با «پلوتو» فروشگاه آنلاین ارزان بسازید

0

پلوتویی‌ها جوانند و باانگیزه و با خلاقیت خود، طرحی نو را به دنیای استارتاپ‌های ایرانی ارائه کرده‌اند؛ سامانه فروشگاه‌ساز آنلاینی که به شما کمک می‌کند تا خودتان هم مانند آنها صاحب یک کسب‌و کار شوید. آنها شما را رها نمی‌کنند و تازه پس از ارائه این سامانه، انگار همکاری‌شان  با شما آغاز شده است و از صفر تا صد و بهتر بگویم‌ در کل پروسه این کار پشت شما هستند و حمایت‌تان می‌کنند. الگوی پلوتو یک استارتاپ موفق ۱۲ساله خارجی است که ارزش‌گذاری آن یک رقم رویایی است؛ ۳ میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار! آرمان حاجی‌زاده، ۲۶ ساله، بنیانگذار پلوتوست. در پلوتو که چندمین تجربه‌اش‌ از تاسیس یک کسب و کار نوپاست، ساختار و برنامه‌هایی را می‌بینیم که نشان از آشنایی حاجی‌زاده با راه و چاه یک استارتاپ موفق دارد. با بنیانگذار جوان و البته با‌تجربه‌ پلوتو، درباره ‌این سامانه فروشگاه‌ساز به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

  •  بهتر است از اینجا شروع کنیم که پلوتو چیست و چه کاری انجام می‌دهد و چه شد که نامش را پلوتو گذاشتید؟

«پلوتو» یک پلت‌فرم فروشگاه‌ساز و ایجاد فروشگاه آنلاین است که از طریق آن می‌توان یک کسب و کار جدید را شروع کرد. تمام فرآیند ساخت و طراحی توسط پلوتو انجام می‌شود و این سامانه مدیریت کل فرآیند فروش اینترنتی را فراهم می‌کند. ما در پلوتو علاوه بر ایجاد فروشگاه اینترنتی، کاربران را در تمام مسیر افزایش بازدید سایت و فروش، راهنمایی و پشتیبانی می‌کنیم. با پلوتو می‌توانید بدون نیاز به دانش کد‌نویسی برای کسب‌وکار خودتان فروشگاه اینترنتی راه بیندازید. پلوتو، یک اسم خاص است و در خاطر می‌ماند و به همین دلیل ما آن را انتخاب کردیم.

  •  ایده‌ اصلی آن از کجا آمد؟ آیا الگوی خارجی داشتید؟

بله، دقیقا ما الگوی خارجی داشتیم و الگوی ما   Shopify، یک استارتاپ کانادایی است که در همین زمینه فعالیت می‌کند .  نسخه‌ بتا ‌ ۲ هفته است که راه‌اندازی شده ‌و در آذر‌ماه قرار است که نسخه نهایی‌مان را راه‌اندازی کنیم و تلاش ما این است که بازار خود را گسترش دهیم و مانند شاپیفای  دست‌کم بتوانیم بازار داخلی را پوشش دهیم.

  •  پلوتو چه چیزهای دیگری را شامل می‌شود؟
  1. ارتباط با مشتریان (سامانه ticketing) 
  2. ارائه محصولات آماری به مشتریان
  3. ارائه دیتا‌ها و اطلاعات مربوط به اینکه کاربران از چه دستگاه یا دستگاه‌هایی‌ روی سرورشان ظاهر می‌شوند.
  4. حسابداری محصولات
  5. امکان مدیریت کاربران
  6. مشاوره ‌دیجیتال مارکتینگ
  •  تیم پلوتو شامل چه  کسانی می‌شود؟

 تیم ما در حال حاضر ۴ نفر است و تلاش ما این است که از تخصص‌های مختلفِ مربوطه در این راه استفاده کنیم. «آروین صادقی» که تخصصش در پلوتو Full Stuck Developer  و سمتش CTO‌، «طاها آشتیانی» که کارشناس دیجیتال مارکتینگ ماست و روی شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند. «نگار نظارتی» که فروش و پشتیبانی مشتریان را برعهده دارد و من که  UX و UI را برعهده دارم و مدیرعامل این پروژه هستم.

  •  سرمایه‌ اولیه استارتاپ شما چقدر بوده است؟

ارزش‌گذاری این پروژه اعم از ‌تامین خدمات، امکانات و… حدود ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

  •  چه نیازی به تاسیس چنین استارتاپ و کسب و کاری در ایران دیده می‌شود؟ 

با توجه به رشد روزافزونی که در ایران برای استفاده از موارد آنلاین تکنولوژی وجود دارد و علاوه بر آن ضریب نفوذ اینترنت به نظرم پلوتو می‌تواند با استقبال خوبی از سوی کاربران روبه‌رو باشد. همان‌طور که می‌دانید، رشد در استارتاپ‌ها   19کانال دارد که این ۱۹ کانال از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا مارکتینگ و کارهای دیگر را شامل می‌شود. ما تلاش‌مان این است که در این راه از هر ۱۹ کانال وارد شویم و از راهنمایی‌های کارشناسان و متخصصان دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم.

  •  در حال حاضر پلوتو در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پلوتو در حال حاضر در مرحله ‌پایداری کسب و کار (Product market fit) است.

  •  هزینه استفاده از خدمات شما چقدر است؟

هزینه استفاده از خدمات پلوتو از ۳۹ هزار تومان تا ۱۲۹ هزار تومان به صورت ماهانه است که در صورت خرید سالانه از ۱۵‌درصد تخفیف ویژه بهره‌مند می‌شوند. مشتریان ما با مراجعه به سایت ploto.ir می‌توانند از جزئیات و مزایای بیشتر مطلع شوند.

  •  چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی پلوتو تا امروز چه چیزهایی بوده است؟

حل مسئله هاستینگ و حل این مسئله به شیوه‌ درخواست حمایت از طریق مذاکره با شرکت پارس‌بک و جذب سرمایه اولیه و متقاعد‌سازی سرمایه‌گذار‌مان از مهم‌ترین مشکلاتی است که ما تا به حال با آنها مواجه شده‌‌ و موفق به حل آنها شده‌ایم. ما در حال حاضر نیز دو مشکل بنیادی داریم؛ یکی مشکل  سرمایه‌گذاری و دیگری نیروی تکنیکال.

  •  برای جوانانی که در اندیشه راه‌اندازی یک استارتاپ یا کسب و کار نو هستند، چه توصیه  ‌یا توصیه‌هایی دارید؟

توصیه اول من این است که دنبال یک کار خارق‌العاده و از خودشان نباشند و به دنبال مدل‌های موفق مثل ‌آنهایی که در سیلیکون‌ولی موجود هستند، بروند و برای توصیه دوم باید بگویم که ‌اگر رقیبی برایشان وجود ندارد، باید دچار تردید شوند؛ چرا‌که اصلا شاید هدف کسب و کار آنها بازار یا طرفداری ندارد. آخرین توصیه این است که با دست پر به سراغ سرمایه‌گذار‌ها بروند.

  •  و سوال آخر، پلوتو حمایت و توجه چه کسانی را در این راه جلب کرده است؟

در این راه باید از زحمات سرمایه‌گذار و شرکت«پارس‌بک» و Co working space   فینوا، جناب آقای ناصر غانم‌زاده قدردانی کنم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.