تشکر به‌روش آقای جف

مدیرعامل آمازون با رفتن روی پشت‌بام چه می‌خواست بگوید

0

جف بزوس، بنیانگذار آمازون در ۱۷ جولای (۲۶ تیر)، عکسی را در اینستاگرام خود منتشر کرد که واکنش‌های مثبت و منفی در پی داشت. در این عکس جف بزوس در حالی‌ روی ساختمان کروی دفتر مرکزی آمازون در سیاتل ایستاده که تابلویی را بالای سرش نگه داشته بود. روی این تابلو با حروف درشت نوشته شده بود «THANK YOU».

بزوس دلیل این اقدام را تشکر از فروشندگان آمازون می‌داند. اما حرکت عجیب موسس آمازون انتقادات زیادی را دربرداشت. سایت گیگ وایر درباره تصویری که از جف بزوس منتشر شده بود، نوشت: «مدیرعامل آمازون می‌توانست برای تشکر از فروشندگان این شرکت برای آنها ایمیل ارسال یا کارت ‌هدیه‌ای را تقدیمشان کند.» در صورتی‌که بسیاری از مردم دنیا احترام جف بزوس به کارمندانش را تحسین کردند. آمازون هرساله برنامه آمازون پرایم (Amazon Prime) را برگزار می‌کند.

آمازون پرایم، سرویسی اشتراکی با امتیازاتی چون حمل‌ونقل رایگان و تخفیف در خرید محصولات صوتی و تصویری است. آمازون پرایم که مسئولان آمازون آن را به جمعه سیاه (Black Friday) تشبیه کرده‌اند، در ۲روز برگزار می‌شود.

زمانی‌که جف بزوس متوجه شد آمازون پرایم در طول ۲ روز رویداد توانسته ۱۷۵ میلیون دلار فروش داشته باشد، به دنبال روشی برای تشکر از مدیران فروش این شرکت بود تا بالاخره با اقدام عجیب خود توجه بسیاری از افراد را جلب کرد.

این در حالی‌ است که ۲ روز پیش از رویداد آمازون پرایم، کارگران آمازون و سازمان‌های طرفدار حقوق مهاجران به آمازون پرایم اعتراض کردند. تظاهرات این گروه به صورت خیابانی در سانفرانسیسکو، مینه‌سوتا، نیویورک و سیاتل و در اروپا انجام گرفت.

تظاهرکنندگان، پرایم را نمونه‌ای از نژادپرستی می‌دانستند. کارگران آمازون پیامی برای جف بزوس ارسال کردند که در آن آمده بود: ‌«اکنون زمان آن است که به جای توجه به سود، به مردم توجه کنید.» کارگران آمازون در ۲روز فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

سخنگوی آمازون در این‌باره گفته است: «دولت‌ها باید استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را بپذیرند تا سوءاستفاده‌ها برطرف شود.» مدیرعامل آمازون، جف بزوس، وقتی دید با وجود تظاهرات و بایکوت آمازون پرایم در سال جاری، بهترین فروش تاریخ آمازون اتفاق افتاد، گفت: «‌ما می‌خواهیم از تمام اعضای پرایم در سراسر دنیا تشکر کنیم.»‌ پرایم‌دی (This Prime Day) امسال به دلایلی با پرایم‌دی سال‌های قبل فرق می‌کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمازون توانست در پرایم‌دی ۲۰۱۹، بیش از ۱۰۰هزار لپ‌تاپ، ۲۰۰ هزار تلویزیون، ۳۰۰ هزار هدفون، ۳۵۰ هزار محصول لوکس زیبایی و بیش از یک میلیون اسباب‌بازی بفروشد. سیاست جدید آمازون در سال جاری این بود که آمازون این بار به جای ۲روز ارسال، تنها یک روز ارسال داشته باشد.

پیش از سیاست جدید آمازون ۲۰۰ تا ۳۰۰ سفارش در هر ساعت با شیفت‌های ۱۲‌ ساعته ارسال می‌شد که فشار کاری زیادی به کارکنان آمازون وارد می‌شد، اما با سیاست تازه آمازون، استرس‌ها تاحدودی کم شد. جف بزوس ۷قانون برای موفقیت دارد که معتقد است هر کسی با انجام آن موفق می‌شود.

یکی از مهم‌ترین قوانین جف بزوس پاسخگویی به مشتریان و توجه به نیازهای آنان است. در واقع مدیرعامل آمازون به خاطر همین موضوع پرایم‌دی را به وجود آورده است. او که معتقد است باید ریسک‌پذیر بود، خطر انتقادات را پذیرفت و به شیوه مخصوص به خود از کارمندان و مشتریانش تشکر کرد.

جف بزوس به این خاطر که در طی ۲ روز پرایم‌دی، ۱۷۵‌میلیون جنس از آمازون خریداری شده و بیش از ۲میلیارد در این فروش به دست آورده است، سختی بالا‌رفتن از ساختمان کروی دفتر مرکزی آمازون را به جان خرید تا نشان دهد مشتریان و کارمندان آمازون برایش اهمیت دارند. نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که اگر آمازون به خاطر بایکوت پرایم‌دی فروش کمی داشت، عکس‌العمل مدیرعامل آمازون چه بود؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.