فاینتک؛ از ارزش‌گذاری تا سرمایه‌گذاری

همه آنچه می‌خواهید از شرکت‌ مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک بدانید

0

«شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک» به‌عنوان یکی از نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است که برای اولین‌بار در کشور  با هدف ارائه خدمات تخصصی مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های حوزه فناوری‌های نوین تشکیل شده است. این مجموعه در سال گذشته موفق به اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار شد.

سهامداران این شرکت  مجموعه‌ای از قوی‌ترین صندوق‌های حوزه تجاری‌سازی فناوری در کشور شامل‌ صندوق مالی توسعه تکنولوژی، صندوق توسعه فناوری‌های نوین، صندوق زیست فناوری، صندوق فناوری نانو، صندوق توسعه فناوری ایرانیان، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و موسسه تحلیلگران فناور هستند.

مدیران شرکت فاینتک نیز از  کارشناسان خبره بازار سرمایه کشور و حوزه سرمایه‌گذاری‌ جسورانه هستند. خدمات این شرکت شامل ارزش‌گذاری، تامین مالی، جذب سرمایه‌گذار، انتشار اوراق بهادار با هدف تامین مالی شرکت‌ها، تهیه و تدوین برنامه کسب‌و‌کار و گزارش‌های امکان‌سنجی، ارائه مشاوره در زمینه تاسیس و مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اهداف متنوع نظیر صندوق‌های جسورانه است.

به طور کلی نهادهای مالی به دو دسته نهادهای بازار پول‌ که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند‌ و نهادهای بازار سرمایه‌ که دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، تقسیم می‌شوند که در این دسته‌بندی فاینتک جزء نهادهای بازار سرمایه طبقه‌بندی ‌می‌شود و لذا فعالیت‌های خود را با مجوز از سازمان بورس و تحت نظارت و در چارچوب قوانین و مقررات آن سازمان انجام می‌دهد.

 فلسفه تاسیس فاینتک

خدمات مالی مورد استفاده شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها دارای تفاوت‌هایی نسبت به  شرکت‌های بالغ است. به عبارت دیگر، خدمات ارزش‌گذاری،‌ تامین مالی و حتی تهیه گزارش‌های امکان‌سنجی و برنامه کسب‌و‌کار برای آنها با سایر شرکت‌ها تفاوت‌هایی دارد. ارائه  خدمات تخصصی برای این شرکت‌ها نیاز به  یک نهاد مالی دارای مجوز از سازمان بورس داشت.

به منظور رفع این خلأ شرکت فاینتک  توسط فعالان باسابقه زیست‌بوم فناوری کشور تاسیس شد تا به واسطه این شرکت بتوان  ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا را با بازار سرمایه کشور شکل داد. این ارتباط کمک خواهد کرد تا هم شرکت‌ها از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای رفع نیازهای خود استفاده کنند و هم فعالان بازار بتوانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.

 عملکرد فاینتک

در مدت کوتاهی که از تاسیس فاینتک گذشته، این شرکت  عملکرد مناسبی را ارائه کرده است.  انعقاد بیش از ۲۰قرارداد ارزش‌گذاری، ۶ قرارداد تامین مالی و جذب سرمایه‌گذار‌، ۲قرارداد پذیرش در بورس و ۵ قرارداد گزارش امکان‌سنجی و  سرمایه‌‌گذاری مستقیم در یک استارتاپ نمونه‌ای از فعالیت‌های شرکت است.

 ارزش‌گذاری

ارزش‌گذاری شرکت‌های استارتاپ به دلیل ماهیت رشدی سریع آنها و همچنین کسب‌و‌کار‌های جدیدی که دارند، موضوع جدیدی است.  فاینتک با توجه به تجربیات قبلی تیم ارزش‌گذاری خود در بازار سرمایه  و همین‌طور تلاشی که جهت انجام حرفه‌ای خدمات خود دارد، در حال تهیه مستندات و کتاب‌هایی در این حوزه بوده و عضو ثابت کارگرو‌ه ارزش‌گذاری معاونت علمی است.

ارزش‌گذاری‌های انجام‌شده در صنایع مختلفی از جمله سلامت، فروش آنلاین،‌ کشاورزی، سخت‌افزار، نرم‌افزار، پرداخت، معدن و خدمات مالی بوده‌است.

مهر شرکت فاینتک و مهر کارشناسان رسمی دادگستری مستقر در شرکت، گزارش‌های ارزشگذاری این مجموعه را مورد قبول کلیه نهادهای مالی و نهادهای حقوقی کرده است.

تامین مالی: فاینتک با توجه به شبکه‌ ارتباطی وسیع و متنوعی که با سرمایه‌گذاران مختلف نهادی و افراد حقیقی دارد و با توجه به ظرفیت شبکه سهامدارای خود، در این مدت قراردادهای تامین مالی متعددی را منعقد کرده که بعضی از آنها برای استارتاپ‌های بزرگ و در حجم‌های ۳۰۰ میلیارد ریالی و بعضی کمتر و در حجم‌های ۱۰ تا ۵۰ میلیارد ریالی بوده است.

همچنین با توجه به تقاضای زیاد شرکت‌های استارتاپی نسبتا بزرگ برای ورود به تامین مالی و  نیاز و ظرفیت زیست‌بوم به ارائه خدمات تخصصی فعالیت‌های این حوزه رو به رشد است. در حال حاضر شرکت در حال مذاکره با سازمان بورس و اوراق بهادار جهت انتشار اولین اوراق بدهی در اکوسیستم استارتاپی است.

فاینتک  توسط فعالان باسابقه زیست‌بوم فناوری کشور تاسیس شد تا به واسطه این شرکت بتوان  ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا را با بازار سرمایه کشور شکل داد. این ارتباط کمک خواهد کرد تا هم شرکت‌ها از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای رفع نیازهای خود استفاده کنند و هم فعالان بازار بتوانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند

 پذیرش در بورس

پذیرش شرکت‌های استارتاپی در بازار سرمایه یکی از چشم‌اندازهای جذاب این شرکت‌هاست که فاینتک تلاش گسترده‌ای جهت تعریف فرآیندهای جذاب و ترکیب‌شده با روش‌های دیگر تامین مالی برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس انجام داده که در همین مدت کوتاه منجر به پذیرش یکی از این شرکت‌ها در بازار SME و تامین مالی نزدیک به ۲۵۰میلیارد ریالی از طریق عرضه سهم و همچنین روش جدیدی مبتنی بر استفاده از اختیار فروش شده است.

نکته دارای اهمیت در این زمینه تلاش و تمایل معاونت علمی ریاست جمهوری جهت ترغیب و تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار بورس است که این مسئله سبب تسهیل تامین مالی و همین‌طور تشویق نخبگان و سرمایه‌گذاران شده و  چشم‌انداز مثبتی را از نظر افزایش ثروت سهامداران به تصویر می‌کشد.

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فاینتک اقدام به انعقاد تفاهمنامه‌ای جهت تسهیل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه و همچنین پرداخت بخشی از هزینه‌های پذیرش این شرکت‌ها از طرف معاونت علمی کرده‌اند.

 تهیه گزارش‌های امکان‌سنجی و برنامه کسب‌و‌کار

تهیه گزارش‌های امکان‌سنجی و برنامه‌های کسب‌و‌کار به دلیل اهمیتی که در راه‌اندازی کسب‌و‌کار‌ها و شرکت‌ها دارند، از جایگاه ویژه‌ای در خدمات فاینتک برخوردار هستند. به همین دلیل فاینتک از تیم اجرایی و مشاوران خبره در صنایع مختلف جهت تهیه این نوع از گزارش‌ها استفاده می‌کند که در نتیجه منجر به تعریف گزارش‌های امکان‌سنجی در حوزه‌های متنوعی نظیر زیست فناوری، سلامت، انرژی‌های تجدیدپذیر و … شده است.

 مشاوره تاسیس و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری جسوران

صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری جسورانه(VC) و خصوصی(PE) ابزارهای جدیدی برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین مدل نوینی برای تامین مالی استارتاپ‌ها به شمار می‌آیند.

شرکت فاینتک با توجه به ارتباطی که با نهادهای مالی بزرگ و کوچک بازار سرمایه‌ دارد و همچنین علاقه‌مندی رو به تزاید این نهادها برای انجام سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، اقدام به ارائه مشاوره به این نهادها جهت تاسیس صندوق‌های جسورانه و همین‌طور شکل‌دهی فرآیند تشکیل سرمایه‌های جسورانه و خصوصی  در این صندوق‌ها می‌کند.

همچنین  باتوجه به اینکه نهادهای مالی در بازار بیشتر با سرمایه‌گذاری‌های بورسی و کم‌ریسک آشنا هستند، فاینتک می‌تواند به عنوان مدیر در صندوق‌های جسورانه به شکل‌گیری این صنعت در کنار سایر نهادها کمک شایانی انجام دهد. در حال حاضر فاینتک،  با ارائه خدمات مشاوره به یکی از صندوق‌های جسورانه به بهبود  ساختاردهی  آن صندوق برای بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها و نظارت بر آنها کمک می‌کند.

مشاوره تاسیس و مدیریت صندوق‌های خصوصی

علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان به نظر می‌رسد یکی از حوزه‌های مغفول برای ارائه خدمات مالی در بازار سرمایه شرکت‌های کوچک و متوسط است. فاینتک در راهبردهای کلان خود ارائه خدمات تخصصی مالی به این بخش از بازار را نیز هدف‌گیری کرده ‌که در این زمینه پیگیرهایی جهت تصویب و ابلاغ دستورالعمل تاسیس و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی که یکی از ابزارهای مناسب جهت تامین مالی و مدیریت شرکت‌های کوچک و متوسط هستند، انجام داد. پس از ابلاغ دستورالعمل‌ مربوطه در ماه قبل در حال حاضر فاینتک به جد در حال مذاکره با ارکان مختلف این صندوق جهت تاسیس اولین صندوق سهام خصوصی در کشور است.

 تامین مالی جمعی

سامانه‌های تامین مالی جمعی یکی از ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری در ایده‌ها و استارتاپ‌هاست که موضوع  ایجاد و راه‌اندازی این سامانه‌ها در کشور ما  به دنبال تصویب دستورالعمل تاسیس و فعالیت این سامانه‌ها در سازمان بورس شکل قانونی به خود گرفته است.

در این روش هر متقاضی تامین مالی می‌تواند تا ۲۰ میلیارد ریال از طریق پلتفرم  تامین مالی کند و  مقرر شده است تا شرکت فرابورس ایران متولی اعطای مجوز و راه‌اندازی زیرساخت‌های مربوط به فعالیت این سامانه‌ها شود. البته علی‌رغم گذشت چندماه هنوز الزامات فعالیت این سامانه‌ها تعیین نشده است.

با توجه به اینکه این سامانه‌ها از ظرفیت‌ بسیار خوبی جهت جذب سرمایه‌های خرد و ورود عامه مردم به سرمایه‌‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار است، شرکت فاینتک اقدام به طراحی و اجرای یک سامانه تامین مالی جمعی کرده‌ است که تا چند هفته آینده فعالیت خود را رسما آغاز می‌کند. این سامانه نیز مثل بقیه خدمات ارائه شده توسط فاینتک متضمن نوآوری‌هایی است که می‌تواند  اشکالات و نواقص فعالیت این نوع سامانه‌ها را مرتفع کند.

 سرمایه‌گذاری

شرکت فاینتک تلاش کرده‌ تا  ارتباط میان خدمات مالی و شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار باشد. فاینتک اولین سرمایه‌‌گذاری مستقیم خود را در حوزه فین‌تک و پرداخت موبایلی در یک شرکت استارتاپ با تیم اجرایی قوی انجام داده است.

 برنامه‌های آتی

با توجه به همه آنچه ذکر شد، در نهایت باید اشاره کنم که فاینتک به عنوان اولین نهاد مالی رسمی تخصصی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، اهداف و برنامه‌های مدونی جهت ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط دارد که چشم‌انداز  رشد و توسعه جذابی را پیش روی این شرکت قرار داده است‌ که از جمله‌‌ آنها تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در کنار صندوق‌های جسورانه و خصوصی است.

همچنین یکی از نکاتی که در اینجا ذکر نشد و می‌تواند یکی دیگر از نقاط اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان و کوچک و متوسط با بازار سرمایه به شمار آید، تلاش فاینتک برای فراهم‌کردن امکان تامین مالی این شرکت‌ها از طریق انتشار اوراق تامین مالی در بازار سرمایه است.

در همین راستا فاینتک توانسته‌ تاییدیه هیات مدیره سازمان بورس را جهت ضمانت اوراق توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری در ذیل معاونت علمی،‌ اخذ کند و به این شکل یکی از مشکلات اصلی در زمینه انتشار این اوراق را برای این شرکت‌ها مرتفع سازد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.