فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای مسکونی مجاز است!

0

رئیس امور موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های ۱۹‌گانه حمایت از صادرات و تبادلات دانش‌بنیان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: تاکنون ۳۷۹ شرکت دانش‌بنیان از این خدمات ۱۹‌گانه برای صادرات محصولات خود استفاده کرده‌اند. رئیس امور موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه دبیرخانه این کارگروه در معاونت علمی ریاست‌جمهوری مستقر شده است، اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه ویژه‌ای که در نظر گرفته شده است، به مدت ۲ سال تاییدیه دانش‌بنیانی خود را دریافت کنند و به این ترتیب دانش‌بنیانی شرکت‌ها مادام‌العمر نیست.

  •  آمار شرکت‌های دانش‌بنیان

صاحبکار با اشاره به فرایند ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه این فرایند با ثبت‌نام شرکت‌ها در سامانه معاونت علمی ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود، گفت: در حال حاضر تعداد ۱۳ هزار و ۸۴۹ شرکت در این سامانه ثبت‌نام و نام کاربری ایجاد کرده‌اند. وی با بیان اینکه تعداد ۶ هزار و ۷۵۳ شرکت وارد فرایند اولیه ارزیابی شده‌اند، اضافه کرد: شرکت‌هایی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۴ سرفصل خود را معرفی می‌کنند که بر این اساس تاکنون دانش‌بنیان‌بودن ۲ هزار و ۷۵۹ شرکت به تایید رسیده است.

به گفته وی، این تعداد شرکت به مدت ۲ سال مشمول تسهیلات معاونت علمی ریاست جمهوری خواهند شد. صاحبکار با بیان اینکه از این تعداد شرکت دانش‌بنیان، ۱۶۶۷ شرکت نوپا، ۲۴۸ شرکت صنعتی بزرگ و ۸۴۴ شرکت تولیدی و خدماتی هستند، ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و ۸۴۱ شرکت مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند که بیشترین دلیل رد آنها خارج بودن فعالیت آنها از سرفصل‌های ۱۴گانه کارگروه ارزیابی شرکت‌هاست.

  •  حمایت‌های قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان

دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری معافیت‌های مالیاتی را مهم‌ترین تسهیلات معاونت علمی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و افزود: بر این اساس تا پایان سال مالی ۹۲ تعداد ۴۰ شرکت، تا پایان سال مالی ۹۳ تعداد ۱۳۰۰ شرکت و تا پایان سال مالی ۹۴ تعداد ۲هزار و ۳۰۰ شرکت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.

صاحبکار با تاکید بر اینکه در سال ۹۲، صددرصد شرکت‌های متقاضی معافیت‌های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تایید شدند، اضافه کرد: در سال ۹۳ تعداد معدودی از این شرکت‌ها مشمول این حمایت نشدند که دلیل آن عدم هماهنگی ممیزها بوده است ولی ما به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کردیم که در صورت بروز مشکل با این کارگروه در میان بگذارند. وی معافیت گمرکی را از دیگر حمایت‌های قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و اظهار کرد: بر این اساس ۴ دسته محصولات مشمول معافیت‌های گمرکی می‌شوند. به گفته وی، کالاهای وارداتی برای مهندسی معکوس جهت ساخت نمونه مهندسی، واردات قطعات برای ساخت در حد نمونه اولیه تحقیقاتی، تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل و ماشین‌آلات خط تولید مشمول معافیت‌های گمرکی می‌شوند که تاکنون ۲۰۰ تقاضا از سوی شرکت‌ها به این کارگروه ارسال شده است. به گفته او تاکنون ۱۲۰شرکت از معافیت‌های گمرکی بهره‌مند شده‌اند.

  •  تلاش برای حمایت از محصولات ساخت داخل

رئیس امور موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه معاونت علمی ریاست‌جمهوری حمایت از محصولات ساخت داخل را در دستور کار دارد، گفت: اگر شرکتی محصول دانش‌بنیانی را تولید کرده و ادعا کند که قادر است نیازهای داخل کشور را تامین کند، در کمیسیون ماده یک تعرفه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تعیین‌تکلیف خواهد شد.

  •  تسهیلات سربازی

صاحبکار اعطای تسهیلات سربازی را از دیگر حمایت‌های قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: بر این اساس ۳۹۰ شرکت تقاضای استفاده از تسهیلات سربازی را برای افراد کلیدی خود ارائه داده‌اند که تقاضای ۲۰۰ شرکت مورد تایید قرار گرفته است. وی با اشاره به شرایط استفاده از تسهیلات سربازی توضیح داد: این افراد می‌توانند با انجام پروژه‌های تحقیقاتی، نظام‌وظیفه خود را طی کنند که بر این اساس اگر شرکت همکار بخش دفاعی باشد، می‌تواند در آن پروژه دفاعی شرکت کند، ولی اگر شرکتی با بخش‌های دفاعی مرتبط نبود، فرد موردنظر به دستگاه‌های دفاعی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی معرفی خواهد شد.

  •  امکان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای مسکونی

دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان برای استقرار در واحدهای مسکونی گفت: بر این اساس با مذاکراتی که با شهرداری تهران انجام دادیم، موافقت شد در صورتی که شرکت‌های دانش‌بنیان معارض نداشته باشند، می‌توانند در واحدهای مسکونی مستقر شوند. صاحبکار اضافه کرد: تاکنون ۲۰ شرکت برای استقرار در واحدهای مسکونی به شهرداری تهران معرفی شده‌اند.

  •  بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از قانون یک درصد

صاحبکار با اشاره به قانون اختصاص یک تا ۳ درصد اعتبارات دستگاه‌ها به امر پژوهش گفت: پیگیری اجرایی این قانون به گفته شورای عالی «عتف» است، ولی با مذاکراتی که ما با این شورا انجام دادیم، دستورالعمل جدیدی به امضا رسیده است.وی ادامه داد: بر این اساس شرکت‌های دانش‌بنیان همانند دستگاه‌های اجرایی در انجام پروژه‌های تحقیقاتی صاحب صلاحیت هستند‌ از این رو می‌توانند مشمول استفاده از قانون یک تا ۳ درصد اعتبارات دستگاه‌ها باشند.

  •  حمایت از صادرات دانش‌بنیان

دبیر کارگروه ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری به بیان برنامه‌های حمایتی این معاونت از صادرات و تبادلات فناوری پرداخت و اظهار کرد: بر این اساس در معاونت علمی ۱۹ برنامه حمایتی برای صادرات و تبادل فناوری در نظر گرفته شده است. وی‌ ارزیابی آمادگی صادراتی، مشاوره صادراتی، آموزش‌های بازرگانی و صادرات، اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی، ثبت محصولات، داروها و علائم تجاری را از جمله برنامه‌های ۱۹‌گانه این معاونت برای صادرات و تبادلات فناوری نام برد. صاحبکار خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۷۹ شرکت از خدمات ۱۹‌گانه این معاونت استفاده کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.