تصدی‌گری بانک‌ها به مونوپول منجر می‌شود

0

به نظر ما فین‌تک‌ها نمونه بارزی از سرویس‌های نوین هستند و همکاری‌های مثبتی می‌تواند میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها شکل بگیرد.

به همین دلیل رویکرد بانک سپه به این حوزه همیشه مثبت بوده است. بحث آی‌تی، تراکنش و تکنولوژی‌های جدید موردنظر اعضای هیات‌مدیره و مدیران این بانک است.

همانطور که بانک سپه همیشه جزو نخستین‌ها بوده است، در این حوزه هم خواهان حضور جدی است. روسای بانک هم به محض حضور در نمایشگاه تراکنش، بازدیدی از استارتاپ‌های این حوزه داشتند. 

در حال حاضر هم تغییراتی را در زیرساخت‌های بانک پیش‌بینی کرده‌ایم و به سمت ایجاد خدمات نوین به مشتریان‌مان پیش می‌رویم.

تکنولوژی‌های جدید امروزه دستگیر بانک‌ها شده‌اند. مثلا بانک سپه در حال حاضر بیش از ۴۰میلیون سپرده متمرکز دارد. به این میزان باید سایر سپرده‌ها را هم اضافه کرد. این تعداد به صورت آنلاین خدمات می‌گیرند.

تلفن‌بانک، موبایل بانک، اینترنت‌بانک، پوز و… از این جمله‌اند. فین‌تک‌ها هم تکنولوژی‌هایی هستند که بیشتر موبایلی هستند و می‌توانند خدماتی به بانک سپه اضافه کنند. 

ما به صورت مستقیم به راه‌اندازی روی نیاورده‌ایم و بیشتر با فین‌تک‌ها برای دریافت این خدمات و همکاری مذاکره کرده‌ایم. براساس تفاهمنامه و سرویس‌هایی که نیاز داریم، می‌خواهیم تنها زیرساخت‌ها را حاضر کنیم تا زمینه همکاری فراهم شود. ذکر این نکته ضروری است که نوع تعامل ما با فین‌تک‌ها به صورت خریداری همه سهام‌شان نبوده و اعتقادی به تصدی‌گری و مالکیت کامل بر این حوزه نداریم. نگاه ما، نگاه برد-برد است.

معتقدیم که بانک باید کارهای بانکی‌اش را انجام دهد و استارتاپ‌ هم کارهایی که در آن تخصص دارد. 

به نظر من حتی بانک‌ها نباید به سمت راه‌اندازی شتاب‌دهنده پیش بروند. من بیشتر با سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک‌ها ‌موافقم تا اینکه خود بانک‌ها بخواهند همه امور را در دست بگیرند.چون تصدی‌گری کامل و در اختیارگرفتن همه امور، به مونوپل منجر می‌شود و فرصت کار را از دیگر شرکت‌ها می‌گیرد. 

بانک سپه با این رویکرد در‌صدد ایجاد زیرساخت‌ها برآمده تا با رعایت موارد فنی، بتواند دسترسی‌پذیری به سرویس‌ها را برای استارتاپ‌های همکارش ایجاد کند. هدف ما این است که سرویس‌های فنی ر‌ا به صورت امن در اختیارشان قرار دهیم.

چون بحث‌های مالی حساسیت ویژه خود را دارد و مثلا ما در بانک سپه، روزانه تا ۱۷میلیون تراکنش داریم با رقم‌های مختلف؛ از چند ریال گرفته تا چند‌میلیارد تومان.

بنابراین مهم‌ترین دغدغه ما این است که این حجم از تراکنش به سلامت به نقطه مرکزی بانک برسد و پاسخ مثبت دریافت کند. بانک سپه معتقد است که بانک‌ها باید سرویس‌بیس در این حوزه حضور داشته باشند و به استارتاپ‌ها هم با رعایت موارد، اعتماد کنند.

چون وقتی مبدا، مقصد، نوع تراکنش و مبلغ تراکنش مشخص است، نباید نگرانی‌های بزرگی در این زمینه حضور داشته باشند. از این شرکت‌های فین‌تک نباید ترسید. شرکت‌های جدیدی هستند که خدمات نوینی ارائه می‌کنند و شاید رقبای قدیمی کمی اینرسی دارند که خدمات‌شان را قبول کنند. 

حتی زمانی به دستگاه‌های پوز هم اعتماد نمی‌کردند. زمانی خودپرداخت هم به شکل فعلی‌اش وجود نداشت. جامعه به سمت خدمات الکترونیک پیش می‌رود و نمی‌توان از این قافله عقب بماند. 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.