با وجود ترس باز هم حمله کنید

0

سایت «صفرکیلومتر» به منظور نمایش ویترین واقعی و قیمت کالاهای داخل ویترین فروشگاه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به وجود آمده است. بنیان‌گذاران سایت صفرکیلومتر معتقدند بازار سنتی از طریق این سایت می‌تواند به‌سادگی خود را در فضای پرتردد اینترنت به نمایش بگذارد و این سایت می‌تواند قدمی نو در نجات بازار سنتی خریدوفروش بردارد. از طرفی مصرف‌کننده‌ها نیز می‌توانند کالای خود را فقط با جستجوی آنلاین پشت هر ویترینی پیدا و مستقیما بدون اتلاف وقت و زمان برای خرید اقدام کنند و یا تلفنی کالای مورد نظر خود را بخرند. به سراغ صفر کیلومتر رفتیم تا از راهی که رفته‌اند باخبر شویم.

  ایده صفرکیلومتر از کجا به ذهن شما رسید و چطور این ایده به مرحله اجرا رسید؟

این انتخاب برمی‌گردد به آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ در انجمن‌های گفتگوی لیون کامپیوتر و سوالاتی که از کاربران در خصوص نحوه خرید ایشان پرسیدم و نیاز جدید و ساده‌ای که در آن زمان  شناسایی کردم و آن تمایل خریداران به دیدن ویترین فروشگاهها قبل ازخرید بود.

از خودم پرسیدم این سایت و این ایده چه چیزی را تغییر می‌دهد. پاسخی که به آن رسیدم این بود که برای مشاهده ویترین‌ها مسافت را از بین می‌برد. اینجا بود که اسم صفرکیلومتر به ذهنم آمد .بعد از آن، کل فرآیند انتخاب تیم فنی و برنامه‌نویسی حدود یک سال طول کشید. 

برای اینکه بتوانیم خدماتمان را به مردم و به‌خصوص فروشنده‌هایی که ویترینی برای فروش کالای خود دارند معرفی کنیم حدودا ۱۵ بازاریاب فقط در شهر تهران استخدام کردیم و این عزیزان در جمع‌آوری مطالب از اصناف مختلف تا به امروز کمک‌های بسیار ارزنده‌ای به این سیستم کرده‌اند.

  از حال و هوای قبل از شروع و اجرای ایده‌تان بگویید، از تمام اشتیاق‌ها و ترس‌هایی که شاید فقط خودتان از آن‌ها خبر داشتید.

همیشه بزرگ‌ترین چالش برای من شروع کردن بوده. در اجرای موفق این پروژه فهمیدم فقط کافی است شروع کنیم، مطمئنا کلی از مسیر با همان قدم اول طی می‌شود. و ترسی که همیشه با من بود، ترس از دست دادن ایده و کپی کردن آن بود، که با گذاشتن راه‌حلی ساده با آن مقابله کردم؛ امکانات ویژه‌تری برای سایت در آینده خواهیم داشت.

  چطور از کارآمد بودن ایده اطمینان حاصل کردید؟ چند درصد ریسک را پذیرفتید؟

نظرسنجی ساده‌ترین راهی بود که طی کردم. تقریبا ۱۴۰ تا ۱۶۰ نفر به صورت پراکنده در این نظرسنجی شرکت کردند و قریب به‌اتفاق با شنیدن بخشی از کارایی این ایده ذوق‌زده شدند. شاید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد انجام این پروژه برای من ریسک باشد و می‌پذیرم که مسیر بسیار سخت و دشواری پیش رو داشته و دارم.

  دوستان بازاریابی که گفتید، در معرفی این سایت و خدماتش به فروشندگان سنتی موفق بودند؟

درحقیقت به دلیل جدید بودن این سایت و ایده، توجیه کردن و معرفی این پروژه و خدماتش به صاحبان کسب‌وکار کار بسیار سختی بود. به موازات آن، هزینه‌های سرسام‌آوری که برای شروع و اجرای این پروژه باید متقبل می‌شدیم نیز بر این مشکل اضافه می‌کرد.

  از چه روشی برای حل مشکلات استفاده کردید و می‌کنید؟

اولین راه‌حلی که معمولا به ذهنم می‌آید خلوت کردن با خودم و تمرکز کامل بر مسائل مختلفی است که به وجود می‌آید. تمرکز باعث می‌شود بتوانم مسائل را بهتر ببینم و بهتر بشناسم. بعد با دیگران مشورت می‌کنم. چون معتقدم تا خودم مسئله را کامل شناسایی نکنم نمی‌توانم راهنمایی‌های درست و شفافی از دیگران بگیرم. یکی دیگر از راه‌حل‌هایی که سراغ دارم مطالعه است؛ مطالعه در مورد مسائل مربوط به رشته کاری خودم و زندگی افراد موفق قدیم و جدید. نحوه زندگی این افراد مثل چراغی است که در دست می‌گیرم و مسیر را بهتر می‌بینم. روش دیگر شرکت در سمینارها و جلسات و دوره‌های مختلف است که معمولا راهکارهای مختلفی برای حل مسائل به من نشان می‌دهد.

  در میان این مشکلات لحظه‌های خوش و خاطره‌انگیزی هم داشته‌اید؟

بله. در کنار ۱۴-۱۵ ساعت کار مداوم و توجه نکردن به خواب و خوراک، یک سری آسیب‌های جسمی به من وارد شد. همین ‌که یک ایده جدید به ذهنم آمده و می‌توانم نیاز بسیاری افراد را برطرف کنم خود عسلی است به کامم. سال‌های سرشار از چک و بدهی و ترس گذشت، ولی این داستان برای تحقق آرزوهای دیگرم همچنان ادامه دارد و ترس‌ها و شکست‌های جدید منتظرم هستند و من نیز آماده مواجهه با تک تک آنها و پیروز‌ی‌های جدید هستم.

  استارتاپ شما چه ارزشی را آفریده یا چه نیازی را پاسخ گفته؟

بسیاری اوقات ما وقت نداریم به بازار برویم و ببینیم چه کالاهای جدیدی آمده. خیلی وقت‌ها نمی‌توانیم برای خرید کالایی ساده و یا حتی دیدن کالای مورد نیازمان از شهری به شهر دیگر سفر کنیم و یا حتی در شهری که زندگی می‌کنیم به دلیل ترافیک و ازدحام به بازار برویم. اینجا بود که برای سرعت دادن به این روند ایده سایت صفرکیلومتر به منظور نمایش ویترین واقعی و قیمت کالاهای داخل ویترین فروشگاه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به وجود آمد.

  برای چند نفر شغل ایجاد کرده‌اید؟

براساس برنامه‌ای که برای آینده طرح‌ریزی کرده‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم بین ۲ تا ۵ نفر در هر شهر و در ۴۰ شهر بزرگ ایران در ماه‌های اول اشتغال‌زایی داشته باشیم که به عبارتی می‌شود بین ۸۰ تا ۲۰۰ نفر و مطمئنا بعد از تکمیل و معرفی طرح و برنامه این رقم افزایش خواهد داشت. 

  در مورد اعضای تیم صفرکیلومتر بگویید.

در حال حاضر سعید حسینی،مهرداد مرادی،سینا میاندشتی،فرشید درویشی،فروغ عباسی، ابوالفضل بختیاری، علی ارکانی، علی جامی، علی‌رضا رضایی،محمدحسن پازوکی، سارا درگاهی و خشایار از اعضای تیم ما هستند.

  کسانی که در مراحل مختلف راه‌اندازی و اجرای یک استارتاپ هستند چه توصیه‌ای دارید؟

آگاه باشید که وارد مسیر بسیار دشواری شده‌اید، ولی هرچالشی را به جای مشکل مسئله بدانید، چون مسائل برای حل کردن هستند. به خودتان ایمان داشته باشید. مشورت کنید. بترسید ولی با وجود ترس حمله کنید. شروع کنید. ایمان به فکر خلاق و وجود ارزشمندی که خداوند به شما هدیه داده است را راز موفقیت خود بدانید.

  صفرکیلومتر حرکت هم خواهد کرد؟

تصمیم دارم بهترین کار ممکن را انجام بدهم و به نیازهای مردم بیشتر فکر کنم و به فرمول بسیار ساده‌تری برای حل و رفع نیازها برسم. در مورد پروژه صفرکیلومتر، تصمیم دارم با معرفی صحیح و درست، به این بازار کم‌درآمد رونق بیشتری بدهم و فاصله بین فروشندگان و مصرف‌کنندگان را به صفرکیلومتر برسانم. یکی از مهم‌ترین اهدافم در آینده این پروژه این است که بتوانم توسط این پروژه آلودگی شهرها را تا حد ممکن کاهش بدهم و از ترددهای بی‌مورد بکاهم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.