فناوری جدید برای تقویت امنیت سایبری

0

با محاسبات کافی اکثر سیستم های امنیتی معاصر از بین خواهند رفت. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه سیدنی توانسته اند فوتون های منفرد (ذرات نور) را به عنوان حاملان اطلاعات کوانتومی در سیستم های امنیتی، ایجاد کنند.

به گزارش شنبه مگ: کارهای این تیم توانسته است مشکل مهمی مربوط به ایجاد تبادل رمز ورودی را که فقط از طریق نقض قوانین فیزیک قابل شکسته شدن بودند، حل کند. فوتون های به صورت جفتی وجود دارند و تشخیص یکی از آنها نشانگر وجود دیگری است. این موضوع به دانشمندان امکان می دهد تا زمانبندی رویدادهای فوتون را به گونه ای مدیریت کنند که همیشه در زمان مورد انتظار ظاهر شوند.

ارتباطات و محاسبات کوانتومی نسل بعدی فناوری است که دنیا را متحول خواهد کرد.

از بین تعدادی از سیستم های کوانتومی، سیستم های نوری دسترسی آسانی را اثرات کوانتومی را ارائه می دهد. در طی چند دهه گذشته، قطعات سازنده بسیاری برای پردازش اطلاعات کوانتوم نوری به سرعت ایجاد شدند.

استفاده از فناوری های کوانتوم نوری در حال حاضر به یک چالش مهم تبدیل شده است: تقاضا برای فوتون های منفرد غیر قابل تشخیص.

این تحقیق نشان داده است که احتمال توانایی در ایجاد یک فوتون منفرد می تواند از طریق استفاده از یک فناوری نسبتاً ساده دو برابر می شود و از این فناوری می توان برای ایجاد فوتون های منفرد با احتمال ۱۰۰% استفاده کرد.

در این زمینه تحقیقات میان رشته ای انجام می شود تا توانایی تبادل ایمن داده ها، همراه با محاسبات کوانتومی پیشرفته، دوباره به انقلاب بزرگی تبدیل شود.

توانایی ایجاد فوتون های منفرد، که شالوده فناروی استفاده شده در لپ تاپ ها و اینترنت را تشکیل می دهد، موجب توسعه سیستم های ارتباطی ایمن محلی –برای حفاظت از شبکه های دفاعی و اطلاعاتی، امنیت مالی شرکت ها و دولت ها و تقویت حریم خصوصی اشخاص در دنیای الکترونیک مانند خرید آنلاین – می شود.

سازندگانی مانند سازندگان محصولات الکترونیکی سرعت بالا از این فناوری بسیار شگفت زده شده و از آن استقبال کرده اند. آنها قصد دارند در آینده فوتونیک و الکترونیک را با یکدیگر ادغام کرده و معماری های جدیدی را برای مشکلات کوانتومی ایجاد کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.