رضايت منهاي پول؟

0

گزارش مجله‌هاي پي‌اسکيل، گالاپ و ميک ديردي در مورد تاثير پاداش در کيفيت کار کارکنان

متخصصان منابع انساني در سازمان‌ها دغدغه حفظ کارمندان نمونه و خبره را دارند.پيشنهاد پاداش‌هاي مالي بسيار وسوسه‌انگيز به نظر مي‌رسد. اما آيا صرفا پول مي‌تواند خوشحالي را به کارمندان هديه کند؟ بر اساس تحقيقات شغلي مشخص شده است که عوامل ديگري نيز وجود دارد که به حفظ کارمندان و وفاداري آنان به سازمان کمک مي‌کند. بر اساس گزارش مجله «پي اسکيل» در سال ۲۰۱۵، ۶۵ درصد از کارمندان شغل خود را با هدف کسب درآمد بيشتر ترک کرده‌اند. اما آمار عجيب اين است که ۵۷ درصد از کارمندان از اين آگاهي که درآمدشان در بازار، يک درآمد مناسب و رقابتي بوده، برخوردار بوده‌اند! بر اساس تحقيق دکتر دنيل کاهنمن، پول مي‌تواند موجب تقويت روحيه و خوشحالي روزانه کارمندان شود. اما اين تحقيق نشان مي‌دهد که اين نوع پاداش تا سقف معيني مي‌تواند رضايت کارمندان را جلب کند. بر اساس اين آمار افرادي که درآمد سالانه آن‌ها بيش از ۷۵ هزار دلار است، پول برايشان بهترين پاداش نيست. تحقيقاتي از اين قبيل نشان داده است که صحبت کردن و در ميان گذاشتن موضوعات با کارمندان بسيار مهم‌تر از نوشتن چک و عمل پرداخت است. افزايش شفافيت در پرداخت‌ها و ايجاد آگاهي در افراد در اين موارد باعث ايجاد حس تعلق به کار مي‌شود. اين‌گونه رفتارها افراد را مشتاق و وفادار به کار مي‌کند.

 

 رضايت کارمندان به‌جز افزايش حقوق

يک نظرسنجي که در مجله «گالاپ» منتشر شده است، رضايت کارمندان را حداقل در سه متغير کليدي عنوان کرده است. روابط اجتماعي، امنيت مالي و سلامت جسمي. کمپاني‌هايي که اين سه مولفه را در برنامه کاري خود به اجرا درآورده‌اند از کارمنداني وفادار و متعهد برخوردار شده‌اند.

 

 تعادل بين زندگي شغلي و غيرشغلي

براساس گفته‌هاي ديويد بالارد، دستيار مدير اجرايي موسسه روانشناسي آمريکا، کارمنداني که شغل‌هايشان ارتباط نزديکي با زندگي غيرشغلي‌شان دارد، از بالاترين ميزان رضايت در مقايسه با شغل‌هاي مشابه برخوردارند. درصد بسيار اندکي از اين افراد تصميم به تغيير شغل خود داشته‌اند.

 

 به رسميت شناخته شدن

بر اساس يک نظرسنجي در سال ۲۰۱۵ که توسط مجله «ميک دير دي» بر روي ۱۲۰۰ کارمند انجام شد، عامل نخست براي ارضاي حس رضايت کارمندان، کار در محيطي جذاب و سرگرم‌کننده است (۹۰ درصد). عامل شماره دو در اين نظرسنجي مورد تشويق و تحسين قرار گرفتن توسط مدير است (۸۸ درصد). و مورد سوم به رسميت شناخته شدن کارمندان توسط مدير است، به اين معنا که کارمندان تمايل دارند مدير براي کمک در زمينه‌هاي مختلف بر روي آنان به صورت جدي حساب باز کند (۸۳ درصد). درواقع ۷۱ درصد از افرادي که مورد نظرسنجي قرار گرفتند اذعان داشتند که بيشترين مواردي که رضايت شغلي را براي آنان مهيا مي‌کند، مسئله مالي نيست.

 

 راهکارهاي حفظ کارمندان نمونه

حال زمان آن رسيده که از يک روش ترکيبي براي حفظ افراد خود استفاده کنيد. به دنبال راهي براي يافتن معيارهاي عملکرد صحيح باشيد تا از عملکرد افرادتان به بهترين شکل با سخاوتمندي در حقوقشان، با به رسميت شناختن آن‌ها و تشويق تلاش آنان به صورت روزانه، به وسيله روش‌هاي غيرنقدي قدرداني کنيد. همچنين در برنامه‌ريزي و اهداف شرکت با کارمندانتان شفاف باشيد و با تهيه مثال‌هايي از روابط بهتر مدير و کارکنان آنان را مشتاق به تصحيح روابط کنيد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.