راهنمای تبدیل سنگ بزرگ به سنگریزه

هدفی که همیشه در ذهنتان بوده را امسال عملی کنید

0

شاید برای محقق شدن چنین رویایی، نتوانیم فرمول خاصی را توصیه کنیم اما تردیدی نداریم که برای برداشتن سنگ‌های بزرگ، باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و آن‌ها را به سنگریزه‌های کوچکتری که توان بلند کردنشان را دارید تقسیم کنید.

همیشه شنیده‌ایم که سنگ بزرگ، علامت نزدن است. اما این‌بار از شما می‌خواهیم که سنگ بزرگی را برای زدن به هدف انتخاب کنید و مقدمات شنیدن صدای برخوردش به هدفتان را تا پایان سال ۹۹ فراهم کنید.

شاید برای محقق شدن چنین رویایی، نتوانیم فرمول خاصی را توصیه کنیم اما تردیدی نداریم که برای برداشتن سنگ‌های بزرگ، باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و آن‌ها را به سنگریزه‌های کوچکتری که توان بلند کردنشان را دارید تقسیم کنید. بیایید قدم به قدم مسیری که قرار است طی کنید با هم مرور کنیم.

از سنگ‌ها‌یی که دیگران برداشته‌اند الهام بگیرید

دلیلی ندارد که برای تاثیر گذاشتن بر جهان، همه ما بار دیگر الکتریسیته را کشف کنیم. واقعیت این است که منابع الهام گرفتن در اطراف ما بی‌شمار است و کافی است راه‌های تازه‌‌ای را برای بازتولید و تلفیق قدم‌های موفق پیدا کنیم تا بتوانیم راه خودمان را پیدا کنیم.

پس برای تنظیم هدفتان، خوب به آنچه که پیش از این انجام شده نگاه کنید. آیا می‌توانید بنای دیگران را کامل‌تر کنید، چهره‌ای متفاوت برایش بسازید و تاثیرگذاری‌اش را بیشتر کنید؟

همین تکه خالی پازل، برای آزمون کردن خلاقیت شما کافی است. پس اگر از پس طراحی پازل برنمی‌آیید، آن را کامل کنید.

اطلاعاتتان را کامل کنید

سوال بپرسید، نگاه کنید و دوباره سوال بپرسید. اطلاعات لازم را از افرادی که مسیر مشابهی رفته‌اند و در آن شکست خورده یا موفق شده‌اند دریافت کنید و سراغ آدم‌هایی بروید که به هر دلیلی در آن جاده راه رفته‌اند.

سراغ ناامید‌ها بروید و بپرسید که چرا پایشان را از داستان بیرون کشیده‌اند؟ سراغ زیان‌دیده‌ها بروید و حتی از کسانی که به موضوع علاقه‌دارند اما اطلاعی در مورد آن ندارند هم برای کسب داده‌های بیشتر کمک بگیرید. اجازه دهید تصویر ذهنی شما از موضوع واقعی‌تر شود، خش بردارد و حتی بشکند.

مهم‌ترین ابزار و مهم‌ترین مانع را شناسایی کنید

برای چیدن مقدمات کار، باید بدانید که چه ابزاری بیشتر از هر چیز به شما در رسیدن به هدف کمک می‌کند. اما در عین حال، باید بدانید که بزرگترین مانع پیش رویتان چیست. درواقع شما باید بزرگترین و مهم‌ترین دارایی‌ها و چالش‌‎های‌تان را بشناسید تا بتوانید با کمترین ریسک وارد گود شوید.

نقطه عطف تعریف کنید

وقتی درحال برنامه‌ریزی هستید، باید حتما برای هر مرحله یک دستاورد هم تعریف کنید. درواقع مراحل کار شما فقط به اقدام‌هایتان محدود نمی‌شود و دستاوردهایتان را هم دربرمی‌‎گیرد.

پس تا اولین دستاورد را به دست نیاورده‌اید، وارد دومین مرحله نشوید. یادتان نرود که زمان‌بندی شما در برنامه اولیه ممکن است به اندازه کافی دقیق نباشد و چالش‌هایی که پیش‌بینی‌نکرده‌اید می‌توانند راه شما برای عبور از یک مسیر طولانی‌ترکنند.

سرتان را از چهارچوب امن بیرون بیاورید

خو گرفتن به امنیت، بزرگترین مانع نوآوری است. اگر از شکست خوردن بترسید، نه به دنبال یادگرفتن مهارت‌های تازه می‌روید، نه ریسک می‌کنید و نه با چالش‌های تازه روبرو می‌شوید. باور کنید شکست‌ها هم حلقه‌ای از زنجیره یادگیری هستند؛ پس از آنها نترسید.

دست از مقایسه بردارید

بزرگی سنگتان را نه با تلاش‌ها و دستاوردهای دیگران، بلکه با وضعیت و توانایی‌های خودتان مقایسه کنید. این اقدام به نسبت قدم‌هایی که پیش از این برداشته‌اید بزرگ‌تر و پرریسک‌تر به نظر می‌رسد؟

پاسخ بله شما به این سوال، برای شروع کافی است. یادتان نرود که شما توانایی‌های متفاوتی دارید، در بستر متفاوتی قرار دارید و پشتوانه‌تان هم با آدم‌های اطرافتان یکی نیست.

مشورت بگیرید، اما نگذارید برایتان برنامه‌ریزی کنند

یادتان نرود که این مسیر را شما باید طی کنید. پس همه آنچه که درگفت‌‌وگوهایتان با دیگران و تحقیق‌هایتان به دست آورده‌اید، جمع‌بندی کنید و با همراهی دیگران برنامه راه را مشخص کنید.

نگذارید که دیگران در غیاب شما یا با به ‌حاشیه رفتن‌تان برنامه این راه را بچینند. شما قرار است سنگ بزرگی را بردارید. پس باید آماده سختی این راه باشید و در همه مراحل پیشبرد هدفتان کاملا درگیر شوید.

نقشه اولیه را ویرایش کنید

برای رسیدن به هدفتان، باید برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت بنویسید. اما این پایان کار نیست. برنامه شما بارها و بارها ویرایش خواهد شد، تغییراتی پیدا خواهد کرد و بسته به دستاوردهایی که در این مسیر به دست آورده‌اید، مشکلات و محدودیت‌هایی که با آنها روبرو شده‌اید، اطلاعاتی که به دست آورده‌اید و وضعیتی که خودتان در آن قرار گرفته‌اید، باید نقشه راهتان را مدام ویرایش کنید و از این مسیری که طی می‌کنید، با همه جزییاتی که دارد لذت ببرید.

روی زمین قدم بردارید

شما قرار نیست دنیا را متحول کنید و بر بخش بخش آن تاثیر بگذارید. سعی کنید تصور واقعی‌ای از خطرات، سود و زیان و چالش‌های این راه داشته باشید و با کسب اطلاعات بیشتر مدام این تصور را دقیق‌تر کنید.

اگر از خودتان انتظار بیش از اندازه داشته باشید، هیچ وقت سنگی که گذاشته‌اید را به همان بزرگی‌ای که هست نمی‌بینید.

در برنامه‌ریزی غرق نشوید

شما هم از ادم‌هایی هستید که مدام در برنامه‌های بزرگتان غرق می‌شوید و هیچ وقت به مرحله اجرا وارد نمی‌شوید؟

شما تنها نیستید! بسیاری از افراد مدام در حال برنامه‌چینی و آماده کردن مقدمات هستند اما ایده‌آل‌گرایی یا ترسی که از شکست دارند، مانع عملی کردن نقشه‌هایشان می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.