سرمایه‌گذاری از بذر تا محصول

0

وینستون چرچیل در ماه‌مارس ۱۹۳۲ در مقاله خود به نام پنجاه سال گفت: «اگر ما تکه‌هایی از مرغ مانند سینه و بال را در یک محیط مناسب به‌طور جداگانه پرورش‌دهیم، دیگر نیازی نیست سایر قسمت‌های آن را دور بیاندازیم. مواد‌غذایی مصنوعی در آینده رونق‌پیدا‌خواهند‌کرد. در آینده غذاهای‌جدید را نمی‌توان از محصولات طبیعی تشخیص داد و تغییرات آن‌قدر به‌تدریج ایجاد خواهند شد که هیچ‌کس متوجه آن نمی‌شود»

سث بانون باهمکاری الا مادژ به‌دنبال آن هستند تا با الهام از این مقاله کسب‌وکارها را ایجاد‌کنند و توسعه‌دهند. از این‌رو شرکت سرمایه‌گذاری  fifty years «پنجاه سال» می‌خواهد به مسائلی بپردازد که برای کارآفرین، سرمایه‌گذار و تقاضای سرمایه‌داری آفت هستند. وقتی آنها به‌عنوان کارآفرین مشغول به‌کار بودند متوجه‌شدند که یافتن سرمایه‌گذاری که بتواند به‌تقویت کسب‌وکار آنها کمک‌کرده و از مأموریت و اهداف آنها حمایت‌کند، دشوار است. اکثر سرمایه‌گذاران فقط مورد اول را محقق می‌کردند.

همچنین آنها دریافتند که «به حداکثر رساندن ارزش سهامدار» به ارزش کسب‌وکار آنها یا همکاران آنها که به ایجاد یک کسب‌وکار واقعی علاقه‌مند بودند، کمکی نمی‌کرد. بنابراین آنها تصمیم گرفتند «پنجاه سال» را راه‌اندازی کنند تا از این طریق از کارآفرینان در برابر بزرگ‌ترین مشکلات دنیا در خصوص فناوری حمایت شود. اما آنها نمی‌خواستند به یک خیریه تبدیل شوند. می‌خواستند از شرکت‌هایی پشتیبانی‌کنند که هم به‌طور چشمگیری سودآور هستند و هم به حل مشکلات بزرگ مانند تغییرات آب‌وهوایی، آموزش، بهداشت و غیره کمک می‌کنند.

«پنجاه سال» بر اساس یک محصول ساخته‌شده در مرحله بذر سرمایه‌گذاری خواهدکرد. درحال‌حاضر این استارتاپ در حوزه بیولوژی مصنوعی و فناوری مواد غذایی واردشده ‌است اما این موضوع سرمایه‌گذاری‌ها را محدود‌ نمی‌کند. فقط کافی است ایده، پتانسیل کاری بزرگی داشته ‌باشد و یک مشکل بزرگ را در دنیا حل ‌کند.

مادژ یک کارآفرین فناوری زنجیره‌ای است. او در حوزه فناوری هلند و اروپا بسیار‌فعال بوده و تا‌زمانی که به‌طور دائم در آمریکا مقیم‌شود، یکی از شرکای Innovation Nest بوده است. پس‌ازاینکه متوجه‌می‌شود فناوری برای یک جامعه پیشرفته ساخته‌شده‌است، او به سرمایه‌گذاریِ تأثیرگذار علاقه‌مند شد. بانون نیز مؤسس‌و مدیرعامل Amicus بود، یک استارتاپ که ابزارهای سازمان‌دهی دیجیتال برای کمپین‌های غیرانتفاعی و سیاسی ارائه‌می‌داد. او می‌گوید: «وقتی ما به آینده فکر می‌کنیم، به چراها می‌اندیشیم نه به چه چیزها.» به‌عبارت‌دیگر، ما به شیوه ارائه فکر نمی‌کنیم بلکه فکر می‌کنیم که چرا استارتاپ وجود دارد.

بانون می‌گوید جامعه در یک مسیر‌مثبت قدم گذاشته است، مسیری که می‌خواهد در آن درآمد کسب‌کند و مشکلات‌واقعی را حل‌کند. منظور او از تغییر‌دنیا حل بحران‌آب‌وهوا و آموزش‌به‌افراد و غیره است. استارتاپ‌هایی که در این حوزه‌ها وارد‌شوند، بسیار ارزشمند خواهند بود. استارتاپ‌هایی که این‌مشکلات را حل نکنند، نمی‌توانند در دنیای فناوری رقابت کنند.

سرمایه‌گذاران تأثیرگذار مدت زیادی است که درصحنه حضور دارند. برای مثال آنها بودجه یک کسب‌وکار گردش پول‌نقد را در کنیا تأمین می‌کنند. اما این شرکت قصد دارد بودجه شرکت‌های سیلیکن‌ولی را که به دنبال حل مسئله هستند، تأمین کنند.

مادژ می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام می‌دهیم آن است که درآمد‌بیشتری کسب‌کنیم. به‌مرورزمان این‌ایده قرار بود روند کسب‌وکار را تغییر دهد و به امور‌خارجی اجتماع و محیط‌زیست بپردازد. مثل این است که غذای بد به افراد بدهیم و سپس متوجه شویم که درنتیجه این کار مجبور هستیم هزینه زیادی را برای مراقبت‌های بهداشتی بپردازیم».

این دو فرد در استارتاپ‌های فناوری به‌عنوان کارآفرین مشغول به کارشده‌اند و به سایر کارآفرینان مشاوره می‌دهند. آنها می‌دانند که می‌توانند بعداً یک بودجه بزرگ‌تر به دست آورند؛ اما ابتدا باید اصول مقدماتی را رعایت کنند. روش آنها این بود که بلافاصله کار خود را شروع و در ابتدا درآمدی کسب‌کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام دهند، سپس به پروژه‌های کلان بپردازند.

فلسفه آنها درباره سرمایه‌گذاری استارتاپی این‌گونه است: آنها به بخشی که استارتاپ در آن قرار دارد اهمیت نمی‌دهند؛ اما یک مؤسس باید به بازده سرمایه توجه‌کند. آنها ترجیح‌می‌دهند کار خود را از آمریکا شروع‌کنند. مادژ و بانون به اکوسیستمی که از طریق آن بتوانند با شرکت‌های دیگر ملاقات‌کرده و در آنها سرمایه‌گذاری کنند، بسیار نزدیک هستند.

حقیقت این است که برای حل مسائل بزرگ در بین شرکت‌های فناوری به افراد بیشتری نیاز است. به همین دلیل سال آینده آنها قصد دارند اندازه مجموعه خود را دوبرابرکرده و فناوری تأثیرگذار خود را گسترش دهند. این فناوری تأثیرپذیر در یک رویداد ۵۰۰ نفره ظهور پیداکرده است و پتانسیل حضور در چندین‌مکان را دارد.

این رویداد با این‌هدف که تمام حوزه‌های فعالیت کسب‌وکار که در آن کارآفرینان فناوری می‌توانند مشکلات‌اجتماعی و محیط‌زیستی‌بزرگ را جستجو، پیدا و حل‌کنند؛ به‌طور ماهانه در سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.