حمایت و لذ ت از موسیقی در«هم‌آهنگ»

0

می‌گویند تنها چیزی که می‌ماند صداست. بله‌، و ظاهرا اینطور که خاطرات و نوستالژی‌های این سال‌ها به ما گفته‌اند، همینطور هم هست. ظاهرا آواها و ربناهای استاد آواز عصر ما‌ «‌شجریان» تا نسل جدیدی از موسیقی مدرن ایرانی که امثال رضا یزدانی‌ها  نوآورش بودند‌، نویدی از‌ همین گفته می‌دهد که‌ «تنها صداست که می‌ماند‌» و حال چه خبر خوشی  از این بهتر که ‌تعدادی جوان ایرانی برای احیا و چه‌بسا زنده‌تر‌کردن و فراگیر‌تر کردن موسیقی کشورمان، دور هم جمع شده‌اند تا  استارتاپی را به طور تخصصی در این زمینه تاسیس کنند و بخواهند «هم‌آهنگی» خلق کنند که همنوای رونق اقتصادی این روزهای بازار استارتاپی کشورمان باشد. در این شماره از شنبه گفت‌و‌گویی کرده‌ایم با «سروش ایوبی»، بنیانگذار سی‌و‌شش‌ساله ‌‌MBA خوانده‌ «هم‌آهنگ»‌ تا برای ما از لحظات خوشی که «هم‌‌آهنگ» پیش روی‌مان می‌گذارد، بیشتر بگوید.

  •  «هم‌آهنگ» چه کاری انجام می‌دهد؟

هم‌آ‌هنگ یک اکوسیستم موسیقی است که در گام اول در قالب اپلیکیشن پخش موسیقی استریم در معرض دید و استفاده کاربران قرار گرفته است. با دانلود و استفاده از اپلیکیشن هم‌آهنگ کاربران می‌توانند موسیقی‌های مورد علاقه خود را بدون محدودیت گوش کنند. هم‌آهنگ به کاربرانش این فرصت را می‌دهد تا در هرکجا و هر زمان موسیقی مورد علاقه خود را بشنوند و این خوشی را با دیگران به اشتراک بگذارند‌ اما در عین حال از حقوق مادی و معنوی هنرمند مورد علاقه‌شان حمایت کنند.

  •  چه شد که تصمیم به تاسیس «هم‌آهنگ» گرفتید؟

نبودن رسانه و ابزار نوین ارتباطی جامع در صنعت موسیقی از طرفی و همچنین نبودن ساز‌و‌کار مناسب درآمدزایی برای اهالی موسیقی و هنرمندان این صنعت ما را بر آن داشت که در این حوزه فعالیت کنیم. ما در آغاز راه و همچنین هر چند ماه  یک‌بار تمامی سرویس‌های معتبر موسیقی ایرانی و بین‌المللی را بررسی می‌کنیم و با تحلیل نقاط ضعف و قوت آنها و ایده‌پردازی‌های تیم خلاقمان خودمان را به‌روز نگه می‌داریم.

  •  چه تمایزی بین «هم‌آهنگ» و نمونه‌های مشابه آن وجود دارد؟

مهم‌ترین ویژگی هم‌آهنگ تولید محتوای آن است. ما در هم‌آهنگ به غیر از پخش موسیقی‌های خوانندگان، هر هفته آثاری را در قالب رادیو هم‌آهنگ تولید و منتشر می‌کنیم. همچنین هم‌آهنگ به‌جای فروش آلبوم و آهنگ به کاربران به آنها امکان می‌دهد که با پرداخت حق اشتراک ماهانه به تمامی موسیقی‌ها دسترسی داشته باشد.

  •  خدمات هم‌آهنگ را به صورت تیتر‌وار بگویید.

رادیو هم‌آهنگ، امکان ساختن پلی‌لیست، پخش موزیک و ویدئوها، متن آهنگ، امکانات سرگرمی همچون لباهنگ و خوانندگی، پرداخت حق اشتراک از طریق قبض موبایل، اخبار و اطلاعیه‌های روزانه، گزارش کنسرت‌ها، گوش دادن آفلاین هم‌آهنگ و مصاحبه با اهالی موسیقی.

  •  کاربران چطور باید از خدمات شما استفاده کنند؟

علاقه‌مندان موسیقی می‌توانند اپلیکیشن هم‌آهنگ را روی دستگاه موبایل هوشمند خود برای پلت‌‌فرم‌های اندروید، iOS و از طریق گوگل‌پلی یا اپ‌استور یا وب‌سایت ham-ahang.ir دانلود کنند و با دریافت اشتراک بدون محدودیت به موسیقی‌های مورد علاقه خود گوش کنند.

  •  هم‌آهنگ چه تدبیر و برنامه یا برنامه‌هایی را برای جذب مخاطبان داخلی خود دارد؟

به‌روز بودن، رادیو هم‌آهنگ، توسعه امکانات کاربری، ساده‌سازی فرآیند دسترسی به موسیقی.

  •  تیم هم‌آهنگ شامل چند نفر و چه سمت‌ها و تخصص‌هایی می‌شود؟ 

تیم هم‌آهنگ درحال حاضر حدود ۵۰ نفر شامل تیم فنی و پشتیبانی، بخش بازاریابی و روابط عمومی خبرنگاران،‌ عکاسان، گروه محتوا، طراحان گرافیک و گروه تولید رادیویی و تصویری است. همچنین تعداد زیادی از گویندگان، بازیگران، تهیه‌کنندگان و تنظیم‌کنندگان آثار صوتی و تصویری با هم‌آهنگ همکاری می‌کند.

  •  با چه مشکلاتی تا حال روبه‌رو شده‌اید؟

در تفکر ما هیچ چیزی مشکل نیست بلکه به هر مانعی به‌عنوان فرصت توسعه و قوی‌شدن فکر ‌می‌کنیم به همین جهت خاطرات زیادی از مشکلات نداریم. هر مرحله یک کسب‌و‌کار (به‌خصوص با ایده‌های نو و در فضاهای کسب‌و‌کار مجازی) دارای چالش‌هایی است. ما یاد گرفته‌‌ایم با این چالش‌ها هر روز دست‌و‌پنجه نرم کنیم و به آنها به‌عنوان فرآیند اجرای کار و موفقیت نگاه می‌کنیم.

  •  در حال حاضر در چه مرحله‌ای از استارتاپ خود قرار دارید؟

درحال حاضر در هم‌آهنگ متمرکز به افزایش کاربران و همچنین افزایش سرانه مصرف هر کاربر هستیم.

  •  به نظر شما، یک استارتاپ موفق چگونه استارتاپی است؟

مبتنی بر یک نیاز ساده اما واقعی مخاطبانش طراحی شده باشد و بتواند همزمان با توسعه ارتباطات خود با مخاطبانش، نیاز‌های جدید آنها را کشف کرده و برای آنها پاسخ مناسب و بهنگام داشته باشد. این فرآیند همواره می‌بایست با نگاه نرخ بازگشت سرمایه و سودآوری باشد تا فقط به یک جرقه منجر نشود، بلکه بتواند پایدار و با قابلیت گسترش‌پذیری باشد.

  •  و سوال آخر اینکه‌ برای جوانانی که در اندیشه راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نو هستند، چه توصیه‌ها و یا حرف‌هایی دارید؟

من معتقد هستم هرکس باید راه خودش را در کسب‌و‌کار بیابد‌. نمونه‌های موفق و ناموفق را ببیند و از تجربیات و اقدامات خوب و بد آنها تجربه بگیرد. لزوماً راه موفقیت برای افراد مختلف یکسان نیست. هر فردی با صبر و پشتکار خودش باید راه خود را پیدا کند و در آن قدم بردارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.