انگلیسی به فارسی: سریع و آسان

0

فست دیک(Fastdic) یکی از محبوب‌ترین واژه‌نامه های حوزه اپلیکیشن فارسی است. یک دیکشنری تمام‌عیار که با استقبال خوبی در بین کاربران ایرانی مواجه شده است. از طرفی این برنامه کاربردی یکی از برنامه‌های ایرانی است که بیشترین جوایز را به خود اختصاص داده است. فست دیکشنری در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان برترین نرم‌افزار در کافه بازار شناخته شد و بیشترین آمار نصب را روی دستگاه‌های اندرویدی داشت. در جشنواره نرم‌افزارهای تلفن همراه ایران این برنامه از سوی کاربران و داوران به‌عنوان بهترین نرم‌افزار در گروه کتاب و مراجع انتخاب شد. به‌علاوه در سال ۱۳۹۲ جایزه بهترین نرم‌افزار در گروه کتاب و مراجع را در جشنواره نرم‌افزارهای موبایل ایران از سوی داوران دریافت کرد. از دیگر جوایزی که این برنامه کاربردی به خود اختصاص داده است می‌توان از جایزه بهترین وب‌سایت در گروه موبایل وب در جشنواره نرم‌افزارهای موبایل و موبایل وب ایران در سال ۱۳۹۲ و جایزه کاربردپذیری بیش از ۱۵۰ هزار کاربر فعال در روز نام برد. این برنامه معروف و پرکاربرد را متین ‌زاده‌کوچک نوشته است.

این برنامه کاربردی یک فرهنگ لغت فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی (دوسویه) است که کاربران می‌توانند بدون نیاز به اینترنت و به طور آفلاین از آن استفاده کنند. در این فرهنگ لغت بیش از ۲۰۰ هزار واژه یافت می‌شود. یکی از امکانات فوق‌العاده این برنامه وجود ویجت شناور است و کاربران می‌توانند به‌سرعت به معانی لغت دسترسی داشته باشند. تنها کافی است لغت مورد نظر را کپی کنند و با کلیک کردن روی ویجت شناور، به معنی آن برسند. در کنار هر ترجمه نمونه‌هایی به شکل جمله ارائه شده است که به کاربران کمک می‌کند مفهوم آن واژه را بهتر درک کنند. در این برنامه بیش از ۴ هزار جمله گنجانده شده است. علاوه بر جمله، آواشناسی و فونتیک واژه مورد نظر (تلفظ آن به زبان آمریکایی و بریتانیایی) آمده است و پاره‌های سخن هرکدام مشخص شده است. در قسمت فرهنگ لغت انگلیسی به فارسی نیز آواشناسی و فونتیک واژه‌های فارسی و پاره سخن درج شده است.

تلفظ صوتی آمریکایی و بریتانیایی به طور آنلاین و آفلاین پخش می‌شود و تلفظ آنلاین آن توسط دانشگاه کمبریج ارائه می‌شود. امکان مشاهده واژگان جستجوشده نیز در این برنامه وجود دارد. یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این برنامه کاربردی امکان نمایش شکل‌های مختلف افعال بی‌قاعده است که به صورت فهرست‌وار و همراه با توضیحات مربوطه ارائه می‌شوند.

در یک قسمت از برنامه فست دیکشنری گزینه‌ای به نام علاقه‌مندی‌ها یا Favourite وجود دارد که کاربران می‌توانند واژگان مورد نظر خود را در آنجا اضافه کنند و در صورت تمایل بعدا دوباره به آن‌ها مراجعه کنند. یکی از میانبرهای جالب این برنامه قابلیت «shake» است به طوری که با تکان دادن دستگاه می‌توانید کلمه قبلی را حذف کنید تا امکان افزودن یک واژه جدید در آن فراهم شود.

این برنامه فوق‌العاده با تمام صفحه‌کلیدهای فارسی سازگار است. به‌علاوه کار با آن بسیار ساده است و می‌توانید به‌سرعت واژه مورد نظر خود را پیدا کنید. کاربران می‌توانند واژگان را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند.

این برنامه با طراحی ساده‌ای که دارد کار را برای کاربران راحت کرده است. کافی است کاربر برنامه را نصب و باز کند تا وارد صفحه اصلی برنامه شود یعنی جایی که در قسمت بالای آن واژه مورد نظر را وارد می‌کند و با لمس گزینه جستجو، معنی واژه نمایش داده می‌شود. برای تغییر زبان از انگلیسی به فارسی یا بر عکس کافی است به همان زبان مقصد واژه مورد نظر را وارد کنید. این برنامه به طور خودکار معنی واژه را به زبان دیگر به شما ارائه خواهد داد.

در قسمت بالا و سمت راست این صفحه سه گزینه وجود دارد: گزینه واژگان جستجوشده که اخیرا آن‌ها را جستجو کرده‌اید، گزینه علاقه‌مندی‌ها که واژگان موردعلاقه خود را به آن اضافه می‌کنید و منوی اصلی. از طریق این منوی اصلی می‌توانید با توسعه‌دهنده برنامه تماس بگیرید. راه‌های ارتباطی عبارت است از وب‌سایت، ایمیل، فیس‌بوک و توییتر. بنابراین در اینجا شما حق انتخاب زیادی دارید. در این منو گزینه‌ای دیده می‌شود که از طریق آن می‌توانید استفاده از این برنامه را به دیگران نیز پیشنهاد کنید. با وجود کاربری آسان این برنامه، یک قسمت نیز به راهنمایی کاربران اختصاص داده شده که در آن تمام قسمت‌ها و نحوه استفاده از هریک توضیح داده شده است. همچنین گزینه درباره ما که توضیح مختصری درباره این برنامه و شرکت سازنده آن ارائه می‌دهد و نیز یک گزینه برای رتبه‌دهی به برنامه وجود دارد.

ازجمله گزینه‌های بیشتر این برنامه که در صورت لزوم می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید، تغییر حساسیت تکان دادن دستگاه برای ترجمه واژه جدید است. به‌علاوه شما می‌توانید حالت شناور، حالت افقی، تلفظ آنلاین، پیام خروج از فست دیکشنری را نیز فعال یا غیرفعال کنید.

در مجموع، با توجه به این قابلیت‌ها و جوایز متعددی که این برنامه کسب کرده است، دانلود این برنامه و استفاده از آن خالی از لطف نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.