بلیت‌بین، به شرکت‌ها بلیت می‌فروشد

0

استارتاپ بلیت‌بین (blitbin.com‌) استارتاپی است که توسط علی و رضا فولادی‌طوسی، دو برادر مشهدی در حوزه فروش آنلاین بلیت هواپیما و قطار بنیانگذاری شده است. علی ۲۷ساله است و کارشناسی ارشد مهندسی انرژی از دانشگاه تهران و لیسانس مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی مشهد دارد. رضا نیز ۲۲ سال دارد و در رشته مهندسی نرم‌افزار در دانشگاه تهران تحصیل کرده است. علی می‌گوید: «‌من به همراه چند تن از همکلاسی‌ها و دوستانم شرکتی در حوزه شبیه‌سازی سیالات داشتیم و در رشته تخصصی خودم کار می‌کردم. کارهای مرتبطی که می‌توانستم با تحصیلات آکادمیکی که داشتم انجام بدهم، بیشتر در قالب فرآیندهای سنتی دنبال می‌شد و یا اینکه اگر مدرن هم بود در ایران هنوز کارکرد و استفاده‌ای نداشت. از طرف دیگر من به حوزه مدیریت علاقه‌مند بودم و تمایل داشتم فضای مدیریتی کسب‌و‌کارهایی را که مستقیم با مشتری نهایی در ارتباط هستند، تجربه کنم. ایده بلیت‌بین از دوران دانشجویی به ذهن من و برادرم رضا رسید. با توجه به اینکه اصالتا مشهدی بودیم، در حین تحصیل بین تهران و مشهد رفت‌و‌آمد می‌کردیم. مشکلی که در این رفت‌و‌آمدها داشتیم، این بود که در زمان‌هایی که می‌خواستیم به مشهد بیاییم یا به تهران برگردیم، اکثرا قطارها پر بودند. این بود که برادرم روباتی را طراحی کرد تا زمانی که قطاری ظرفیت خالی داشت، ما مطلع شویم. این کار مورد استقبال دوستان و آشنایان قرار گرفت و تصمیم گرفتیم آن را گسترش دهیم و اپلیکیشن آن را طراحی کردیم. در مرحله بعد کار را به فروش بلیت هواپیما گسترش دادیم و استارتاپ بلیت‌بین  را راه انداختیم.»

  •  شما در بلیت‌بین چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

ما چند نوع کاربر و مشتری برای خود تعریف کرده‌ایم. یک دسته کاربران معمولی هستند که می‌توانند بلیت هواپیما و قطار را برای مقاصدی که در نظر دارند، از بلیت‌بین تهیه کنند، ولی عمده تمرکز ما ‌روی مشتریان سازمانی و شرکت‌ها قرار دارد و خدمات ویژه‌ای را به این نوع مشتریان ارائه می‌دهیم. ما برای شرکت‌ها در بلیت‌بین پنلی را طراحی کردیم که شرکت‌ها می‌توانند از طریق پنل خریدهای سازمانی خود را برای سفرهای کارمندان انجام دهند. علاوه بر این، تورهای مختلفی برای پرسنل سازمان‌ها می‌توانیم ترتیب دهیم. در حال حاضر حدود ۵۰ سازمان از خدمات ما استفاده می‌کنند. اپلیکیشن بلیت‌بین نیز تا‌کنون حدود ۱۰هزار بار نصب شده است.

  •  چه شد که تصمیم گرفتید ‌سازمان‌ها را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کنید. آیا رقابت با سایت‌هایی مانند علی‌بابا که در فروش آنلاین بلیت به مشتریان نهایی موفق هستند، در این تصمیم‌گیری تاثیر داشت؟

بله، از یک طرف می‌دیدیم که رقابت در آن حوزه سنگین است و از طرف دیگر این نیاز را در بازار شناسایی کردیم که سازمان‌ها به این نوع خدمات نیاز دارند و تصمیم گرفتیم این بخش از بازار را پوشش دهیم. در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم، بیشتر آژانس‌های مسافرتی رقیب ما به حساب می‌آیند تا سایت‌های فروش آنلاین بلیت.

  •  گفتید که آژانس‌های مسافرتی رقیب اصلی شما هستند. شما چه مزیتی نسبت به آنها دارید؟ 

 مزیتی که ما نسبت به آژانس‌های مسافرتی داریم، این است که پشتیبانی ما ۲۴‌ساعته است و بهای بلیت برای مشتریان کمتر از آژانس‌ها تمام می‌شود و این امکان در پنل شرکت‌ها وجود دارد که بلیت‌های چارتر خود را کنسل کنند. این در صورتی است که معمولا آژانس‌های مسافرتی بلیت‌های چارتر را کنسل نمی‌کنند ولی ما با در نظر گرفتن شرایطی، این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرده‌ایم.

  •  شیوه درآمدزایی شما در بلیت‌بین چگونه است؟

درصدی از مبلغ بلیت که معمولا بین ۳ تا ۴ درصد می‌شود، به ما تعلق می‌گیرد.

  •  در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستید. آیا نقطه سر به سر را رد کرده‌اید؟

بله نقطه سر به سر را رد کرده‌ایم و دخل و خرجمان به هم می‌خورد ولی همواره به فکر توسعه هستیم و از درآمدی که حاصل می‌شود، در کار هزینه می‌کنیم. 

  •  با چه سرمایه اولیه‌ای کار خود را شروع کردید؟

ما کار را در شتاب‌دهنده تک و با سرمایه اولیه ۱۰میلیون تومان ‌شروع کردیم‌ و در فاز توسعه موفق به جذب سرمایه شدیم و آژانس جمیل‌سیر در مشهد روی کار ما سرمایه‌گذاری کرده است. آژانس جمیل سیر یکی از آژانس‌های شناخته‌شده در زمینه فروش بلیت آنلاین است و وقتی ما ایده را با آنها مطرح کردیم، از کار استقبال و روی استارتاپ ما سرمایه‌گذاری کردند. 

  •  حجم بازار فروش بلیت هواپیما را چطور ارزیابی می‌کنید؟ شما قصد دارید چند درصد از این بازار را از آن خود کنید؟

در حال حاضر به صورت روزانه در ایران حدود ۴۰هزار بلیت داخلی هواپیما فروش می‌رود و متوسط قیمت هر بلیت نیز حدود ۱۶۰ هزار تومان است. با این اعداد و ارقام می‌توان به این نتیجه رسید که بازار، بازار بزرگی است و فضا برای اینکه چندین شرکت با هم در کنار هم خدمات‌رسانی کنند، وجود دارد. هدف ما این است در حوزه فروش بلیت سازمانی بتوانیم به ۱۰ درصد از حجم بازار برسیم.

  •  بیشتر از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنید تا خودتان را به سازمان‌ها معرفی کنید؟

در نمایشگاه‌های تخصصی شرکت می‌کنیم و بیشتر تلاش می‌کنیم مجموعه‌های پر سفر را شناسایی کنیم و با آنها در خصوص ارائه خدمات مذاکره کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.