مواظب پایت باش

تبلیغی هوشمندانه برای کفش‌های استاندارد

0

توجه به سلامت بدن یکی از مهم‌ترین اصولی است که بسیاری از برندهای پوشاک به آن اهمیت می‌دهند و در این میان، برند Dr. Scholl’s مراقبت از ساختار بدن انسان را شعار اصلی خود در زمینه تولید کفش قرار داده است.

برند Dr. Scholl’s که صرفا به تولید کفش‌هایی مناسب با پا و بر مبنای اصول مراقبت از پا و سلامت آن می‌پردازد، از این ویژگی خاص به عنوان یک محتوای مهم در فعالیت‌های بازاریابی خود نیز استفاده می‌کند. به عنوان مثال، در یکی از کمپین‌های تبلیغی چاپی این برند که در سال ۲۰۱۶، توسط آژانس بازاریابی BBDO ارائه شده است، خطر کفش‌های غیر اصولی برای پای انسان، به گونه‌ای طنزآمیز به نمایش درمی‌آید.

این کمپین در قالب دو تصویر ارائه شده است که وضعیت ناهنجار پای انسان را در کفش‌های نامناسب به خوبی نشان می‌دهد. هر دو تصویر پای یک فرد را در دهان دو حیوان نشان می‌دهند، حیوانات نیز طوری انتخاب شدند که داشتن دندان‌های تیز از خصوصیات بارز آنهاست. یک سگ و یک تمساح می‌توانستند گزینه‌های مناسبی برای این تصاویر باشند، چراکه مطمئنا هیچ فردی دوست ندارد پای خود را در دهان یک سگ و یا یک تمساح قرار دهد‍!

این تصاویر موقعیت پای انسان را در دو نوع کفش پاشنه‌بلند و پاشنه تخت نشان می‌دهند و این حس را به بیننده القا می‌کنند که یک کفش غیراصولی می‌تواند به اندازه دندان‌های تیز سگ و تمساح ناراحت‌کننده و خطرناک باشد. حالت دندانه‌‌دندانه‌ای که در این کفش‌ها نشان داده می‌شوند، به خوبی با دندان‌های این دو حیوان همخوانی داشته و قسمت انتهایی کفش پاشنه‌‌تخت و قسمت پاشنه‌دار کفش دیگر نیز با زبان این دو حیوان همخوانی دارند و اینطور به نظر می‌رسد که خوردن یک پا برای آنها بسیار لذیذ است!

مواظب پایت باش

بنا بر این توضیحات، تصاویر قدری ترسناک هم هستند و مطمئنا هر بیننده‌ای با دیدن آنها یا احساس ترس خواهد داشت و یا حالت چندش به او دست خواهد داد. اما در نهایت، عبارت «مواظب پایت باش» در کنار نام تجاری Dr. Scholl’s آبی بر آتش است، به این معنا که بیننده تصاویر، این دریافت را خواهد داشت که با کفش‌های برند مذکور، هیچ حیوان درنده‌ای پای او را گاز نمی‌گیرد.

اغراق یک عنصر کلیدی در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود و در این مورد نیز طراحان از طریق بزرگ‌نمایی، خطر یک جفت کفش نامناسب برای پای انسان را نشان داده و مخاطب خود را از مضرات کفش‌های غیراستاندارد آگاه می‌کنند.

البته رنگ‌هایی مانند صورتی و سبز که برای پس‌زمینه این دو تصویر انتخاب شده‌اند نیز بار طنز و بزرگ‌نمایی تبلیغ فوق را برجسته‌تر کرده و جذابیت بیشتری را به آن می‌دهند، به طوری که مخاطب با اغراقی همراه با طنز روبه‌رو بوده و خطرات یک کفش نامناسب را به گونه‌ای طنزآمیز و در عین حال هشداردهنده، دریافت می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.