هفت فرمان

سرمقاله 55 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

0

سیاست، زمین بازی ما نیست، اما به این معنا هم نیست که نسبت به تحولات سیاسی داخلی و خارجی بی‌تفاوت باشیم؛ چرا‌که هرگونه تحول و تصمیمات جدید در حوزه‌های سیاسی و اقتصاد کلان بر اجزای زندگی ما و کسب‌و‌کارمان تاثیر می‌گذارد.

می‌دانم شما هم احیانا مثل من و خیلی از کار‌آفرینان جوان دیگر بیش از آنکه پیگیر اخبار روز سیاسی باشید، پیگیراخبار تخصصی و تحولات حوزه بیزینس‌تان هستید‌ اما مقاطعی از تاریخ کشور هست که نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم، چرا‌که انتخاب رئیس جمهور آینده تاثیر مستقیمی برآینده اکوسیستم و رونق یا کسادی کسب‌و‌کار‌مان دارد.

این ضرب‌المثل یا جمله‌های کلیدی در حوزه سرمایه‌گذاری را شنیده‌اید. «پول ترسو‌ است» یا «سرمایه جایی می‌رود که امنیت باشد» فرقی هم نمی‌کند سرمایه داخلی باشد یا خارجی، هنگامی سرمایه‌گذار داخلی حاضر است پول خوابیده یا تنبلش را از پستو بیرون بکشد یا سرمایه‌گذار خارجی  سرمایه‌اش را وارد اقتصاد ایران کند که مطمئن شود ریسک کمی را متحمل خواهد شد.

به‌خصوص آن‌هم در حوزه استارتاپی که ماهیت‌اش  پر از ریسک است و تحمل پذیرش ریسک‌های تحمیلی را ندارد.

در کنار دیگر اقدامات دولت‌ها مهم‌ترین عامل جذب سرمایه و پویایی یک اقتصاد در حال رشد، امنیت و آرامش کشور و سپس امنیت اقتصادی است.

در یک نگاه کلی تجربه پس از برجام به ما نشان می‌دهد زمانی توانستیم بیزینسمان را شکل داده یا توسعه بدهیم که در کنار برنامه‌های اقتصادی، جامعه و اقتصاد آرامش نسبی را تجربه کرد و دیگر شاهد نوسانات عجیب و غریب در حوزه‌های اقتصادی مثل دلار یا وضع فرامین اقتصادی شاذ نبودیم.

بر همین اساس مشارکت در تعیین رئیس جمهور آینده اهمیت فراوانی دارد و به زبان شفاف و صریح تاثیر مستقیمی بر آینده کسب‌وکارمان خواهد گذاشت.

در گام دوم براساس یک سنت جهانی حتی در ایران وقتی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شروع می‌شود، صنایع و صنف‌های مختلف مطالبات خودشان را به دولت آینده اعلام می‌کنند. از آنجایی که تشکل‌های صنفی در حوزه استارتاپی هنوز شکل نگرفته متاسفانه مطالبات ما نیز به سمع نامزدهای محترم ریاست جمهوری رسانده نشده.

بر این اساس می‌خواهیم در اینجا مطالبات استارتاپ‌ها را مرور کنیم و سپس به سهم خودمان قدمی برداشته و آن را به اطلاع رئیس جمهور آینده برسانیم.

به اعتقاد ما اکو‌سیستم نوپای استارتاپی ایران  ۷ مطالبه کلی و اساسی دارد.

  •  قانونگذاری‌های جدید و مترقی بر‌گرفته از تجربه جهانی در خصوص ایجاد و تاسیس کسب‌و‌کارهای استارتاپی و برخورداری استارتاپ‌ها از مشوق‌های اقتصادی
  •  اصلاح قوانین موجود در جهت رفع موانع و کاستن از بوروکراسی اداری سنتی که یکی از جدی‌ترین  موانع  توسعه کسب‌و‌کارهای استارتاپی است
  •  تدوین قوانین جامع و به‌روز و شفاف در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی
  •  ایجاد و توسعه زیر‌ساخت‌ها‌ی اینترنتی کشور
  • سرمایه‌گذاری فرهنگی در جهت تشویق مردم به استفاده بیشتر از اینترنت در زندگی روزمره در جهت کاهش هزینه‌های ‌جاری کشور و ‌حفاظت از محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها
  •  ترویج فرهنگ کار‌آفرینی در مدارس و دانشگاه‌ها
  •  ایجاد زمینه آمد‌وشد هیات‌های اقتصادی استارتاپی خارجی به ایران و اعزام هیات‌های اقتصادی استارتاپی به خارج از کشور با هدف انتقال تجربه و دانش.

شمردن این ۷ فرمان به این معنا نیست که مطالبات ما به همین جا محدود می‌شود.

حرف آخر:

در شرایط فعلی به جای غرولند و منفی‌نگری بهترین تصمیم این است که در فرایند انتخاب رئیس جمهور محترم کشورمان آن‌هم در این  مقطع حساس تاریخی مشارکت جدی و فعال داشته باشیم.

همه ما در انتخاب رئیس جمهور آینده از میان نامزدهای فعلی آزاد هستیم اما به نظر نگارنده به کسی رأی بدهیم که در کنار داشتن برنامه‌های توسعه‌ای، این کشتی نسبتا آرام گرفته را دچار تلاطم نکند تا بتوانیم کسب‌و‌کارمان را رونق بدهیم.

اقتصاد کشور متشکل است از بیزینس‌های کوچک تک تک ما. موفقیت ما یعنی پویایی اقتصاد و موفقیت و سربلندی ایران عزیز، موفقیت ما یعنی افزایش رفاه مردم شریف کشورمان‌، موفقیت ما یعنی بالا رفتن امنیت ملی، موفقیت ما یعنی آبادانی و ایجاد اشتغال و کاهش فقر، آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی و… اما باید باور کنیم موفقیت ما در گرو امنیت و آرامش کشور است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.