شش عادت بازاریابان مؤثر!

توصیه‌هایی برای بهبود بازاریابی محتوا

0

همواره در زندگی کلمات بسیاری بودند که عادت داریم آنها را در کنار هم بشنویم که از جمله‌ آنها می‌توان به رومئو و ژولیت، کسب‌و‌کار و یا دیگر موارد اشاره کرد. در دنیای بازاریابی نیز دو واژه همواره با یکدیگر بوده و آنها را همیشه اینگونه می‌شنویم؛ «محتوا و بازاریابی»

۹۰درصد شرکت‌های حوزه مارکتینگ از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی خود استفاده می‌کنند. البته این به معنای آن نیست که تمام محتوای تولیدشده‌ آنها با‌ارزش هستند. بازاریابی محتوای مؤثر نیازمند رعایت موضوعات بسیاری است.

موضوع مهم در این باره آن است که چه چیزی باعث می‌شود بازاریابی محتوای مؤثر داشته باشیم؟ چه چیزی باعث می‌شود که چنان در کار خود موفق شویم که همه به دنبال نظر و توصیه‌ ما باشند؟ برای دسترسی به این مرحله یک رمز موفقیت وجود دارد و این رمز مربوط به پیش از شروع به تایپ‌کردن است.

چه شما در تیم بازاریابی محتوای یک شرکت کار می‌کنید و چه خود مستقلا صاحب یک کسب‌و‌کار هستید، چندین عادت تجربه‌شده و مؤثر وجود دارند که می‌توانند به استراتژی بازاریابی محتوا شما کمک کنند.

همچون هر عامل موفقیت دیگری، این عادات نیز در یک شب بازاریابی محتوا شما را زیر و رو نمی‌کنند، چرا که موضوع مهم در این باره آن است که باید تلاش کنید در این عادات به شکلی مناسب و خوب عمل کنید و این امر به زمان نیاز دارد. اما اطمینان داشته باشید با توجه به این عادات شما نه به‌زودی اما قطعا به یک تولیدکننده‌ محتوای فوق‌العاده تبدیل خواهید شد.

در این مقاله قصد داریم شما را با ۶ مورد از این عادات آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

خبرهای مرتبط با کسب‌وکارتان را روزانه بخوانید

تولید محتوایی که واقعا می‌تواند روی مخاطب هدف شما تأثیرگذار باشد، نیازمند دانش به‌روز شما از کسب‌وکارتان است. شما باید بدانید که روزانه چه مواردی در حوزه کسب‌وکار شما اتفاق می‌افتد.

به عنوان یک تولیدکننده‌ محتوای عالی، نه‌تنها باید اطلاعات حوزه کسب‌وکارتان را بخوانید، بلکه باید در آنها غرق شده و در اینترنت برای یافتن اخبار و اطلاعات به تکاپو بیفتید و البته این اخبار را باید با این دید دنبال کرد که چگونه می‌توانید از هرکدام از آنها برای ارتباط بیشتر با مخاطب و جذب آنان بهره گیرید.

بهترین عادتی که در این مورد می‌توانید داشته باشید، آن است که روزانه درباره اخبار کسب‌وکارتان مطالعه کنید. می‌توانید از RSS با استفاده از نرم‌افزاری همچون Feedly استفاده کرده تا وبلاگ‌های مهم کسب‌وکار خود را به شکلی منسجم‌تر دنبال کنید. همچنین می‌توانید از همکاران خود در این مورد سوال کرده و مواردی را که آنها می‌خوانند نیز دنبال کنید.

به صورت منظم بنویسید

یک قانون همیشگی وجود دارد و آن در دو جمله خلاصه می‌شود:  «اگر استفاده نکنید، از دستش خواهید داد.»

تولید‌کننده‌ محتوای موفق اهمیت بهبود مداوم قابلیت‌های نگارشی خود را دانسته و در اینکه این رمز دستیابی به بازاریابی محتوای مؤثر است، شک ندارد.

انجام دادن چنین کاری موجب می‌شود بسیار به توسعه‌ ایده‌هایی که به ذهن خطور می‌کنند و سرنخ‌هایی که می‌توانند به یک ایده‌ کامل در آینده تبدیل شوند، دست پیدا خواهید کرد. هر تولیدکننده‌ محتوا ممکن است همیشه برای نوشتن الهام نداشته باشد، اما او می‌داند که در هنگام نوشتن ممکن است منبع الهامی به ذهنش وارد شود.

موضوعی که برای بازاریابی محتوای مناسب اهمیت دارد، آن است که عادت نوشتن روزانه را کسب کنید. موضوع این نیست که روزانه یک مقاله کامل و ویرایش‌شده‌ ۱۵۰۰ کلمه‌ای در حوزه‌ کسب‌وکارتان بنویسید، بلکه هدف آن است که روزانه حداقل برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه افکار و ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورید.

این کار را می‌توانید با پیداکردن زمانی که ذهنتان بیش از هر وقت آزاد است، شروع کنید. برای اکثر افراد این زمان به هنگام نوشیدن قهوه و یا پس از آن است.

محتوای دیگران را پیدا و منتشر کنید

این‌ روزها افرادی که محتوای دیگران را دنبال و منتشر می‌کنند، کم نیستند. در حقیقت هر کسی می‌تواند در اینترنت محتوای دیگری را بازنشر دهد. به عنوان مثال، روزانه افراد بسیاری در شبکه‌ اجتماعی توییتر اقدام به ریتوییت محتوای دیگران می‌کنند. اما یک تولید‌کننده‌ محتوای خوب می‌داند که برای بازاریابی محتوای مؤثر تنها بازنشرکردن یک محتوا درباره کسب‌وکار حوزه مرتبط کافی نیست.

گای کاواساکی (Guy Kawasaki)، بهترین نویسنده نیویورک تایمز می‌نویسد: «شما باید خود را به عنوان یک متخصص مطرح کنید و به شکلی واقعی با جامعه خود تعامل داشته باشید.» موضوع مهم آن است که به اشتراک‌گذاری محتوای دیگران به‌تنهایی کافی نیست.

باز تاکید می‌کنیم که قرار نیست انتشاردهنده صرف باشید و  هنگام انتشار محتوا شما باید نظر و فکر خود را درباره آن محتوا نشر دهید. جامعه‌ دنبال‌کننده شما از این موضوع استقبال خواهند کرد و شاید نشردهنده‌ اولیه محتوا نیز از این موضوع خوشش آید.

در میان افراد مناسب قرار گیرید. در هر صنعتی، افکار، منابع الهام و افرادی هستند که شما را وادار به تفکر به شکلی متفاوت می‌کنند که یکی از راه‌هایی است که موجب می‌شود بازاریابی محتوا رشد کنند.

تولید‌کننده‌های موفق محتوا به صورت طبیعی کنجکاو هستند و این یکی از رمز‌های موفقیت آنها در بازایابی محتوای مؤثر است. آنها یاد گرفته‌اند که درباره اطلاعاتی که اکنون دارند و همچنین اطلاعاتی که در دنیای خارج وجود دارد، کنجکاو باشند

تولیدکننده‌های موفق این موضوع را پذیرفته‌اند که چیزهای بسیاری برای یاد گرفتن، علاوه بر آنچه که می‌دانند، وجود دارد. اینگونه از تولید‌کننده‌های محتوا، همواره با آغوشی باز نسبت به ایده‌ها و شیوه‌های تفکر جدید رفتار می‌کنند. بودن در میان افرادی که بتوانند به شما افق‌هایی تازه نشان دهند، می‌تواند شما را به جلو براند.

وقت آن است که به ایده‌های دیگران گوش کرده و آنها را در کنار ایده‌های خود مورد توجه قرار دهید. همواره سعی کنید این عادت را داشته باشید که در میان افراد مناسب و مرتبط با کسب‌وکارتان قرار بگیرید. مقداری از وقت خود را در توییتر، فیس‌بوک و یا لینکدین برای پیداکردن و دنبال‌کردن بهترین‌ها در این حوزه‌ صرف کنید.

اگر فرد چندان برونگرایی نیستید، ایجاد این پیوندهای اجتماعی شاید مشکل به نظر برسد. بنابراین برای آغاز می‌توانید از قدم‌های ساده شروع کرده و تنها با همکاران خود این موضوع را شروع کنید. شما در حال حاضر چیزی مشترک دارید و بنابراین گسترش این ارتباط اجتماعی چندان سخت نیست.

پرسشگر باشید

تولید‌کننده‌های موفق محتوا به صورت طبیعی کنجکاو هستند و این یکی از رمز‌های موفقیت آنها در بازایابی محتوای مؤثر است. آنها یاد گرفته‌اند که درباره اطلاعاتی که اکنون دارند و همچنین اطلاعاتی که در دنیای خارج وجود دارد، کنجکاو باشند. بینشی که از کنجکاوی دائمی گرفته می‌شود، سبب ایجاد خلق محتوایی عالی و موفقیت در بازاریابی محتوا می‌شود.

لورین توهل (Lorraine Twohill)، مدیر بازاریابی گوگل بیان می‌کند: «برای تشخیص مشکلاتی که ارزش حل‌کردن دارند، باید کنجکاو باشید و سپس راه‌حل‌هایی را ارائه دهید.»

شاید در آغاز پرسش و تقابل با بعضی از ایده‌ها ساده نباشد اما اگر شروع به پرسش این موضوع کنید که چرا نویسنده چنین فکر می‌کند و چه چیزی در محیط کسب‌وکار اتفاق افتاده است که باعث شکل‌گیری چنین تفکری شده، می‌توانید بسیار انتقادی‌تر نسبت به محتوایی که استفاده می‌کنید، واکنش نشان دهید.

با مخاطبان خود یکی شوید

تولیدکردن محتوای با‌ارزش، آغاز یک استراتژی بازاریابی محتوای مؤثر است. نکته قابل توجه در این رابطه ایجاد ارتباط شخصی است که می‌تواند به عنوان یک راه کاربردی بسیار مهم برای به دست آوردن و نگه‌داشتن مخاطبان عمل کند. به این نحو که به صورت روزانه با مخاطبان خود به صورت مستقیم رابطه برقرار کنید. این ایجاد ارتباط می‌تواند به اشکال گوناگونی صورت گیرد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

در شبکه‌های اجتماعی: به هر سؤال و یا نظری در زیر پست‌های شبکه‌ اجتماعی خود پاسخ دهید. اما تنها در اینجا متوقف نشوید. به صورت فعال مخاطبان خود را دنبال کنید و با آنها درباره‌ دیگر مطالب و موضوعاتی که نظرشان را جلب می‌کند، صحبت کنید.

در فروم‌های اینترنتی: سعی کنید به شکلی منظم وقتی را برای مباحث مربوط به موقعیت خود در فروم‌های اینترنتی اختصاص دهید. مباحثی که باید به آنها بپردازید، تنها کسب‌وکار شما نیست بلکه موارد دیگری را نیز شامل می‌شود. برای مباحثی که دیگران شروع کردند، نظر بگذارید و به مخاطبان خود پاسخ دهید.

در وبلاگ خود: به هر نظر در وبلاگ خود پاسخ دهید. اگر کسی از شما پرسشی عمیق پرسید، شاید مناسب است به صورت عمومی آنها را به یک پست وبلاگ و یا پادکست هدایت کنید.

میزان اثربخشی بازاریابی محتوا را کنترل کنید

بهترین تولید‌کننده‌های محتوا هم نمی‌توانند ادعا کنند که می‌دانند چه شکل تولید محتوایی موفقیت‌آمیز است و چه نوع تولید محتوایی نمی‌تواند نتیجه دلخواه را در بر داشته باشد، زیرا همه‌چیز به مخاطب بستگی دارد و اخلاقیات مخاطبان ممکن است تغییر کند.

در نتیجه اگر می‌خواهید در طولانی‌مدت واقعا موفق عمل کنید، زمانی را به صورت روزانه برای کنترل اثربخشی بازاریابی محتوای خود اختصاص دهید. شما می‌توانید این موضوع را به صورت هفتگی و یا ماهانه انجام دهید. این کار را می‌توانید به صورت دقیق و جزئی با ابزارهای مختلفی که در اختیار شما قرار دارد، انجام دهید. یکی از ابزارهای مناسب در این مورد Google Analytics است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.