همه‌چیز از یک استارتاپ ویکند شروع شد!

0

مامان‌پز نوعی نوآوری در بازار است، تا نوآوری در فناوری، چراکه مواد اصلی لازم برای راه‌اندازی این کسب‌وکار وجود داشته که عبارت‌اند از اینترنت، متقاضیان و عرضه‌کنندگان غذای خانگی، اما ایجاد ارتباط به کمک اینترنت بین این دو قشر به این شکل وجود نداشته است

تبسم متولد ۱۳۶۴ است، صادره از خرم‌آباد. در حال حاضر مدیرعامل مامان‌پز است اما می‌خواسته خلبان شود. دبیرستان ریاضی خوانده و در دانشگاه صنعتی شریف رشته مهندسی برق قبول می‌شود. بعد تغییر رشته می‌دهد و مقطع کارشناسی ارشدش را در رشته مدیریت ام‌بی‌ای ادامه می‌دهد.

البته تبسم می‌گوید اگر زمان به عقب برگردد یکی از کارهایی که می‌کند، تحصیل در رشته نرم‌افزار است چون مهارت‌هایی را برایش به دنبال می‌داشت که الان در این کسب‌وکار اینترنتی‌اش می‌شد آچارفرانسه‌اش. حالا او به‌عنوان بنیان‌گذار مامان‌پز به آینده این استارتاپ بسیار خوش‌بین است. دلایل زیادی هم برای این خوش‌بینی دارد.

اول اینکه غذا نیاز اساسی مردم است، دوم اینکه هرروز افراد بیشتری به فکر سبک زندگی سالم و غذای سالم می‌افتند، سوم اینکه نفوذ اینترنت رو به افزایش است، و چهارم اینکه کار مامان‌پز نوعی شبکه اجتماعی است و درواقع استفاده از پتانسیل‌های دو گروه مشتری برای رفع نیاز طرف مقابل است که تجربیات دیگران نشان داده، اگر درست اجرا شود موفق خواهد بود. «مستقل از همه این دلایل، حتی اگر شکست بخوریم، دوباره از در دیگری با ایده‌ای دیگر وارد می‌شویم.»

برنده سومین استارتاپ ویکند تهران تازه دوساله شده است. استارتاپی به نام مامان‌پز که این روزها افرادی زیادی آن را می‌شناسند. هدف مامان‌پز این بوده که به کمک اینترنت، میان تولیدکننده و مصرف‌کننده رابطه ایجاد کند و با قرار گرفتن در این میان، کسب درآمد کند. تولیدکنندگان افرادی (مامان‌هایی) هستند که می‌توانند در منزل غذای سالم و باکیفیت تهیه کنند.

مصرف‌کنندگان هم کسانی هستند که نه فرصت آشپزی دارند و نه علاقه‌مند به فست‌فود و غذاهای تولید انبوه‌اند. از طرفی برای بسیاری دست‌پخت مادر بهترین و خوشمزه‌ترین طعم را دارد و نام مامان‌پز با هوشمندی ویژه‌ای انتخاب‌ شده و نوعی خاطره‌بازی با کانون خانه و حضور مادر است.

مامان‌پز نوعی نوآوری در بازار است، تا نوآوری در فناوری، چراکه مواد اصلی لازم برای راه‌اندازی این کسب‌وکار وجود داشته که عبارت‌اند از اینترنت، متقاضیان و عرضه‌کنندگان غذای خانگی، اما ایجاد ارتباط به کمک اینترنت بین این دو قشر به این شکل وجود نداشته است.

مشکلات و چالش‌ها:

اگرچه تبسم تا به الان توانسته ایده‌اش را از مرحله خامی دربیاورد و به آن سروشکلی بدهد، ولی با مشکلات و چالش‌هایی هم روبه‌رو است. وقتی گفته می‌شود هنوز به سودآوری نرسیده است. برای مثال در حال حاضر از آنجا که هزینه رساندن غذا از خانه مامان‌ها به دست مشتریان مستلزم پرداخت دو مسیر به پیک موتورسوار است (یک‌بار گرفتن غذا از در خانه مامان و دیگری تحویل آن به مشتری)، قیمت تمام‌شده غذا کمی بالا می‌رود. مامان‌پز از کسب‌وکارهایی است که فعلا در بازار بی‌رقیب است. با توجه به علاقه وافر ما ایرانی‌ها به غذا و خوراکی، بی‌شک سایت مامان‌پز قابلیت توسعه و رشد قابل‌توجهی را دارد.

مامان‌هایی که با مامان‌پز کار می‌کنند حتما باید منظم و خوش‌قول باشند. آن‌ها از یک هفته قبل برنامه غذایی را می‌دانند و اگر به هر دلیل توانایی همکاری نداشته باشند از قبل به مسئولان مامان‌پز اطلاع می‌دهند. بسیاری از آن‌ها حتی در مواردی که ضروری بوده، نیمه‌شب اطلاع داده‌اند که نمی‌توانند غذای فردا را تهیه کنند تا به‌اصطلاح دست مامان‌پزی در پوست گردو نماند.

در برنامه‌ریزی منوی غذاها تنوع غذایی در نظر گرفته می‌شود؛ یک غذای برنجی، غذاهایی که معمولا با نان خورده می‌شوند، غذاهای با گوشت یا مرغ و غذای فرنگی در فهرست غذاهای روزانه گنجانده می‌شوند. جالب است بدانید غذاهای بعضی مامان‌ها به نام آن‌ها معروف است و هرروز تقاضای زیادی برای آن‌ها وجود دارد، اما برای بسیاری به دلیل ساکن نبودن در منطقه قابل‌دسترس نیست. برای سفارش غذا محدودیتی در تعداد وجود ندارد و مشتری می‌تواند یک غذا هم سفارش دهد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.