تصمیم مهم و یا بحرانی که گریبان شرکت را گرفته، مدیر و کارمندان نمی‌توانند حرف همدیگر را بفهمند و کار به جاهای باریک می کشد؛ از نافرمانی گرفته تا یقه‌گیری و جروبحث‌های اعصاب‌خردکن، همه و همه می‌تواند از نتایج استرس در محیط کار شما باشد.

 نشانه‌ها

ممکن است شرکت شما تحت تاثیر عوامل منفی مختلفی، دچار استرس کارمندی شود. مثلا ممکن است تعداد تنش‌ها و مشاجرات در محیط کار بالا برود یا اینکه تغییرات رفتاری مثل سیگار کشیدن‌های مکرر و خوردن غذاهای ناسالم بیشتر شود. از طرفی غیبت‌های طولانی و مکرر و دیرآمدن‌های هر روزه یکی دیگر از نشانه‌های استرس کارکنان است. بعد از آن است که این عوامل تاثیر خود را در فعالیت‌های کاری می‌گذارد. کم‌کاری در پاسخگویی به مشتری، پروژه‌های ناتمام و بروز اشکالاتی در رسیدن محصولات به دست صاحبانشان، از جمله اثرات منفی استرس کارمندان بر کسب‌وکار شرکت است.

  •  چرا استرس؟

استرس‌های مربوط به کار ممکن است به دلیل قضاوت کارمندان از رفتارهای غیرعادلانه مدیرانشان در پرداخت‌ها یا میزان برخورداری از احترام در محیط شرکت باشد. قوانین سختگیرانه و کمبود موقعیت پیشرفت هم استرس خلاقیت را ایجاد می‌کند. کارمندان حتی در زمانی که فضایی برای صحبت کردن پیدا نکنند و نتوانند با مدیرانشان ارتباط خوبی برقرار کنند هم دچار استرس می‌شوند. از طرفی آن دسته از کارمندانی که قدرت تصمیم‌گیری ندارند هم ممکن است استرس را تجربه کنند. اعضای تیم هم وقتی به نظراتشان اهمیت داده نشود و به قولی به حساب نیایند، مستعد استرس هستند. نتایج کلی همه این موقعیت‌های استرس‌زا این است که کسب‌وکار به اهدافش نمی‌رسد یا اهداف را ناقص کسب می‌کند.

  •  تاثیرات دیگر

استرس می‌تواند اثرات معکوسی هم داشته باشد؛ مثلا تغییرات رفتاری در کارمندان، بی‌احترامی به هم‌تیمی‌ها یا مشتریان و خشم بسیار زیاد نسبت به روسا. گاهی وقت‌ها این دسته از کارمندان بدون توجه به قوانین و دستورالعمل‌های موجود در شرکت، موقعیت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. به‌علاوه استرس می‌تواند تاثیراتی هم در محیط خارج از سازمان داشته باشد؛ درآمد شرکت به خاطر امتناع مشتریان از خرید کالا پایین بیاید و دلیل این امتناع، شهرت استرس‌های کاری سازمان است!

  •  مدیریت استرس

بهترین راه برای استرس‌زدایی سازمان، ایجاد ارتباطی دوستانه با کارکنان است. ارتباطی که کارمندان به‌راحتی مشکلاتشان را بازگو کنند. بازبینی‌های دوره‌ای عملکرد، ایجاد فرصت پیشرفت و دادن اختیار، ابزارهای مفید کاهش استرس‌ است. از طرف دیگر می‌شود روش زندگی کاری کارمندان را برای جلوگیری از بروز استرس در سازمان رهبری کرد. برای مثال با شناسایی کارمندی که فشار زیادی را در یک پروژه تحمل می‌کند، می‌توان با موافقت با درخواست یک دستیار، از میزان استرس کم کرد. ایجاد شرایط کاری لذتبخش هم راه حل دیگری برای خنثی کردن این بمب نیمه‌فعال است!

  •  گفت‌وگو؛ بهترین راه‌حل

حرف نزدن در مورد مشکلات و آن‌ها را مشمول زمان کردن، بزرگترین سم هر شرکتی است. اگر کارمندتان به هر دلیلی از شرایط ناراضی است و یا حقوق دریافتی خود را کم می داند و منتظر فرصتی است تا در مورد این موارد با شما صحبت کند باید آب دستتان است بگذارید زمین و به حرف‌های او گوش دهید. اگر از ترس اینکه نتوانید او را قانع کنید مدام جلسه با او را به تاخیر بیندازید تا او از صرافت آن بیفتد مطمئن باشید استرس و اضطراب ناشی از مشکلی که حل نشده بالاخره یک جای کار خود را نشان می‌دهد و آن‌وقت احتمالا باید هزینه‌های بیتشری برای حل آن بپردازید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.