باکافه گلدون؛ آنلاین گل‌و گیاه بخرید!

می خواهیم بازار گل را پلتفرمی مدیریت کنیم

0

کافه‌گلدون در واقع فروشگاه آنلاین گیاهان آپارتمانی است. به عبارت بهتر، تمام گونه‌های گیاهان آپارتمانی با گلدان‌های متفاوت با توجه به سایز و دیزاین‌های مختلف برای فروش قرار داده شده‌اند.

گل و گیاه همواره موجب ایجاد طراو‌ت و شادابی در محیط است و در حال حاضر تکنولوژی این امکان را فراهم کرده ‌تا امکان خرید این موجودات زیبا نیز فراهم شود.

علیرضا کوچک‌زاده به همراه شادی علیزاده و علیرضا عبادوز با راه‌اندازی استارتاپ کافه‌گلدون این امکان را فراهم کرده‌اند تا دوستداران گیاهان آپارتمانی بتوانند به‌سادگی و در عین حال راحتی، گیاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهند و درب منزل تحویل بگیرند. علیرضا کوچک‌زاده متولد ۶۷ است و ارشد MBA دارد.

او می‌گوید: «من حدود ۱۰ سال سابقه کار در محیط‌های صنعتی را داشتم و پس از اتمام دوره ارشد تصمیم گرفتم وارد حوزه کسب‌وکار شوم و ایده‌های مختلفی در سر داشتیم و به دلیل اینکه به گل‌وگیاه علاقه‌مند بودیم، تصمیم گرفتیم در این حوزه کار ‌کنیم و کارمان را با راه‌اندازی یک کانال تلگرام و یک صفحه اینستاگرام شروع کردیم و از این طریق محصولات جذابی طراحی می‌کردیم و به فروش می‌رساندیم.

حدود یک سال به همین منوال ادامه دادیم و رشد خوبی حدود ماهانه ۱۵درصد را تجربه کردیم. پس از یک سال سایت کافه‌گلدون را راه انداختیم و بخشی را برای مشاوره و آموزش اختصاص دادیم که این بخش برای مخاطبان بسیار جذاب بود و منجر به جذب کاربر بیشتر می‌شد و از آن زمان تا‌کنون کار خود را شروع کرده‌ایم.»

  • در مورد کافه‌گلدون بیشتر توضیح دهید. آن را چطور تعریف می‌کنید؟

کافه‌گلدون در واقع فروشگاه آنلاین گیاهان آپارتمانی است. به عبارت بهتر، تمام گونه‌های گیاهان آپارتمانی با گلدان‌های متفاوت با توجه به سایز و دیزاین‌های مختلف برای فروش قرار داده شده‌اند. ما در کافه‌گلدون سعی کرده‌ایم مقیاس‌سازی انجام دهیم و محصولاتی را ارائه می‌دهیم که مشتریان همان چیزی را که می‌بینند، تحویل بگیرند.

  • شما خودتان تولیدکننده هستید یا اینکه با تولیدکنندگان گل و گیاه همکاری دارید؟

ما در بازار گل تهران مستقر هستیم و بار روز را به صورت روزانه از تولیدکنندگان مختلف دریافت می‌کنیم و براساس سفارشات بار شاداب روز را به مشتریان ارائه می‌کنیم.

  • در حال حاضر برای چه مناطقی ارسال دارید، آیا به شهرستان‌ها نیز محصولات را ارسال می‌کنید؟

ما در حال حاضر فقط استان تهران را پوشش می‌دهیم چون نمی‌توان گل را به مناطق دور ارسال کرد. البته حدود ۳ماه است که پلتفرمی را طراحی کرده‌ایم که هنوز رونمایی نشده است.

در این پلتفرم در حال ایجاد فروشگاه‌هایی مشابه خودمان در حوزه‌های مختلف در نقاط مختلف ایران هستیم تا بتوانیم شهرهای مختلف را پوشش دهیم.

  • در مورد پلتفرمی که قصد دارید راه بیندازید، بیشتر توضیح دهید؟

ما در فاز اول قصد داریم کسب‌وکارهای خانگی را که در قالب صفحات اینستاگرام به فروش آنلاین گل و گیاه می‌پردازند، پوشش دهیم تا بستری برایشان فراهم کنیم تا مشتریان بیشتری ‌کسب کنند و در فاز دوم می‌خواهیم وارد فاز کارآفرینی شویم و از علاقه‌مندان به حوزه گل و گیاه دعوت کنیم اگر تمایل دارند، فروشگاه آنلاینی راه بیندازند و به فروش گل و گیاه بپردازند.

  • از زمانی که کار را شروع کردید، چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

در این یک سال حدود ۱۵۰۰ سفارش از حدود ۱۰۰۰ نفر کاربر دریافت کرده‌ایم.

حجم بازار گیاهان آپارتمانی در شهر تهران حدود ۴۰۰میلیارد تومان در سال است که ۹۵درصد آن در اختیار فروشندگان گل و گیاه در سطح شهر یا در بازار گل است

  • با توجه به اینکه خرید گل قبلا به صورت سنتی انجام می‌شده، ارائه فروش آنلاین گیاهان آپارتمانی برای شما چالش‌برانگیز نبود؟

چرا این چالش را داشتیم و هنوز هم داریم چون اکثر مردم دوست دارند گل را لمس کنند و بعد خرید کنند ولی از آنجایی که ما دسترسی به بازار روز گل و گیاه داریم، با یک بار خرید تمایل دارند مجدد آن را تکرار کنند.

چراکه این دسترسی در گلفروشی‌های محله‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر، علاوه بر این، مزیت قیمت تمام‌شده محصولات ما تقریبا ۴۰درصد از گلفروشی‌های سطح شهر کمتر است‌ و تنوع بالایی هم داریم.

  • به تنوع گل‌ها اشاره کردید، در حال حاضر چند نوع گیاه در کافه‌گلدون عرضه می‌شود؟

ما نزدیک به ۵۰۰ نوع مختلف از گل و گیاه آپارتمانی را در کافه‌گلدون پوشش می‌دهیم.

  • قیمت‌گذاری محصولات را چطور انجام می‌دهید؟

قیمت‌ها را خودمان مشخص می‌کنیم ولی مانند هر محصول دیگری قیمت گل و گیاه نیز توسط بازار تعیین می‌شود.
به عنوان مثال، وقتی گیاهی کمیاب می‌شود، قیمتش افزایش می‌یابد و ‌بالعکس.

ما به صورت آنلاین قیمت‌ها را اصلاح می‌کنیم و مشتری می‌تواند قیمت همه محصولات را مشاهده کند. در واقع این مزیت است که کار ما نسبت به سایر فروشگاه‌های آنلاین این حوزه دارد چرا‌که مشتری در اکثر مواقع مجبور است برای اطلاع از قیمت تماس بگیرد.

  • به صورت کلی حجم بازار گل‌های آپارتمانی در ایران چقدر است و شما چند درصد بازار را هدف گرفته‌اید؟

حجم بازار گل و گیاه در ایران بسیار بزرگ است ما فقط بازار گیاهان آپارتمانی در شهر تهران را وقتی به صورت تقریبی محاسبه کردیم، به چیزی حدود۴۰۰میلیارد تومان در سال رسیدیم که ۹۵درصد آن در اختیار فروشندگان گل و گیاه در سطح شهر یا در بازار گل است.

پیش‌بینی ما این است که بتوانیم از طریق پلتفرمی که قصد داریم راه بیندازیم و تنوع ۲۰۰۰ محصول را ارائه دهیم، حجم بازاری حدود ۵درصد بازار را به‌دست بیاوریم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.