به موقعیت‌های اجتماعی وانسانی، بی‌تفاوت نباشیم

0

دونالد ترامپ ممنوعیت حضور شهروندان ۷ کشور به آمریکا را در سخنرانی رسمی خود اعلام کرد و نزدیک به ۳ روز بعد این طرح به صورت رسمی به اجرا درآمد. اما در این ۳ ‌روز چه اتفاقی افتاد و چه چیزی باعث شد تا تصویر رئیس‌جمهور تندروی آمریکا خشن‌تر از پیش به چشم بیاید؟ پیش از آنکه این ممنوعیت از حالت گفتار به حالت نوشتار دربیاید و شهروندان این ۷ کشور از جمله ایرانی‌های حاضر در آمریکا دچار موقعیت سخت و دشوار شوند، کمپانی‌های بزرگ دست به کار شدند و کارمندان خود از این کشورها را به آمریکا بازگرداندند؛ پیش از آنکه خطری آنها را تهدید کند یا ریسک امضای این طرح را به جان بخرند. نخستین شرکت گوگل بود که ۱۰۰کارمند ایرانی خود را به آمریکا فراخواند، همان‌طور که مایکروسافت و اپل. بیانیه‌‌هایی نیز صادرشد و مهم‌ترین جمله‌ای که تمام شرکت‌های انفورماتیک به زبان آوردند، تاکید روی این نکته بود که برای کارکنانشان از این ۷کشور، کمک‌های حقوقی درنظر گرفته‌اند. به نظر شما اگر در ایران چنین اتفاقی رخ می‌داد، بازهم با چنین موقعیتی روبه‌رو بودیم؟ 

شرکت‌های داخلی معمولا در نخستین قدم خود را به دولت تازه نزدیک می‌کنند و هر اندازه که شرکت موردنظر کوچک‌تر باشد، احتمال بالاتری وجود دارد که کارکنان خود را از یاد ببرند؛ یعنی نه فقط کمکی به آنها نمی‌کنند بلکه آنها را فراموش می‌کنند. هدف‌شان این است که موقعیت شرکت را به خطر نیندازند اما درحقیقت از بیخ و بن شرکت را از قاعده امنیت خارج می‌کنند و دیگر کارکنان نیز می‌دانند چنین شرکتی در شرایط سخت پشت و پناه آنها نخواهد بود. اما پس از این مقدمه طولانی اجازه بدهید به خبر اصلی بازگردیم. یکی از نمادهای وفاداری در اصول سازمان مدیریت، این است که افراد در محل کار خود احساس امنیت کنند. بدانند که شرکت موردنظر آنها را به عنوان عضوی از خانواده می‌پذیرد.

شبیه به زمانی که یک نفر حقوق یک ماه خود را چند روز زودتر از موعد طلب می‌کند. این احساس که افراد می‌توانند در شرایط سخت روی کمک محیط کارشان حساب کنند، یکی از پیش‌شرط‌های هیجان‌انگیز است. همان‌طور که از سوی دیگر به زبان آوردن آن در محیط‌های عمومی باعث می‌شود تا افراد اعتمادبه‌نفس بالاتری پیدا کنند و برای ورود به آن شرکت سرودست بشکنند.

پس اگر دوست دارید تا افراد متخصص از حضور در شرکت تازه‌تاسیس شما ذوق‌زده شوند، کمی به پشت سر نگاه کنید و به روایتی که از موضع شما وجود دارد، آیا برای تک تک افراد حاضر در مجموعه احترام قائل هستید و این احترام را در خبرها، وبلاگ و وب‌سایت و فضای مجازی نشان می‌دهید؟ اگر پاسخ مثبت است، تبریک می‌گوییم؛ شما از تغییرهای مقطعی در امان هستید. 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.