روزهای سختی را گذراندیم تا بتوانیم رشد کنیم

دوره‌های آنلاین آن‌آموز، فرصت یادگیری برای بهبود در کار و زندگی است

0

مصطفی مددی و همسرش نسرین حسین‌نیا بنیانگذاران «آن‌آموز» هستند و تحصیلات‌شان را در رشته هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد گذرانده و آشنایی‌شان نیز به همان دوران بازمی‌گردد.

راه‌اندازی استارتاپ در حوزه فناوری‌ اطلاعات از دغدغه‌های اصلی این زوج بوده که در نهایت با راه‌اندازی کسب‌وکار آن‌آموز در مشهد، نمود پیدا کرده است. در ادامه با روند شکل‌گیری این استارتاپ، سازوکار، چالش‌هایی که پشت سر گذاشته و مزایای آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

درباره ایده شکل‌گیری آن‌آموز، زمان راه‌اندازی و … توضیح دهید.

مصطفی: در ابتدای ازدواجمان در سال ۱۳۹۵، علی‌رغم فعالیت در حوزه تخصصی تحصیلی که داشتیم، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما، آینده شغلی‌مان بود که من تاکید زیادی روی راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی در حوزه فناوری اطلاعات و یا هوش مصنوعی داشتم و خوشبختانه نسرین هم از این موضوع استقبال کرد و با همراهی هم به چندین ایده متنوعی رسیدیم و بعد از بررسی اولیه و با توجه به علایق شخصی، کسب درآمد بالا، داشتن جامعه هدف گسترده و میزان بودجه‌ای که در ابتدا می‌توانستیم به کار اختصاص دهیم، به ایده آموزش به‌صورت آنلاین رسیدیم. بازار آموزش آنلاین بسیار گسترده است، به‌طوری که سایت گلوب‌ نیوز وایر در مقاله‌ای پیش‌بینی کرده است که اندازه بازار آموزش آنلاین تا سال ۲۰۲۵ به ۳۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

البته در طول چند سال اخیر وب‌سایت‌های مختلفی وارد این حوزه شده‌اند و اکثر این وب‌سایت‌ها در حوزه علوم مهندسی، به‌خصوص حوزه‌های فناوری اطلاعات و کامپیوتر بوده‌اند و برخی ‌حوزه‌های دیگر تقریبا مغفول مانده و یا خیلی کم به آنها پرداخته شده است.

حوزه آموزش آنلاین با توجه به اندازه بازار و نیاز جامعه ما، قابلیت رشد بسیار بالایی دارد و می‌توان در ابعاد گسترده‌ای به آن ورود کرد. در سال‌های اخیر نیز میزان استفاده عموم مردم از دوره‌های آموزشی آنلاین نسبت به سال‌های قبل رشد یافته و مسلما این رشد در سال‌های آینده خیلی بیشتر خواهد شد.

نسرین: البته باید این موضوع را اضافه کنم که دغدغه فرهنگی و علاقه ما به آموزش نیز در شکل‌گیری ایده آموزش آنلاین تأثیرگذار بوده است.

با توجه به سابقه‌ای که مصطفی در راه‌اندازی کسب‌و‌کار داشت و تجربه‌ای که از شکست در کسب‌و‌کار سابقش به دست آورده بود، باید تمام تلاشمان را برای بررسی جوانب مختلف کار انجام می‌دادیم و این بار خیلی محکم‌تر و اصولی‌تر گام برمی‌داشتیم، از این رو برای اطمینان از ورود به حوزه آموزش آنلاین به بررسی رقبا، بازار، خلأها و جامعه هدف پرداختیم و در نهایت در بهار سال ۱۳۹۶ آن آموز متولد شد و کار را در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به‌صورت دو‌نفره شروع کردیم و توانستیم در پاییز ۱۳۹۶ وب‌سایت را راه‌اندازی کنیم.

چندین ماه بعد از راه اندازی آن‌آموز، برای تست و رفع باگ‌های سیستم و شناخت و سنجش بهتر بازار وقت گذاشتیم و از ابتدای بهار ۱۳۹۷ به‌صورت رسمی وارد بازار شدیم، در حال حاضر نیز تعداد اعضای تیم ما ۴ نفر است.

سازوکار آن‌آموز به چه صورت است؟

مصطفی: در حال حاضر آن‌آموز در چهار حوزه علوم کامپیوتر، طراحی و تدوین، مشاوره و روانشناسی و سبک زندگی، به تولید و ارائه محتوای ویدئویی می‌پردازد. ضبط دوره‌های روانشناسی و سبک زندگی در استودیو، توسط تیم آن‌آموز انجام می‌شود، ولی در دو حوزه دیگر، مدرسان بدون هیچ محدودیت مکانی و زمانی به ضبط دوره می‌پردازند؛ در نهایت نیز دوره‌های آموزشی بعد از ضبط و تدوین ‌روی وب‌سایت قرار می‌گیرند و کاربران با توجه به نیازی که دارند، از طریق ثبت‌نام در دوره به محتوای آموزشی دسترسی پیدا می‌کنند.

بازخوردهای مثبتی از بازار گرفتیم و در آمارهایی مانند جذب کاربر، جذب مدرس، تولید محتوا، میزان تراکنش مالی و جایگاه سایت رشد مثبتی داشتیم. به‌طوری‌که در تراکنش مالی۶ ماهه اخیر، رشد ۷۰۰ درصدی را نسبت به ۶ ماهه قبل تجربه کرده‌ایم

نحوه همکاری با آن‌آموز چگونه است؟ اساتید چه مزایا و حقوقی دارند؟

مصطفی: ما برای همکاری با مدرسان در آموزش‌های مبتنی بر نرم‌افزار، هیچ محدودیت مکانی و زمانی نداریم و مدرسان می‌توانند از اقصی نقاط کشور با ما همکاری داشته باشند، ضمن اینکه حتی ما با مدرسان ایرانی خارج از کشور نیز همکاری داشته‌ایم.

اما برای دوره‌های حوزه مرتبط با روانشناسی، تغذیه، سلامتی و غیره در حال حاضر تمرکز ما ‌ روی اساتید و متخصصان ساکن مشهد و یا مدرسانی است که به مشهد رفت و آمد می‌کنند. مدرسان می‌توانند به دو شیوه درصدی (سهم از فروش دوره) و نقدی با ما همکاری کنند.

نسرین: ضمن اینکه همکاری با آن‌آموز برای مدرسان علاوه بر کسب درآمد، موجب برندسازی شخصی آنها نیز می‌شود و به افزایش جامعه مخاطبان آنها کمک خواهد کرد.

اساتید و مربی‌ها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟

نسرین: معیارهای ما برای جذب مدرس، بررسی سوابق تحصیلی، کاری و حرفه‌ای در حوزه تخصصی آنهاست و همچنین برای بررسی بهتر نحوه تدریس، انتقال محتوا و فن بیان، تست ویدئویی نیز از آنها گرفته می‌شود.

نحوه استفاده از دوره‌های آموزشی آن‌آموز به چه صورت است؟ کاربران در قبال چقدر هزینه می‌توانند از دوره‌‌ها استفاده کنند؟

نسرین: در حال حاضر ثبت نام و دسترسی به محتوای دوره‌های آموزشی از طریق وب‌سایت آن‌آموز انجام می‌شود و کاربران با توجه به اطلاعات کاملی که برای هر دوره قرار داده شده است، تصمیم به ثبت‌نام در دوره می‌گیرند و بعد از پرداخت هزینه، به محتوای دوره آموزشی که در قالب ویدئو ارائه شده است، دسترسی پیدا می‌کنند. مبلغ هر دوره نیز به صورت جداگانه و با توجه به معیارهای مورد نظر تعیین می‌شود.
مصطفی: ضمن اینکه برخی از دوره‌های آموزشی آن‌آموز شامل آزمون، تمرین، گواهینامه و فایل‌های مرتبط با دوره هستند و این مسئله نیز در قیمت‌گذاری دوره تاثیرگذار خواهد بود.

چه تعداد کاربر (هم آموزش‌دهنده و هم آموزش‌‌بیننده) دارید؟

مصطفی: در حال حاضر ما با حدود ۴۰ مدرس از سراسر ایران همکاری می‌کنیم که ‌ اکثر مدرسان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند و تجربه لازم و کافی برای آموزش در فیلد مورد نظر را دارند.

همچنین برخی ‌ مدرسان، از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و متخصصان بنام هستند. در مورد تعداد کاربران نیز، در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ کاربر داریم که البته در طی ۶ ماه اخیر رشد خوبی را تجربه کرده‌ایم، به نوعی که تقریبا ۶۰ درصد از کاربران ما در این مدت جذب شده‌اند.

چه بازخوردی از بازار دریافت کرده‌اید؟ آیا به درآمدزایی رسیده‌اید؟

مصطفی: در مجموع بازخورد مثبتی از بازار گرفتیم که آمارهای کمی و کیفی مربوط به جذب کاربر، جذب مدرس و تولید محتوا، میزان تراکنش مالی، جایگاه وب‌سایت و غیره بیانگر این موضوع هستند و رشد مثبتی داشتند.

به طور مثال، میزان تراکنش آن‌آموز در ۶ ماه اخیر رشد ۷۰۰ درصدی را نسبت به ۶ ماهه قبل از آن تجربه کرده است؛ در صورتی که وضعیت ما در یک سال اول به این صورت نبود و رشد خیلی آهسته‌ای داشتیم. البته این مورد را هم باید خاطرنشان کنم که ما هنوز با اهداف تعیین‌شده فاصله زیادی داریم.

نسرین: بیشتر زمان و فکر ما در ماه‌های نخست صرف آزمایش وب‌سایت، تست بازار، تولید محتواهای اولیه، جذب مدرس و غیره می‌شد که باعث ورود آهسته ما به بازار بود، ضمن اینکه کمبود نقدینگی و مشکلات مالی نیز در این مورد بسیار تأثیرگذار بودند.

در این مدت، با چه چالش‌های دیگری مواجه شدید؟

مصطفی: چالش‌های زیادی داشتیم که شاید مهم‌ترین آنها مسائل مالی، تیم‌سازی، جذب مدرس و جذب کاربر، به خصوص در حوزه‌های روانشناسی و سبک زندگی بود که توانستیم برخی از این مشکلات را به خوبی پشت سر بگذاریم، هر چند هنوز این چالش‌ها با ما همراه هستند. مهم‌ترین مسئله نیز تامین مالی و سرمایه است که امسال در نظر داریم ‌روی این موضوع به صورت خاص متمرکز شویم و ان‌شاءالله بتوانیم جذب سرمایه داشته باشیم.

آن‌آموز خدمات و مزایای خاصی دارد که قابل ذکر باشند؟

نسرین: تلاش ما در تولید دوره‌های آموزشی در تمامی حوزه‌ها این است که دوره‌ها به‌صورت کاربردی و منطبق با نیاز جامعه هدف تولید و ارائه شوند و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن‌آموز، ورود به حوزه علوم انسانی بوده که البته هنوز با پوشش‌دادن کامل این حوزه فاصله زیادی داریم.

البته این به این معنی نیست که ما در این حوزه اصلا رقیبی نداریم، اما تعداد رقبا خیلی کم هستند و شاید بتوان گفت که این بازار دست نخورده است؛ در حالی که اندازه بازار بسیار بزرگ است.

مصطفی: یکی دیگر از مزیت‌های آن‌آموز، تولید محتوای آموزشی تخصصی برای متخصصان، مشاوران و مربیان است که این دوره‌ها، ویژگی‌های خاصی مانند گواهینامه معتبر دارند.

در پایان چه برنامه‌های توسعه‌ای دارید؟

مصطفی: هدف اصلی ما برای آینده آن‌آموز، پوشش حوزه‌های مختلف علوم مهندسی، علوم انسانی، هنر و حوزه‌های مرتبط با بهداشت و سلامت است و اینکه بتوانیم به بازار فارسی‌زبانان کشورهای همسایه نیز ورود پیدا کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.