مراقب نفوذ باشیم اما امید را از استارتاپ‌ها نگیریم

0

«بررسی فرصت‌ها و چالش‌های استارتاپ‌های مالی (فین‌تک) در ایران و نقش رسانه‌ها» عنوان میزگردی بود که در ششمین روز از بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات، در شبستان مصلی برگزار شد. ناصر غانم‌زاده مدیر فینوا، اکبر هاشمی مدیر مسئول هفته نامه شنبه، دکتر محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نبض‌افزار، مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال و رضا قربانی روزنامه‌نگار فناوری به‌عنوان مجری، اعضای این پنل بودند که به مدت یک ساعت دور هم جمع شدند و درباره موضوعات مطرح‌شده بحث و گفت‌وگو کردند.

میزگرد با صحبت‌های دکتر جمالی در خصوص کارکردن در فضای استارتاپ‌ها و اشاره به این نکته که فین‌تک‌ها باید به سمت کاهش هزینه‌ها در ارائه سرویس بروند، شروع شد.

در ادامه دکتر جمالی به برخی مشکلات موجود در کشور اشاره کرد و گفت: «متأسفانه کشور به سمتی رفته و نوع آموزش به‌گونه‌ای شده است که حتی برخی افراد در درک مفهوم نوآوری و کسب‌وکار هنوز مشکل دارند و این مشکل به این خاطر است که ما همگی برای کارمند شدن و در دولت کار کردن آموزش دیده‌ایم.» بخشی از صحبت‌های جمالی درباره حاکمیت دولت بود که در این باره گفت: «به جای اینکه شرکت‌ها در کشور حاکمیت کنند، دولت ما در حال شرکت‌داری است. برای مثال، در حوزه فعالیت ما، سالانه بانک‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان کارمزد برای خرید شارژ پرداخت می‌کنند. استارتاپ‌ها با نوآوری که انجام می‌دهند باید کاری کنند که هزینه کمتری ایجاد شود.» بخش مهمی که دکتر جمالی در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد این بود که فین‌تک‌ها باید بسیار هوشمندانه عمل کنند و سمت دولت و رگولاتوری نروند.

در ادامه میزگرد، از ناصر غانم‌زاده درباره چالش‌برانگیز‌بودن استارتاپ‌ها در ایران سؤال شد و او هم در پاسخ گفت که چالش جزو ذات استارتاپ‌ها در همه جای دنیاست.

غانم‌زاده در صحبت‌هایش گفت که استارتاپ‌ها همان شرکت‌های نوپایی هستند که از ۱۵ سال قبل هم وجود داشتند ولی از زمانی که برچسب خارجی به آنها زده شد و نام خارجی گرفتند، حساسیت‌ها و توجهات نیز بیشتر شد و به همین خاطر هم برخی سوءتفاهم‌ها به وجود آمد. او به حسن نیت افرادی که در حوزه استارتاپی در ایران فعالیت می‌کنند، اشاره کرد و گفت: «به جرات می‌توانم بگویم که همه کسانی که در ایران کار می‌کنند، قصدشان ایجاد یک فرایند مثبت و کارآفرینی است. همین جریان استارتاپی باعث شده تا قشر تحصیل‌کرده جامعه دیگر از کشور خارج نشوند و به امید ایجاد کسب‌وکار خودشان در همین مملکت بمانند.»

پس از صحبت‌های غانم‌زاده، موضوع مستند شب‌نامه و صحبت‌هایی که درباره عاملان نفوذی شده بود، مطرح شد. اکبر هاشمی در این باره گفت: «در هر کشوری نفوذ وجود دارد و همه ما باید مراقب باشیم.

 اما اینکه بخواهید به بچه‌های کارآفرین و فضای استارتاپی ایران انگ بزنید، درست نیست. این افراد به عشق وطنشان کار می‌کنند.»

هاشمی در آخر از بچه‌های استارتاپی خواست که در کسب‌وکارهای خود به مؤلفه‌هایی که روی آنها حساسیت وجود دارد اهمیت بیشتری بدهند و آنها را رعایت کنند.

مصطفی امیری هم در صحبت‌هایی که در این پنل داشت به این موضوع اشاره کرد که اگر جلوی کسب‌وکارهای خودمان را بگیریم چند سال بعد باید میزبان نوع خارجی آن باشیم. امیری در ادامه گفت: «من آینده را روشن می‌بینم و امید دارم که از این چالش رد خواهیم شد.

کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند، راه بیندازند و نباید به دیگر مسائل زیاد اهمیت دهند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.