ناکامی در مدیریت فضای کار اشتراکی

تجربه شکست

0

نرم‌افزار مدیریت فضاهای کار اشتراکی که توسط الیکو به عنوان یک کسب‌و‌کار نوپا تولید شده بود، دیری نپایید که زمین خورد. این نرم‌افزار به صاحبان این نوع فضاها امکان مدیریت موثر کسب‌و‌کارشان را می‌داد. الیکو پس از چند هفته از ارزیابی طرحش، موفق به اجرای آن شد. این طرح در بازار باید با رقبای بزرگی مقابله می‌کرد که امکانات بیشتر و قیمت بهتری داشتند، اما در نتیجه شکست در این رقابت بود که الیکو ناگزیر از توقف کارش شد.

الیکو متولد هلند است و هر چند وقت یک‌بار در شهری ساکن می‌شود و کسب‌و‌کاری متفاوت را تجربه می‌کند. نزدیک به یک سال پیش او تصمیم گرفت که طرح خود به نام Muun را راه‌اندازی کند‌ و در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۸ ناگزیر از خاتمه آن شد.

الیکو به دلیل مسافرت‌های زیادی که داشت موفق به مشاهده تعداد زیادی فضاهای کار اشتراکی شده بود. او دریافته بود که بسیاری از این فضاها از نقص در فرآیندهایی که به راهبری دقیق آنها کمک کند، رنج می‌برند در نتیجه تعداد اعضای کمتری را جذب کرده و همچنین درآمد کمتری هم دارند. او از تعدادی از مدیران این مراکز درباره مشکلاتی پرسید که با آن مواجه هستند و پاسخ‌هایی که شنید نظراتش را تایید می‌کرد. همچنین از آنها پرسید که آیا آماده پرداخت هزینه برای رفع این مشکلات هستند؟ و پاسخ مثبت بود و این همان چیزی بود که او برای شروع کارش بدان نیاز داشت.

دیگران چه می‌گویند؟

بنابراین الیکو صفحه‌ای در اینترنت ایجاد کرد و دیدگاه‌ها و طرح‌های خود در این زمینه را به اشتراک گذاشت. او در نتیجه بیش از ۱۰سال کار روی کسب‌و‌کارهای موفق و ناکام می‌دانست که باید نظرات دیگران را هم جویا شود‌ و بداند که از نظر آنها چه چیزی بیشترین مشکل را ایجاد کرده و داشتن چه چیزی خوب است؟

سپس با استفاده از ابزارها و امکاناتی که در طول چندین سال کار برای ساخت اپلیکیشن‌ها گردآوری کرده بود، موفق شد که نسخه پایه نرم‌افزار و آنچه را که برای صاحبان فضاهای کار اشتراکی لازم بود، در مدت اندک یک هفته فراهم ساخته و کار را شروع کند‌ و انتظار داشت که افراد برای استفاده از خدمات با پرداخت هزینه اشتراک ۲۹ دلاری سراغ وب‌سایت بیایند. اما چنین اتفاقی رخ نداد و افرادی که برای بازدید وارد سایت می‌شدند، مشتری خدمات نبودند.

او تعدادی ایمیل برای افرادی که در صفحه نخست ثبت‌نام کرده بودند، ارسال کرد. همچنین برخی وبلاگ‌ها و صاحبان فضاهای کار اشتراکی را هم از طریق ایمیل مطلع کرد اما نتیجه‌ای نداشت. خودش می‌گوید: من به اندازه کافی آنها را برای پیگیری درخواستم ترغیب نکردم. محتوای مناسبی در ایمیل‌هایم نگذاشتم و ایمیل‌ها را با این تصور که ارسال‌نشدن پاسخ به معنای بی‌علاقگی است، دنبال نکردم.

از طرفی او متوجه شد که تعداد زیادی نمونه مشابه وجود دارد که مدعی رفع مشکلات هستند با این تفاوت که آنها در تعداد کاربران و امکانات سال‌ها جلوتر بودند. علاوه بر این، او برنامه محکمی برای دوره پس از راه‌اندازی نداشت که ارتباط و تعامل با کاربران قدیم و جدید را دنبال کند، آنها را با تامین منابع کوچک مثل ویدئو یا راهنماهای متنی مورد حمایت قرار دهد. بنابراین وقتی که هر روز مشتریانی به وب‌سایت مراجعه کنند اما کارتان را دنبال نکنند، باید نسبت به محصول خود دچار تردید شوید.

او با صرف هزینه‌هایی برای میزبانی سایت و اختصاص مقداری از وقت خود، کاری را راه انداخت که قادر به جذب مشتری و کسب درآمد نشد و ناچار بود هزینه‌هایش در این زمینه را از محل کسب‌و‌کار دیگری تامین کند‌ و در انتها ناگزیر از خاتمه کار شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.