حالا عید چی بپوشیم؟!

0

به قول طراح مشهور edith head، شما به هرآن چیزی که می‌خواهید می‌رسید، اگر برایش درست لباس پوشیده باشید. بیش از ۹۰ درصد افراد در سه دقیقه اول ملاقات با شما در موردتان قضاوت می‌کنند و بعد از این زمان شما دیگر فرصت نخواهید داشت خودتان را به گونه‌ای دیگر به آن‌ها بشناسانید. «چی بپوشم»  در حال حاضر به کاربران نحوه درست ست کردن و اینکه برای قرارهای کاری، مهمانی‌ها و… چی بپوشند را ارائه می‌کند. گفتگویی داشتیم با حامد فردوس‌آرا، موسس این وب‌سایت، درباره روند طراحی ایده «چی بپوشم» و اجرای آن.

 «چی بپوشم» به چه روشی در انتخاب لباس مناسب به کاربر مشاوره مناسب می‌دهد؟

توسط سه نویسنده عاطفه سعیدی، متخصص در حوزه بانوان و آرایشی، محمد اهوارکی، متخصص در حوزه اکسسوری‌های ساعت، و خودم، در حوزه لباس‌های آقایان، محتوای مورد نیاز را به کاربران ارائه می‌دهیم. البته برخی از مطالب «چی بپوشم» ترجمه مطرح‌ترین مجلات حوزه مد و لباس است. اما چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که تمام این محتواهای تولیدی مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی است. به‌علاوه این وب‌سایت در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد ثبت شده است.

 «چی بپوشم» تا به امروز چطور کسب درآمد کرده است؟ قصد ندارید در کنار مشاوره، امکان خرید آنلاین را هم برای کاربر محیا کنید؟

درآمد این وب‌سایت از طریق دریافت تبلیغات برندهای پوشاک و عطر و ادوکلن و نمایندگی‌هایی بوده که در ایران مشغول به کارند. اتفاقا در نظر داریم علاوه بر اینکه در فاز اول به کاربران نحوه درست ست کردن و پوشیدن لباس مناسب برای قرارهای کاری، مهمانی‌ها و… را ارائه دادیم، در فاز دوم این خدمات، که در اواخر فروردین‌ماه ارائه می‌شود، امکان خرید اینترنتی محصولات را نیز فراهم کنیم.

 تا به حال از سرمایه‌گذار یا شتاب‌دهنده‌ای استفاده کرده‌اید؟

تمام هزینه‌های این وب‌سایت تاکنون توسط خودم تامین شده و هیچ سرمایه‌گذار خارجی در «چی بپوشم» سرمایه‌گذاری نکرده است. البته طی یک ماه اخیر یک سرمایه‌گذار داخلی و یک سرمایه‌گذار خارجی علاقه‌مندی خود را برای همکاری با من اعلام کرده‌اند که در حال بررسی‌های اولیه آن هستم.

 چگونه مشتریان خود را جذب می‌کنید؟

تاکنون بیشتر تمرکز ما بر روی بهینه‌سازی محتوای تولیدی برای موتورهای جستجو بوده و استفاده از سرویس‌هایی چون ایمیل مارکتینگ و البته ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی. با توجه به محدود بودن بودجه تبلیغات و بازاریابی در «چی بپوشم»، و همچنین تجربه خودم، بیشتر استراتژی‌های ما بر بازاریابی پارتیزانی بوده تا قابلیت رقابت با رقبای قدرتمند را داشته باشیم.

 چه مزیتی در «چی بپوشم» هست که این قابلیت رقابتی را در آن می‌بینید؟

وجه تمایز ما از رقبا تنها در حل کردن مستقیم و آنلاین مسائل کاربران است. در «چی بپوشم» کاربرانی داریم که برای هر مهمانی ایمیل می‌زنند و درباره لباس‌هایشان با من مشورت می‌کنند. این دقیقا وجه تمایز ما از دیگران است.

 در حوزه برنامه‌نویسی هم تخصص و تجربه‌ای داشته‌اید؟

خیر، و همین مسئله یکی از مشکلات اصلی من بود. با توجه به اینکه من از دنیای بیزینس می‌آمدم و تحصیلاتم نیز در این حوزه بود و کمترین دانش را در حوزه برنامه‌نویسی داشتم، چندین‌بار فرایند طراحی وب‌سایت با مشکل مواجه شد. توسعه‌دهندگانی که با آنان همکاری داشتم نیز نمی‌توانستند به‌خوبی طرح مدنظر من را پیاده‌سازی کنند. اما بالاخره با پیدا کردن یک تیم قوی تصمیم به برون‌سپاری آن گرفتم.

 پیش از رسیدن به این مرحله و با وجود مشکلات متعدد، چگونه از کارآمد بودن ایده خود اطمینان حاصل کردید؟ چند درصد ریسک را پذیرفتید؟

من این کار را برای دل خودم انجام دادم و اصلا به منفعت مالی آن فکر نمی‌کردم، البته تنها در ماه‌های اول کار. بعد از مدتی که متوجه شدم بازار مناسبی وجود دارد این مورد را با دقت و وسواس بیشتری مد نظرم قرار دادم. اعتقاد دارم موفق شدن نیازمند زمان است و هیچ‌چیزی یک‌شبه به دست نمی‌آید. اگر امروز «چی بپوشم» موفق است به خاطر تجربیاتی است که طی سال‌های گذشته کسب کرده‌ام و مدیرانی که به من اطمینان کردند و مسئولیت‌های اساسی را در اختیار گرفتند.

 به کسانی که در مراحل مختلف راه‌اندازی و اجرای یک استارتاپ هستند چه توصیه‌ای دارید؟

تنها به موفقیت و پیروزی فکر کنند و فقط شروع کنند. فارغ از نتیجه سعی کنند تنها به هدف خود فکر کنند و بی‌توجه به ناملایمات زندگی در همان مسیری که می‌دانند صحیح است گام بردارند. قبل از شروع بیزنس خود حتما چند سالی را به کار و کسب تجربه در بیزینس‌های موفق بپردازند تا راه و چاه را بتوانند از هم تشخیص دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.