بزرگ‌ترین شرکت مشاوره جهان

اکسنچر در کنار مشاوره، خدمات پردازش نیمی از ایمیل‌های دنیا را انجام می دهد

0

شرکت خدمات تخصصی اکسنچر در ارائه راه‌حل‌ها و خدمات دیجیتال و عملیات فناورانه تخصص دارد. این شرکت موفق شده در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا قرار گیرد.

شرکت اکسنچر خدمات مشاوره را در سراسر دنیا عرضه می‌کند و نه‌تنها موفق شده نام خود را در فهرست شرکت‌های موفق قرار دهد، بلکه خدمات کاربردی و مفیدی را به چندین شرکتی ارائه می‌کند که در فهرست ۱۰۰ شرکت موفق دنیا قرار دارند یا ردیفی از فهرست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت اکسنچر در ابتدا بخش مشاوره فناوری و تجاری یک شرکت مالی به نام Arthur Andersen بود. آن شرکت نخستین گام‌ها برای ماشینی‌کردن روند تولید فهرست دستمزد کارکنان و فرآیند تولید را در منطقه کنتاکی انجام می‌داد اما در سال ۱۹۸۹ شرکت به دو بخش تقسیم شد که بخشی از آن به نام Anderson Consulting شناخته و بعدتر در ابتدای سال ۲۰۰۱ خود را به نام اکسنچر معرفی کرد.

موقعیت عمومی اکسنچر

شرکت اکسنچر در حال حاضر بیش از ۲۰۴هزار کارمند و تقریبا ۴۵۰۰ مدیر اجرایی دارد و می‌تواند ادعا کند که در بیش از ۲۰۰ شهر از ۵۳ کشور دنیا از آمریکا، آسیا و اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و آفریقا دفتر و یا عملیات اجرایی دارد.

دفتر مرکزی شرکت از سال ۲۰۰۹ در دوبلین است و کارها در ۵ حوزه ارتباطات، رسانه و فناوری، خدمات مالی، تولید، منابع و بهداشت متمرکز شده. آنها در همه این حوزه‌های متنوع خدمات و راه‌حل‌های راهبردی، فناوری، تجاری و عملیاتی را به تعداد زیادی از بخش‌های مختلف صنایع ارائه می‌کنند.

توانایی شرکت بر این نکته متمرکز است که با استفاده از قابلیت‌های فناوری و دانشی که در حوزه صنعت در پایه‌گذاری کسب‌وکارهای جدید و گرایش‌های فناوری روز و توسعه راه‌حل‌های کاربردی دارد، به مشتریانش در سراسر دنیا کمک کند تا به بازارهای جدید وارد شوند‌ و درآمد خود از بازارهای موجود را افزایش دهند.

یکی از تخصص‌های ویژه شرکت آن است که به مشتریان کمک کند کارایی اجرایی خود را ارتقا‌ دهند‌ و به آنها می‌آموزد که چگونه محصولات و خدمات خود را به شکلی اثرگذارتر عرضه کنند. قابلیت اجرایی بالای شرکت مبتنی بر تجربه در مشاوره، فناوری و استفاده از منابع بیرونی برای بهبود کارایی مشتریانش است.

نکته کلیدی در این میان ساختار ماتریسی شرکت است که مبتنی بر کار به صورت پروژه‌ای است، در این ساختار هر کارمند یا فرد درگیر در یک پروژه دو مدیر دارد، این روش اطمینان لازم نسبت به اجرای موثر و دقیق کارها را فراهم می‌سازد.

در حالی‌که اکسنچر از بیرون دستگاهی خشن و مستحکم به نظر می‌رسد که کارش را همچون ساعت انجام می‌دهد، اما فرهنگ کاری متوازن و راحتی در آن جریان دارد. در روابط کاری این شرکت تنوع فرهنگی تشویق می‌شود و از آنجا که جذب، ایجاد‌ و توسعه گروه‌های کاری متشکل از بهترین استعدادها مورد تاکید است، توجه به این موضوع نقشی کلیدی دارد.

جوایز، رتبه‌، ارزش مالی

جای تعجب ندارد که اکسنچر موفق به دریافت جوایزی شده و مورد تحسین و تشویق قرار گرفته است. شرکت به عنوان یکی از پیشتازان جهانی و صاحب رتبه ۴۷ در بررسی بهترین نشان‌های جهانی توسط Interbrand شناخته و معرفی شد.

همچنین در سال ۲۰۰۹ در زمره ۲۰ شرکت برتر فناوری دارای بالاترین رتبه کارایی قرار گرفت. همچنین در سال ۲۰۱۰ توسط Universum در فهرست ۵۰ کارفرمای برتر قرار گرفت و از جنبه تجاری و مهندسی رتبه ۲۵ این فهرست را به دست آورد.

علاوه بر این، در سال ۲۰۱۰ مجله نیوزویک شرکت اکسنچر را در رده‌بندی‌کلی در رتبه ۱۱ و در رده‌بندی سبز تولیدات صنعتی در رتبه ۱ قرار داد. در همین سال توسط مجله CIO در فهرست یکی از ۱۰۰ شرکت خدمات صنعتی و مشاوره برتر قرار گرفت. شرکت با بهره‌برداری از تجارب فراوان و نیروی کار توانمند، یکی از شرکت‌های پیشرو است که برای مشتریان خود در سراسر دنیا راه‌حل‌ ارائه می‌کند.

بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده در سال ۲۰۱۸ شرکت درآمد خالص معادل ۳۹/۶ میلیارد دلار داشته و این درآمد حاصل کار ۴۹۵هزار کارمند برای ارائه خدمات به ۲۰۰ نقطه از ۱۲۰ کشور دنیا بوده. تعداد کارکنان شرکت در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۵۰هزار نفر در هندوستان، ۴۸هزار نفر در آمریکا، حدود ۵۰هزار نفر در فیلیپین بوده.

در حال حاضر تعداد ۹۲ شرکت از فهرست ۱۰۰ شرکت برتر فهرست فورچون و بیش از ۷۵درصد از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا از مشتریان اکسنچر هستند.

در سال‌های آغاز دهه ۹۰ میلادی وقتی که با بالا‌گرفتن اختلاف بین بازیگران اصلی، شرکت مشاوره اندرسون در انتها از هم جدا شدند، به پیشنهاد کیم پترسن یکی از کارکنان و در نتیجه یک مسابقه داخلی نام اکسنچر که ترکیبی ازAccent و Future است، برای شرکت جدید انتخاب شد، اما شاید در آن روز هم انتظار نمی‌رفت پس از چند سال این شرکت در فهرست بهترین‌های حوزه خود قرار گیرد و امروز تبدیل به پیشتاز در بسیاری زمینه‌ها شود.

ادامه مسیر شرکت از آن سال تا امروز همراه با نکات جالبی بوده. دفتر مرکزی شرکت تا سال ۲۰۰۹ در برمودا قرار داشت و از سال ۲۰۰۲ با بخش‌های مالیاتی دولت آمریکا درباره اینکه شرکت اصالتی آمریکایی دارد یا نه، درگیر بود.

شرکت در آن سال یکی از ۴شرکت سهامی عام بود که در بهشت مالیاتی برمودا حضور داشت. در سال ۲۰۰۹ شرکت به ایرلند (که معافیت‌های مالیاتی فراوانی دارد) منتقل شده و نام خود را به Accenture Plc تغییر داد.

شرکت در نخستین روزی که در سال ۲۰۰۲ سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرد، ارزشی برابر با ۱٫۷ میلیارد دلار را به دست آورد. جالب توجه آنکه امروز فعالیت شرکت آنقدر گسترش یافته که در هر سال حدود ۳۰۰ میلیون بلیت سفر هوایی برای کارکنان آن خریداری می‌شود.

شرکت همچنین با فعالیت‌های خود در حوزه فناوری ارتباطی موفق شده خدمات حفاظت از ۲۵درصد ترافیک اینترنت دنیا را تامین کرده و خدمات پردازش بیش از نیمی از ایمیل‌هایی را که در سراسر دنیا مبادله می‌شود، در اختیار بگیرد.

هر سال بر اساس راه‌حل‌هایی که اکسنچر ارائه می‌کند، بیش از ۴۰ میلیون ادعا در حوزه بیمه مطرح می‌شود. در همین حال شرکت تا‌کنون روند مشاوره خرید یا ادغام بیش از ۷۵۰ شرکت را انجام داده.

از طرفی جدیت در پیگیری امور مشتریان را شاید بتوان از بررسی میزان وقتی که صرف تماس با مشتریان شده روشن کرد؛ اکسنچر بیش از ۵۰۰ میلیون دقیقه تماس با مشتریان را در جدول کاری خود ثبت کرده.

اکسنچر در زیرساخت‌های بازار ارتباطات حضور دارد. سامانه صدور صورتحساب برای شرکت‌های مخابراتی توسط اکسنچر طراحی شده، در همین حال فناوری‌های طراحی و تولید شده توسط این شرکت امکان ارتباط بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر ارتباط گوشی همراه را فراهم می‌کند.

آنها همچنین موفق به عقد قرارداد اجرای وب‌سایت طرح بیمه درمانی موسوم به ObamaCare هم شدند. این نوع اقدامات البته در سوابق شرکت بوده چرا‌که آنها در اجرای ۶دوره مسابقات راگبی به عنوان شریک فناوری حضور داشته‌اند.

شاید اکسنچر را بسیاری به عنوان یک شرکت مشاوره بشناسند اما حضور بخش‌های مختلف آن در حوزه‌های فناوری باعث شده که طبق یک بررسی ادعا شود هر ۴ ساعت یک سامانه مربوط به این شرکت راه‌اندازی می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.