میلیونر شو و میلیونر بساز

از هر75 آمریکایی یک نفرمحصول تیس پرینت راخریداری کرده است

0

طرح فوق‌العاده واکر ویلیامز جوان ۲۷ ساله و کارآفرین به میلیون‌ها نفر کمک کرده که درآمد میلیونی داشته باشند. او که کارشناسی هنر و تاریخ از دانشگاه براون را دریافت کرده هم‌اکنون در سانفرانسیسکو ساکن است و مدیریت ارشد اجرایی شرکت Teesprint را برعهده دارد.

واکر ویلیامز در طول دوره رشد خود نظرات زیادی درباره آنچه که می‌خواهد در زندگی باشد، در سر پرورانده از جمله اینکه نویسنده، پویانما (کارتونیست) باشد و در انتها به اینجا رسید که طراح شود اما وقتی که ۱۶ساله شد، تصمیم گرفت که کارآفرین شود!

نخستین شغلش را در ۱۵ سالگی به دست آورد و آن طراحی آگهی‌های تبلیغاتی برای یک شرکت بود اما نخستین کار رسمی‌اش را به عنوان طراح در سال ۲۰۰۸ شروع کرد. اما یک‌سال پیش از آن، او تجربه راه‌اندازی کسب‌و‌کاری به نام jobzl را داشت. کار این شرکت آن بود که امکان دسترسی سریع کسب‌و‌کارهای دیگر به کارکنان پاره‌وقت و کارآموزان را فراهم سازد.

به این ترتیب اگر کسی برای آخر هفته به یک پرستار بچه یا مربی احتیاج داشت، این شرکت افراد آماده به کار را معرفی می‌کرد و توانست برای مدت ۴ سال کار کرده و خدمات ارائه کند.

شرکت ‌Teespring

واکر مشاغل مختلف دیگری از طراحی ارشد برای یک شرکت و مدیر پروژه و طراح برای یک شرکت دیگر را انجام داد اما در سال ۲۰۱۱ بود که پیمانکار بازاریابی و برندینگ برای یک شرکت را انجام داد ولی پس از ۵ ماه کار روی طرح خودش Teespring را شروع کرد.

کسب‌و‌کار جدی واکر به نام Teespring بستری برای عرضه کالاهای سفارشی بود که واکر آن را با همکاری ایوان استایتس کلیتون در سال ۲۰۱۱ در رودآیلند تاسیس کرد. این شرکت یک کسب‌و‌کار جهانی است که به فروشندگان امکان عرضه محصولات سفارشی شده و پوشاک را می‌دهد و خریداران فرصت این را دارند که محصولات با‌کیفیت ممتاز و منحصر‌به‌فرد را از آن خریداری کنند.

در این سایت محصولاتی از قبیل تیشرت، پیراهن آستین بلند، لباس‌های مخصوص جوانان، کودکان‌ و نوزاد نیز عرضه می‌شود. الگوی کسب‌و‌کار شرکت بسیار ساده و از این قرار است که بستری برای همه افرادی فراهم می‌کند که می‌خواهند وارد جریان خلق و نمایش و فروش محصولات سفارشی شوند‌ و لازم است که آنها محصولات را طراحی کرده و خودشان بفروشند.

شرکت در سال ۲۰۱۲ موفق به فروش ماهیانه ۵۰۰هزار دلاری شد که این میزان تا سال ۲۰۱۳ به سطح ۷۵۰هزار دلار در ماه رسید. به این ترتیب نرخ رشد ماهیانه آنها بالغ بر ۵۰درصد شد

در مقابل شرکت Teenspring روند تولید و توزیع را مدیریت می‌کند و همچنین سفارشات را آماده و برای فروشندگان حمل می‌کند. شرکت اقدامی برای تولید محصولات سفارش داده شده انجام نمی‌دهد بلکه محصولات اولیه را از تولیدکنندگان دریافت کرده و ارسال می‌کند. سود حاصل از این روند مقدار ثابتی نیست بلکه بستگی به عوامل مختلفی از جمله نوع محصول، تعداد رنگ‌های استفاده‌شده در طراحی‌ و قیمت اعلام‌شده توسط طراحان دارد.

استفاده از اقلام با‌کیفیت و نوع طرحی که استفاده شده، موجب افزایش قیمت می‌شود. در انتهای هر دوره معرفی و فروش از محصولات، شرکت و طراح سود خود را محاسبه و دریافت می‌کنند. در این نوع فروش، مشتریان محصول را از قبل سفارش می‌دهند، در پایان دوره ثبت سفارش، پول حاصل از فروش محصولات به صاحب اثر تحویل می‌شود.

بستری که شرکت ایجاد کرده، به افراد اجازه می‌دهد که از طرح ویژه خود استفاده کنند، آن را روی لباس‌ها چاپ کرده و در یک بازار آزاد به خریداران بفروشند. جنبه جذاب این طرح آن است که هر کس می‌تواند بدون تحمل هزینه‌های جانبی یا محدودیت‌هایی که ایجاد یک فروشگاه برخط (آنلاین) به همراه دارد، محصول تولیدکرده و بفروشد. این محصولات در قالب یک کمپین عرضه می‌شود که به شرکت اجازه می‌دهد سفارشات را به صورت عمده چاپ و عرضه کند. این روش همچنین موجب کاهش قیمت تولید هم می‌شود.

فروشگاه تیس‌پرینت

طرح ایجاد فروشگاه به شکلی که Teesprint کار می‌کند، در واقع به روزهای تحصیل آنها در دانشگاه برمی‌گردد. آنها این طرح را در سال ۲۰۱۱ وقتی که در دانشگاه برنامه‌ای برای دانشجویان ارشد برگزار می‌شد، شکل دادند. آنها طرح را به صورت آزمایشی با کمک تعداد کمی از دانشجویان مورد آزمایش قرار دادند و پس از آن بود که توانستند طرح را به صورت عمومی اجرا کنند.

اما برخلاف انتظاری که داشتند، طرح مورد استقبال گسترده و توجه رسانه‌ها قرار نگرفت. در واقع بازخوردها بسیار کند و به آهستگی بروز کرد و اوضاع چندان جذاب نبود. این همان نقطه‌ای بود که آنان دریافتند موفقیت یک‌شبه وجود ندارد و آنها باید برای رسیدن به موفقیت سخت کار کنند.

با گذشت زمان و کار سخت بود که موفقیت به آهستگی خود را به آنها نشان داد، اما یک روز پس از آنکه یکی از محل‌های تجمع دانشجویان دانشگاه بسته شد، فرصتی برای آنها ایجاد شد. همه رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، نشریات دانشجویی‌ و همه جا صحبت از این اتفاق بود. در این زمان بود که آنها تصمیم گرفتند اقدامی انجام داده و به همین دلیل روی این فرصت سرمایه‌گذاری کردند.

سپس سراغ تامین‌کننده خدمات چاپ رفتند و پس از اعلام آمادگی این تامین‌کننده تنها لازم بود که تعدادی تیشرت تهیه کنند. آنها پرداخت‌های لازم برای تعداد ۲۰۰ تیشرت را انجام دادند و پس از ۲هفته کار موفق شدند که محصول خود را آماده کنند. اما مشکلاتی در مقابلشان قرار داشت؛ آنها یک برنامه تبلیغاتی را شروع کردند تا تیشرت‌ها را بر اساس سفارش بفروشند.

برنامه این بود که ۲۰۰ تیشرت را برای سفارش عرضه کنند، اگر تعداد سفارش به سقف ۲۰۰ رسید، تیشرت چاپ و برای خریداران ارسال شود، اما اگر تعداد سفارش به سقف مورد نظر نرسید، نیازی نیست که خریداران هزینه‌ای پرداخت کنند.

واکر و همکارش سایتی به همین منظور ایجاد کردند که به سرعت مورد توجه قرار گرفت و آنها سفارش خرید ۴۰۰ تیشرت گرفتند که در نتیجه سودی حدود ۲۰۰۰ دلار برایشان به همراه داشت. به این ترتیب طرح گردآوری سرمایه برای پوشاک، Teesprint خلق شد. در ادامه این مسیر بود که آنها موفق شدند نخستین دور از جذب سرمایه را به میزان ۶۰۰هزار دلار در رودآیلند اجرا کرده و ۲ سرمایه‌گذار فرشته به نام بیل سزار و مارک واینر این سرمایه را تامین کردند. از آن زمان بود که آنها در مسیر خود همچنان پیش رفتند.

شرکت در سال ۲۰۱۲ موفق به فروش ماهیانه ۵۰۰هزار دلاری شد که این میزان تا سال ۲۰۱۳ به سطح ۷۵۰هزار دلار در ماه رسید. به این ترتیب نرخ رشد ماهیانه آنها بالغ بر ۵۰درصد شد. در انتهای همان سال بود که آنها به شتاب‌دهنده Y-Combinator ملحق شدند.

در نتیجه توانستند سرمایه‌ای معادل ۱٫۳ میلیون دلار جذب کنند که شامل ۵۰۰هزار دلار از طرف سام آلتمن بود که در حال‌حاضر رئیس Y-Combinator است.
امروز این شرکت روی مسیر سوددهی قرار گرفته و جذابیت زیادی ایجاد کرده. در سال ۲۰۱۴ شرکت به نقطه‌ای رسید که یک نفر از هر ۷۵ آمریکایی یک محصول از آنها را در سال خریداری کرده و جمعی بیش از ۲۰ نفر توانستند بیش از یک میلیون دلار از فروش محصول در سال کسب کنند.

آنها موفق شده‌اند که بیش از ۱۲ میلیون محصول را به صورت جهانی عرضه کنند و در حال حاضر ۴ دفتر در سانفرانسیسکو، رودآیلند، کنتاکی‌ و لندن دارند. شرکت همچنین در سال ۲۰۱۵ یک کسب‌و‌کار نوپای انگلیسی را که الگوی کسب‌و‌کاری مشابه آنها و فرهنگ کاری و اهداف نزدیک به آنها داشت را خریداری کردند.

شرکت در سال ۲۰۱۵ موفق شد ۶میلیون تیشرت را به مشتریان بفروشد و در جریان این فروش بود که دست‌کم ۱۰ نفر از عرضه‌کنندگان میلیونر شدند‌ و تا اینجا شرکت موفق شده پس از کسر هزینه‌های تولید و ارسال خود جمعا ۱۴۰ میلیون دلار را طی یک دوره ۱۸ ماهه به عرضه‌کنندگان بدهد و در همین مدت ۱۵ میلیون تیشرت بفروشد.

در همین حال تعداد کارکنان شرکت به ۲۵۰ نفر رسیده و در مجموع ۵۶٫۸۸ میلیون دلار سرمایه از جانب ۶ سرمایه‌گذار جذب کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.