توسعه برنامه‌نویسی اندروید با ویادولوپر

0

کاربری‌های مختلف اینترنت و استفاده همه‌گیر اپلیکیشن‌های مبتنی بر موبایل باعث شکل‌گیری ایده‌های بکر و نوآورانه در ذهن خیلی از علاقه‌مندان به حوزه استارتاپ می‌شود؛ کسانی که با در دست داشتن ابزاری به نام اینترنت و یک ایده نوآورانه در خلق یک اپلیکیشن می‌توانند کارآفرینی کنند و استارتاپ جدیدی را شکل دهند و تنها خلئی که دارند، دانش برنامه‌نویسی برای موبایل است. بشیر صالحی و محمد باقر‌نیا، دو جوان ۲۳ ساله بیرجندی که هر دو فارغ‌التحصیل رشته نرم‌افزار از دانشگاه صنعتی بیرجند هستند، این خلأ را با راه‌اندازی سایتwiadevelopers.com به خوبی پر کرده‌اند تا علاقه‌مندان به حوزه برنامه‌نویسی برای اسمارت‌فون‌ها بتوانند از این طریق دانش خود را افزایش دهند.

  •  ویادولوپر می‌تواند آرزوی خیلی از علاقه‌مندان برای یادگیری برنامه‌نویسی برای اسمارت‌فون‌ها را برآورده کند، شما چطور به این ایده رسیدید؟

من و محمد در دانشگاه صنعتی بیرجند با هم همکلاسی بودیم و در رشته کامپیوتر نرم‌افزار تحصیل می‌کردیم. هر دو به حوزه برنامه‌نویسی کامپیوتر علاقه‌مند بودیم و همین موضوع هم باعث شده بود که مباحث مختلف برنامه‌نویسی را ادامه بدهیم. یکی از دلایلی که باعث شد ما به سمت استارتاپ برویم، استارتاپ ویکند بیرجند بود. بیرجند به عنوان دومین شهری به حساب می‌آمد که بعد از تهران در آن استارتاپ ویکند برگزار می‌شد. این استارتاپ ویکند در دانشگاه ما برگزار شد و ما هم این شانس را داشتیم که در آن شرکت کنیم و با مفهوم استارتاپ آشنا شویم. همین باعث شد که کم‌کم به این فکر بیفتیم که خودمان با استفاده از دانش برنامه‌نویسی یک استارتاپ راه‌اندازی کنیم. من به حوزه طراحی سایت و محمد به حوزه اسمارت‌فون‌ها علاقه‌مند بودیم و احساس کردیم می‌توانیم با هم کار کنیم و مکمل همدیگر باشیم و از همین جا ایده ویادولوپر شکل گرفت.

  •  راجع به ویادولوپر توضیح بدهید، ویادولوپر چیست و چه کار می‌کند؟

ویادولوپر یک سایت آموزش برنامه‌نویسی به صورت اختصاصی برای اسمارت‌فون‌هاست که در آن محتوا هم به صورت ویدئویی و هم به صورت متنی، قابل دسترس است. در حال حاضر به آموزش برنامه‌نویسی اندروید می‌پردازیم و در حال ضبط‌ برنامه‌نویسی برای سایر سیستم عامل‌های ios  و ویندوز هستیم که به تدریج‌ روی سایت بارگذاری می‌شود.

  •  با توجه به اینکه آموزش دوره مقدماتی در ویادولوپر به صورت رایگان است، شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

بله، علاوه بر اینکه دوره مقدماتی رایگان است، یک سری ویدئوها که مشکلات خاص برنامه‌نویسی را مطرح می‌کند، به اضافه کتابخوان‌های الکترونیکی که برای اندروید معرفی می‌کنیم به صورت رایگان ارائه می‌شوند و درآمدزایی ما بیشتر از طریق فروش ویدئوهای آموزش پیشرفته برنامه‌نویسی است.

  •  از چه شیوه‌هایی برای معرفی ویادولوپر استفاده کردید؟

در این مدت ۱۰ ماه که از راه‌اندازی سایت می‌گذرد، در شبکه‌های اجتماعی بیشتر فعالیت کردیم و ویدئوها را در آپارات و یوتیوب قرار دادیم. همچنین سعی کردیم کیفیت ویدئوها را بالا ببریم تا از طریق بازاریابی دهان به دهان کاربران بتوانیم ویادولوپر را بهتر معرفی کنیم.

  •  شما با توجه به اینکه تحصیلات‌تان در زمینه کامپیوتر است، روی سئو و تبلیغات کلیکی گوگل فعالیتی انجام ندادید؟

ما در بیرجند رقیب‌های بزرگ‌تری نسبت به خودمان داریم، البته حوزه کاری آنها با ما تفاوت دارد و مزیت وجود این شرکت‌ها برای ما این بود که قبل از اینکه سایت خودمان را لانچ کنیم، تجربه کاری در این شرکت‌ها را داشتیم و هم‌اکنون هم هر سوالی در زمینه‌های مختلف داشته باشیم، از آنها می‌پرسیم و آنها هم دوستانه کمک می‌کنند. در حال حاضر تمرکزمان ‌روی تولید محتواست و بعد از اینکه از نظر محتوا به سطح قابل قبولی رسیدیم، به طور ویژه به بحث سئو و تبلیغات کلیکی می‌پردازیم.

  •  با توجه به اینکه شما رقیبان قدرتمندی در بیرجند داشتید، چطور این شجاعت را به خرج دادید که در کنار آنها استارتاپ خود را راه‌اندازی و خود را متمایز کنید؟ 

بله، بزرگ‌ترین چالش ما وجود همین رقبا در بیرجند بود ولی با توجه به اینکه تجربه کار‌کردن در آن شرکت‌ها را داشتیم، پلن‌های متفاوتی را نسبت به آنها برای ویادولوپر تعریف کردیم. مشکلی که سایت‌های رقیب دارند، این است که چون در همه زمینه‌ها مطلب تولید می‌کنند و مدرسان هم در سراسر ایران پخش هستند تا بخواهند یک مطلب برنامه‌نویسی را تا انتها پیش ببرند، خیلی راه سختی در پیش دارند ولی با توجه به اینکه ما تمرکزمان در حوزه اسمارت‌فون‌هاست، خیلی بهتر و راحت‌تر مباحث را پیش می‌بریم. به علاوه ویژگی دیگر سایت ما این است که هر کسی که در حین برنامه‌نویسی برای اسمارت‌فون‌ها می‌تواند هر‌گونه مشکلی را با برنامه‌نویسان ما به صورت آنلاین مطرح کند و پاسخ بگیرد و تمام این مراحل مشاوره رایگان است.

بیزنس B2B هم دیگر امکانی است که ‌روی سایت قرار دادیم به این ترتیب که استارتاپ‌هایی که استفاده از سرویس آنها نیاز به برنامه‌نویسی دارد، ما آموزش استفاده از آن سرویس‌ها را ضبط می‌کنیم و به صورت رایگان ‌روی سایت قرار می‌دهیم که هم تبلیغی برای آنها باشد و هم خودمان بیشتر معرفی شویم.

  •  شما در حقیقت شرایطی را در ویادولوپر فراهم کرده‌اید تا فضایی برای تبلیغ استارتاپ‌های مرتبط هم فراهم شود، در این زمینه مثالی می‌زنید؟

بله، به عنوان مثال کسب‌وکارها برای اینکه کاربرانشان بتوانند پرداخت درون شبکه‌ای داشته باشند یا اپلیکیشن فروشگاهی باشد که بخواهد پول را از کاربر دریافت کند، احتیاج به یک برنامه‌نویسی دارند که به سرویس درگاه واسط وصل شوند تا اطلاعات از طریق اپلیکیشن به سرویس ارسال شود و سرویس هزینه را از مشتری دریافت کند. کاری که ما می‌کنیم این است که آموزش برنامه‌نویسی برای استفاده از سرویس درگاه واسط را ضبط می‌کنیم و ‌روی سایتمان قرار می‌دهیم. به طور کلی سرویس‌های تبلیغات درون‌برنامه‌ای، سرویس‌های مربوط به ارسال نوتیفیکیشن، سرویس‌های مربوط به ساختن دیتا‌بیس‌ها و در کل هر سرویسی که به برنامه‌نویسی موبایل بستگی داشته باشد ما می‌توانیم با آنها همکاری کنیم و این باعث می‌شود که با اشتراک‌گذاری ویدئو از طریق آنها و خودمان یک تبلیغ دوسویه برای هر دو طرف صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.