روستا در مسیر توسعه؛ با کمک نخبگان

0

نخستین نمایشگاه و گردهمایی تخصصی توسعه‌گران کسب‌و‌کار روستایی هفته گذشته در محل سرای تاریخی عطار از سوی بنیاد نخبگان استان اصفهان برگزار شد. در این رویداد که از ۲۴ آذرماه به مدت سه روز در محل بنیاد نخبگان و سرای تاریخی عطار برگزار شد، علاوه بر گزارش، بحث و هم‌فکری درباره مدل توسعه روستایی «هم نت روستا»، زمینه‌سازی‌های مناسب برای شبکه سازی فعالان این حوزه نیز صورت گرفت. 

بنیاد نخبگان استان اصفهان حدود یک سال است که توان و همت خود را به‌کارگرفته تا زیرساخت‌های مناسب برای توسعه کسب‌و‌کارهای روستایی را ایجاد کند و از این طریق حرکت در این جهت را تسهیل نماید. رسالت این بنیاد در حقیقت به‌کارگیری ظرفیت نخبگانی جامعه برای حل مشکلات اساسی کشور است. یکی از مسائل اساسی کشور بیکاری و بی‌رونقی روستاها و به تبع آن، مهاجرت از روستا به شهر است که این مشکل خود نیزریشه‌‌ پاره‌ای دیگر از مشکلات است. در همین راستا بنیاد نخبگان به‌کارگیری ظرفیت نخبگان جامعه برای حل مشکل مهم روستاها را وظیفه خود می داند. مسئله‌‌ روستا آنقدر بزرگ و پیچیده است که گاهی شتابزدگی در این زمینه ممکن است نتایج اشتباهی را به بار آورد و نتایج نامطلوبی را حاصل کند؛ به همین دلیل بنیاد نخبگان ابتدا دانش موجود در این زمینه را گردآوری کرده و این اصل را مدنظر خود قرار داده است: «بایستی اجازه داده شود که از ظرفیت‌های مردمی برای احیای روستا بهره‌مند شویم و دستگاه‌های حاکمیتی نقش سیاستگذاری، تسهیلگری و نظارتی خود را دنبال کنند.»

بر اساس این اصل، بنیاد نخبگان فقط بستری را فراهم کرد تا خود روستاییان بتوانند در بازگرداندن رونق به آبادی خود تلاش کنند. با همین رویکرد در رویداد هم‌نت روستا که مدتی قبل در روستای کفران برگزار شد، جوانان روستایی شرکت‌کنندگان اصلی بودند. در این رویداد ابتدا تیم‌هایی که در هر کدام از آنها، هم روستاییان و هم نخبگان شهری حضور داشتند، تشکیل شد و هر تیم یک ایده برای راه انداختن کسب و کار را پیگیری کرد و اکنون پس از هشت ماه از گذشت رویداد قبلی همایش توسعه‌گران کسب‌و‌کار روستایی درواقع دستاوردهای رویداد قبلی را به ثمر نشاند. 

سه میزگرد تخصصی با موضوعات الگوی بازاریابی و فروش محصولات روستایی، الگوی انتقال دانش و فناوری به جوامع محلی و استحصال دانش بومی و مدل تامین منابع مالی کسب‌و‌کار روستایی از جمله برنامه‌هایی بودند که در طول این رویداد برگزار شدند. در اختتامیه این مراسم نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون اشتغال و سرمایه‌گذاری و معاونت توسعه روستایی استان اصفهان به سخنرانی پرداختند و ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های روستایی و تلاش دولت برای بسترسازی در این زمینه را تشریح کردند. گفتنی است در این همایش علاوه بر رونمایی از نتایج هم‌نت روستا، توسعه‌گران کسب‌و‌کارهای روستایی نیز حضور داشتند و ضمن به نمایش گذاشتن قسمتی از فعالیت‌های خود در پهنه‌‌ جغرافیایی ایران، به بحث و تبادل تجربه در خصوص توسعه محلی پرداختند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.